Gå til innhold

Samboere- renter på lån i selvangivelsen!


J-86

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer kjøpte oss leilighet for 4 år siden., Han står som innehaver og jeg som medinnehaver av lånekontoen. (i bankens papirer står det: Denne ordningen er nødvendig av hensyn til bestemmelsene i Ligningsloven. Vi presierer at begge er lånetakere med like rettigheter og solidarisk ansvarlige for lånet).

Det jeg lurer på er,

-Vi har en avtale oss imellom der han betaler lånet og jeg husleia (pga ulik inntekt). På min selvangivelse står ligningsverdien for 50% av leiligheten,men ikke noe av lånet eller renter. Kan jeg fortsette å ha det slik? At min samboer har alt på sin selvangivelse.

Eller må jeg ha 50 % av gjelden på min?

-I selvangivelsen kan man krysse på ja ved; samboer med felles formue/gjeld. Dette har ikke jeg gjort,må/bør jeg det?

 

Dette ble mye,men håper på svar:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke ha det på din, men han har jo en skattemessig fordel av å ha alt på seg. Ergo jeg hadde krevd hatt halvparten på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere felles økonomi?? Hvis ikke bør dere dele lånet 50/50 mellom dere også, siden du har 50% av ligning på bolig.

 

Hvis dere har felles økonomi har det ikke noe å si sålenge du ikke har formue på over 700 000kr... (da betaler du formueskatt) da blir det samme beløp uansett som dere da deler dere imellom =))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere vært gifte kunne dere valgt å fordele lån og renter slik at dere kom best utav det, men så lenge dere er samboere må dere dele det slik som det står på papirene..

 

Skal se om jeg finner en link til hvor jeg har lest det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at samboere også kan fordele rentene slik som de ønsker, men da må det skje ved at det signeres en avtale i begynnelsen av innteksåret.

Med andre ord; har du ikke en slik avtale er du for sent ute for 2010, men kan lage 2011

 

http://www.dagbladet.no/2009/04/26/nyheter/innenriks/okonomi/skatt/selvangivelsen/5926150/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vi har nesten helt felles økonomi. Og selv om jeg har lav inntekt så gjør ikke det noe for ham. Sålenge vi har en avtale om hvem som betaler hva men begge eier like mye fungerer det for oss. Så jeg bryr meg ikke om han får alle rentene,så lenge vi deler alt. Lurte på om jeg måtte, fordi jeg vil jo gjøre det rett. Grunnen til at jeg spør er fordi så lenge vi ikke har barn lignes vi jo hver for oss. Derfor tenke jeg å søke om skattebegrensning pga lav inntekt. Så jeg kan få litt mere å rutte med av "egne" penger.

 

Med tanke på at jeg ikke har skrevet opp at vi har hatt felles gjeld tidligere år, kan det få noen følger for meg negativt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal ikke skje noe negativt for deg i det hele tatt. Selv om dere får barn sammen vil dere lignes hver for dere. Er bare annerledes når man er gift...

 

Men sålenge dere deler bolig (på papiret) og står som lånetakere begge to så kan dere i praksis flytte over halvparten av gjelda på dere begge. Da måtte samboeren din i såfall skrevet en liten erklæring (som vedlegg) på at han gir deg halve lånet =)

 

Sålenge du tjener minst er det uansett mest lønnsomt at han som tjener mest har lånet og rentene på seg =)) Så jeg vil anbefale deg at dere lar det være =))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fortsetter vi å ha det slik vi har hatt det siste årene. Det fungerer fint for oss:) Lurte bare på om vi kunne gjøre det slik.. Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...