Gå til innhold

Egentlig veldig deilig å komme fra en familie der man kan jobbe med akkurat det men synes er spennende og ikke trenke på penger eller pensjon. Fremtiden til barna er sikret, virkelig herlig!

Anbefalte innlegg

Både min eks og min famile er mangemillionærer. Utrolig deilig å tenke på at jeg ALDRI noensinne kommer til å være fattig og at barna mine kommer til å kunne kjøpe leilighet og bil og ta utdannelse uten å ta opp lån i lånekassen. Fint å være fra familier som er godt sikret økonomisk:)

Fortsetter under...

Ja det tror jeg nok. Du skal være glad for at du har det så fint.

Du får sikkert mye pepper med dette innlegget men jeg unner deg all rikdom på alle måter.

Da tror jeg du er en bortskjemt liten drittunge!!!

Min far er også mangemillionær. MEN, jeg og min bror har jobbet siden vi var 16år. Vi får klare oss selv. Veldig godt å kunne klare seg selv og ikke være økonomisk avhengig av pappa.

Men jeg er heldig som ikke har studielån, og fikk 10% av kjøpesummen til egenkapital da vi kjøpte hus.

Ja, det virker deilig å ha det sånn! Jeg skulle gjerne hatt det slik jeg også, mest for å ha trygghet men også glad i å shoppe, hehe!;)

Annonse

Jeg er ikke bortskjemt, har selv jobbet fra jeg var 16. Men det er deilig å kunne jobbe i en jobb man trives i og ikke fordi man tjener så og så mye. Dessuten bor jeg finere enn jeg kunne gjort om jeg ikke fikk forskudd på arv. Har også lån gjennom min far og betaler kun ned på lånet og ikke renter. Setter pris på alt jeg har fått og tar ingenting for gitt, jeg er heldig og jeg er lykkelig fordi jeg vet at jeg kan gi barna mine det samme når de er i etableringsfasen.

Du er da ganske bortskjemt selv hvis du har fått penger til utdanningen og sluppet studielån som vi andre sliter med i gjerne 10-15 år etter endt utdanning. 10% av kjøpesummen gjorde at vi ikke fikk kjøpt oss bolig, vi fikk ikke fullfinansiering og kommer oss ikke inn på boligmarkedet....

Du er utrolig heldig og har fått mye "gratis" pga rike foreldre selv om du selv ikke ser det.

Min oppfatning er at barn fra familier med god økonomi er de som har MINST valgfrihet innen yrke og livspartner.

Prisen de må betale er å ha familie som har høye krav.

Ikke særlig populært å bli bilmekaniker og gifte seg med sønnen til sosialklienter.

14.35 her!

Jeg har ingen høy utdannelse. Jeg er frisør og bodde "borte" kunn ett år. Da jobbet jeg i helgene for det jeg fikk i borteboer stipend gikk til husleie på hybelen. Derfor slapp jeg studie lån.

10% av kjøpesummen var barnetrygden mine foreldre hadde satt av på fond til meg. Og jeg kjøpte en borettslagsleilighet til 1,2mill. (8år siden).

S

Så det er ikke noe særlig mere enn hva andre med foreldre med "vanlig" lønn hadde fått.

Ditt ansvar for riktig bruk og fordeling av penger er virkelig større da. Jeg går stort sett tom for penger hver måned, og kan ikke pøse ut penger til alle verdens gode formål. Du må finne ut hvordan deres penger kan gjøre verden bedre, f.eks. med å utrydde malaria, støtte verdens matvareprogram eller kvinner som føder i utlandet/redd barna.

Jeg er ikke rik, men faren til datteren min er det og hun er enearving.Det er virkelig godt å vite at hun har alle muligheter i livet sitt og at hun ikke kommer til å slite økonomisk. Hun vet ikke om det enda, og jeg lærer henne å spare til ting osv.. Så hun lærer at penger har en verdi før hun arver alle husene og pengene en dag.Det beste er å vite at hun kan ta akkurat den utdannelsen hun ønsker seg uten å måtte tenke over om hun har råd til å gå lang eller kort tid på skole.

Jeg kommer også fra en familie med ressurser. Jeg har deltidsjobb, bor i stor enebolig, har hytte på fjellet og ved sjøen, samt båt. Bortsett fra det ser jeg ikke ut som en som "har penger". Jeg synes det er utrolig kjedelig å shoppe klær, og handler på cubus og lindex til ungene, rett og slett fordi det er lettvindt. Bestiller tøy til meg selv via nett, men har lite, og handler forsåvidt også av og til på cubus til meg selv...

Jeg har valgt meg ut tre gode formål som jeg gir endel penger til hvert år, samtidig som jeg jobber frivillig i to ulike organisasjoner knyttet til disse formålene. Guttene mine jobber også frivillig i forbindelse med høytider og når det ellers er behov.

Og, HI, klart det er deilig å tenke på at barna sannsynligvis ikke vil bli det vi kaller fattige... Samtidig vet man aldri hva som skjer, og det er derfor viktig å være fornuftig. Det er også utrolig viktig å lære barna at ikke alle har like mye, og at vi som har litt faktisk har et visst ansvar for utjevning av forskjeller. Hvis jeg ikke hadde gjort disse tingene vet jeg ikke om jeg ville klart å se meg selv i speilet om morgenen.

Annonse

90 % av Norges befolkning har trukket vinnerlodd i livets lotteri. At man må ha studielån ser jeg virkelig ikke som et drawback - det er liksom en smule verre å aldri få muligheten til å gå på skole i det hele tatt (som så mange av verdens jenter aldri får mulighet til).

Ja, det tror jeg nok! Skulle gjort mye for å ha det bedre økonomisk selv.Jeg unner alle å ha det godt!

Jeg selv har ingen millionærer i familien og har jobbet siden jeg var 16. Har alltid klart meg bra, men denne mnd er av de tøffeste med 100 kr å leve på i 2 uker til! Godt jeg er lykkelig allikevel:)

Sett pris på at du har det så godt økonmisk. Penger er på ingen måter alt, men det har mye å si allikevel;)

Sannsynligheten for at barn av foreldre med god utdannelse og mye penger skal bli bilmekaniker er heller liten. Man gjør som oftest som foreldrene, fordi man gjennom barndommen og oppdragelsen har sett verdien av utdannelse og fordi intellektuelle foreldre også stimulerer barna sine og det igjen gir økt interesse for mer kunnskap og økt sannsynlighet for også å ta høyere utdannelse.

Klassereiser er uvanlig. Barn av høyt utdannede foreldre tar også høyere utdannelse, og barn av lavt utdannede foreldre tar sjelden høyere utdannelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...