Gå til innhold

Sykemeldt og reise til utlandet i sykemeldingsperioden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Du har egentlig ikke lov til å reise til utlandet og samtidlig få sykepenger når sykepengeretten kun gjelder i Norge. Men jeg tror ikke at du trenger å ta det så hardt når du skal være borte i en ukes tid. Men jeg hadde ikke gått til arbeidsgivaren min og fortalt det.

Legen din kan skrive en bekreftelse på at det er godt for deg å komme deg bort, den leverer du til Nav, da skal alt gå som normalt hvis du ikke har en vrang saksbehandler..

Min mann ble syk for to år siden og vi hadde bestilt en ferie tur som vi hadde sett frem til lenge, da skrev legen en slik bekreftelse og han fikk sykepenger som vanlig uten problemer ;)

Det blir litt samme prinsipp som hvis du har ferie og blir syk, da kan du ha krav på å få igjen de feriedagene hvis det kan dokumenteres av lege..

På sykemeldingsskjemaet man leverer til arbeidsgiver skal man krysse ut om man skal avikle ferie i perioden man er sykmeldt. Så lenge man har krysset ut der så skal det vel ikke være noe problem å dra?

Ville ha varslet i tilfelle det skulle være noe og man må oppsøke lege i utlandet etc...

Jeg var sjukemeldt i fjor sommer (ikke sm i forbindelse med graviditet), men da var vi en uke i syden.

Før jeg reiste måtte jeg har bekreftelse fra lege at det var OK at jeg dro. At det ikke kunne medføre at min tilstand ble verre på/etter tur.

Måtte ha bekreftelse fra arb giver at det var OK at jeg dro.

Leveret bekreftelsene til NAV. Jeg beholdt mine sjukepenger den uka jeg var på tur.

Annonse

Jeg skal også reise bort og det var helt ok for sjefen. Jeg er bare 40 % sykemeldt så sjefen skulle ordne så det ble noen sykemeldingsdager og noen feriedager og så heller jobbe litt mer før og etter (jobber turnus). Skal til legen i morgen og få forlengelse på sykemeldinga. Må vel uansett ha en bekreftelse fra henne på at det er ok at jeg flyr (bikker akkurat 3. trimester før jeg drar). Kan ikke tenke meg at det blir noe problem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...