Gå til innhold

Hva skjer om jeg melder noen til NAV for og motta urettmessig os, men så viser det seg at jeg tar feil???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Denne dama er sammen og bor sammen med barnets far. Men jeg er veldi sikker på at hun mottar os (noe hun selvsagt ikke skal da hun bor sammen med faren til barnet).

 

Men hva skjer om jeg tar feil og hun IKKE mottar os??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nav undersøker saken først, dvs går gjennom hennes bankonti, fars oppholdsadresse, kommer på uanmeldt kontroll ++ ikke noe og være engstelig for ettersom nav ikke stopper stønaden før de er sikre på at hun mottar den urettmessig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor bør du passe dine egne saker!!!

 

Slutt og meld alle til alt hele tiden!!! (snakker til hele dib som melder alt de tror... tenker.... mener ..... og synser ....osv... ) SLUTT MED DET!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært sikker før jeg meldte.. Snakk med henne.. Om du har rett, så kanskje hun gjør det riktige selv av at noen "tar henne på fersken"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal melde henne! Har ikke sansen for SNYLTERE. Er jammen bra at noen sier i fra.

 

Si fra ANONYMT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også det er fint noen sier fra, men jeg synes ikke man ska melde i hytt og pine bare for å gjøre det.. Man bør være sikker.. Noe annet blir for dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en misstanke må du melde i fra!! Jeg jobber i nav og ser hvor mange det er som sitter og mottar penger på feil grunnlag, det er en skam, det er jo alle oss andre sine skattepenger....noen (fortidligfødte, eldre og syke) trenger disse penge som staten har "samlet" inn.... NAV har en egen gruppe som undersøker slike saker, ikke noe skjer med deg og ingen vil kunne finne ut at det er deg som melder!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble meldt til NAV og de stoppet os umiddelbart. Jeg hadde selvsagt ikke svindlet (var ei nysgjerrig nabokjærring som meldte meg) og ble satt i ei gedigen økonomisk klemme pga. den drittkjærringa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistanke om straffbare forhold skal meldes til politiet og ikke til nav. Trygdesvindel er straffbart og det er en politi sak og ikke en forvaltningssak.

 

Det er politiet som er etterforskende organ her til lands, ikke nav.

 

Jeg jobber på nav, og det er helt utrolig hvilke henvendelser vi får om alt mulig, som absolut ikke er nav sin sak.

 

Sist uke hadde jeg en inne på kontoret som hadde ingått en leieavtale om en næringsmaskin, og ville nå heve avtalen. Javel, hva skal nav gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man tipse NAV ved svindel av penger som kommer fra NAV.

 

Hilsen ei som også jobber i NAV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ønskelig. Vi ønsker ikke å gi penger til folk som ikke har krav eller rett på pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nav er det beste organet til å vurdere rettigheter og plikter i forhold til ulike ytelser, stønader og tjenester. Politiet er best egnede organ til å drive etterforskning av lovbrudd. Hvem har den beste faktiske og ikke minst rettslige kompetansen til å undersøke disse forholdene.

 

Det har med økonomi å gjøre, det har med rettsvern å gjøre, det har med tilliten til hele systemet å gjøre.

 

Som nav ansatt har du sikkert fått med deg debatten som går nå på nettopp dette, og at det har fått svært uheldige konsekvenser både i enkelt tilfeller og for rettsikkerheten til alle nav brukere å gjøre. At det er gjort overtramp, og at det gjevnlig gjøres overtramp mot oss vanlige dødelige, og at det kommer til å komme forandringer når det gjelder nav sin kontroll av brukere, etterforskning, angiveri, resurssbruk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke meldt noen dersom du ikke var sikkert.

Som nevnt over, kan det skape økonomiske problemer for noen.

 

Noen gjorde dette med venninnen min. Bare for å være ekle. Hun var tom sammen med noen andre enn bf, men de bodde ikke sammen.

 

Hun fikk ikke penger på 2 mnd, mens de behandlet saken. Heldigvis fikk hun god hjelp fra familie.

 

Det skjer vel ingenting med DEG dersom du tar feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo selvsagt ikke vært hundre prosent sikker på om noen snylter eller ikke. Derfor må jo folk melde fra ved mistanke, er da ingen som forventer at du skal vite 100 % sikkert.

Bedre at for mange enn for få melder i fra ved mistanke. Vi trenger penger til barnehage, skole, trygge veier, eldreomsorg, sykehus... u name it. At noen sitter og snylter til seg penger som heller kan gå til dette er en stor skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du har ikke noe med det" 20:24? For noe tull. ALLE har noe med det når noen stjeler fra fellesskapet. Det er ikke Nav sine penger snylterne stjeler. Det er penger andre har jobbet og betalt skatt for. Penger som kan gå til bedre barnehage og skole, til en tryggere skolevei til barna våre, til en verdig alderdom for våre foreldre...

Selvsagt har vi noe med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ikke motar os så skjer jo ingenting, nav ser jo det i sine papirer at ho ikke motar enkelt å greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLUTT Å BRY DEG OM HVA ANDRE GJØR!!!

 

hva har du med dette å gjøre da? er det avund som er ute å går?

for det første kan det hende det er årsaker du ikke vet om. hvorfor mistenker du henne om du ikke har peiling på om hun mottar OS?

hvis hun ikke mottar OS på falskt grunnlag stopper de stønadene til saken er undersøkt noe som kan gi økonomiske problemer for en mor!

 

hold deg unna å fei for din egen dør sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det andre kriminelle også 20:38?

Skal vi drite i å melde fra om kriminalitet fordi vi skal jo bare passe på oss selv?

 

Folk som snylter til seg velferdsgoder er de småligste av de smålige, og jo flere som blir tatt jo bedre er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLUTT Å BRY DEG OM HVA ANDRE GJØR!!!

 

hva har du med dette å gjøre da? er det avund som er ute å går?

for det første kan det hende det er årsaker du ikke vet om. hvorfor mistenker du henne om du ikke har peiling på om hun mottar OS?

hvis hun ikke mottar OS på falskt grunnlag stopper de stønadene til saken er undersøkt noe som kan gi økonomiske problemer for en mor!

 

hold deg unna å fei for din egen dør sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke riktig 16:22.

Jeg jobber med misbrukssaker ved nav forvaltning, og vi jobber ofte etter tips fra folk.

Dersom vi får inn tips om misbruk bruker vi tid og ressurser på å sjekke ut om dette stemmer ved bruk av de tilgangene vi har.

Dersom det viser seg at det er svindel sendes saken videre til nav-kontroll som igjen vurderer om saken ska politianmeldes.

Så i første omgang er trygdesvindel en forvaltningssak, og ingen politisak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...