Gå til innhold

Noen som har greie på ADD her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en sønn som er under utredning. Han har store konsentrasjonproblemer, eller sammensatte konsentrasjonsvansker som PPT skrev.

Nå venter vi på time for å diskutere dette med BUP.

 

Har prøvd å lese litt om det på nett, men blir ikke spesielt klokere.

Leste et sted at barn med ADD har enkelte kroppslige "avik", men ikke noe om hva dette var.

 

Noen som har ADD selv, eller barn med ADD, som vet hva legen ser etter mtp de fysiske forskjellen fra "normale" barn?

 

Leste også at barn med ADD er stille og sjenerte, og sliter sosialt. Det stemmer IKKE med min sønn, han er meget sosial og elsker oppmerksomhet.

Men mye av de andre symtomene passer: ukonsentrert, har uorden i sakene, lite effektiv, læringsproblemer på skolen..

 

Vel, om noen har noen innspill, så kom med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på. Har en gutt her i huset på 11 som skal utredes for dette. Vi har fylt ut et skjema som i fikk på PPT.

 

De symptomene du nevner, passer også her. Men her er gutten stille og sjenert. Elsker oppmerksomhet bare fra de han er trygg på. I tillegg til vansker med å assosiere, strukturere og operasjonalisere beskjeder.

 

Vil også gjerne høre erfaringer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest sannsynlig udiagnostisert Add selv. Jeg har alltid vært stille, asosial, sjenert, uorganisert og rotete. Selv har jeg alltid hatt problemer med å forstå de sosiale kodene og jeg forstår ikke alltid "spøker" og er ikke helt på bølgelengde med andre mennesker. Jeg kan stå litt og undres hva den personen egentlig mente og om jeg burde le eller om jeg skulle vært alvorlig.

 

Jeg har hørt at gutter blir sosiale og "bråkete", altså litt høylytte og veldg krevende. Og at jenter er mer stille og sjenerte. Så det kan godt være din gutt har Add.

Kroppslige avvik vet jeg ingenting om, men vanskeligheter med sosiale ting, sånn som det å vente på tur eller å dele kan være vanskeligere for barn med Add.

Legen ser om han klarer å holde på oppmerksomheten, om han er urolig på stolen, og slike ting. Også må gjerne du som hans mor forklare hvordan han er i forhold til å leke alene, og sånt no. Han/hun kommer nok til å kontakte lærer og høre hvordan han oppfører seg i timen og om han er flinkere i noen fag enn andre. Slike ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Læreren skal være med på møte med BUP. Han sliter i fagene norsk og matte, spesielt matte. Han skriver veldig dårlig, men klarer ofte å stave ordene muntlig. Det er noe som skjer på veien ned på papiret.

 

Han er flink i typiske muntlige fag, som RLE, Naturfag og Historie. Han er også ganske flink i Engelsk, men da ikke skriftlig.

 

Han har alltid vært kjempe dårlig på å leke alene. Det klarer han ikke, da virrer han frem og tilbake, og klarer ikke å finne på noe.

 

Nei, jeg vet ikke... er frustrerende å se at gutten sliter så på skolen. Han har begynt å forstå at han henger etter de andre, og kan bli veldig lei seg og gråte når han ikke får det til.

Sosialt er vi ikke bekymret i det hele tatt, han er en snill og god gutt med mange venner. Blid og hyggelig.

Men hjemme kan vi se en helt annen side, da kan han bli veldig sint og fare opp. Han trenger mye søvn, og merker meget godt på han når han er trøtt.

Vel, vi får vel svar etterhvert, men kjenner det tar på med en gutt som sliter på skolen.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel stort sett det samme som ADHD, men de med ADD er ikke hyperaktive.Min bror har add,veldig rolig men kan bli veldig sint når han først blir det.Lærevansker i enkelte fag, men kjempegod i engelsk og norsk gramatikk.

Han henger også litt etter i alder.Kunne plutselig si ting som var helt upassende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som om du beskriver min min sønn på 6 1/2 år. PPT har sendt henvisning til BUP og vi skal også få sendt inn en via fastlegen. Fått beskjed om at det vil ta kortere tid da.

Henvisningen min er allerede sendt til DPS. Jeg er 100% sikker på at han har arvet det etter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...