Gå til innhold

Nav-regler og permisjon, noen som har peiling??

MsPondus25

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har et spørsmål jeg håper noen av dere kan svaret på. Jeg har kontrakt på 40 % i jobben min, men jobber nå 7 ekstravakter i mnd for ei som er sykemeldt i forbindelse med graviditet (hun kommer ikke tilbake). Jeg hadde i okt/nov/des i fjor veldig dårlige utbetalinger fra jobb, da jeg kun jobbet mine 40 %. I jan/feb har det tatt seg opp litt, mens i mars/april blir utbetalingene mine høyere pga de ekstra vaktene jeg har nå.

Har fått beskjed av legen at jeg ikke får holde på så mye lengre da jeg har en veldig fysisk tung jobb, men jeg har ikke termin før 22 september. Noen som vet hvordan sykepengene blir (får jeg bare 40 % siden jeg ikke har koontrakt på de resterende 7 vaktene )

-og hvordan regner Nav ut permisjonen? Fra den siste måneden, de siste tre måneder, eller...?

Tusen takk for svar!!

Trine, 25

Fortsetter under...

Om du blir 100% sykemeldt vil du få penger for din 40% stilling samt et gjennomsnitt over siste 3/6/9 mnd når det gjelder ekstravakter. Blir du delvis sykemeldt f.eks 50% får du 20% i sykepenger for din faste stilling og 50% av ekstravaktene regnet i et gjennomsnitt.. Og kan da ikke jobbe ekstravakter mens du er sykemeldt.. I din situasjon vil du altså tjene alt på å få full sykemelding og ikke gradert sykemelding... Blir du fullt sykemeldt vil ditt beregningsgrunnlag for permisjonspenger være det samme som du får i sykepenger...

Dette er overhode ikke riktig anonym 15:49.

Grunnlaget man bruker på sykepenger vil være det samme uansett graden man er sykemeldt.

Når man blir sykemeldt og har en fast stilling og jobber ekstra så skal arbeidsgiver sende inn to inntekts- og skatteopplysningsskjemaer. Et som går på den faste stillingen på 40% og et som går på det man har jobbet ekstra som vikar. Som regel et snitt av siste 3 mnd.

Begge disse to inntektene legges inn i utbetalingssystemene og det utbetales etter dette. Er man 50% sykemeldt får man 50% sykepenger av begge inntektene.

Dersom man er sykemeldt helt frem til permisjon vil dette være grunnlaget også på foreldrepengene, uansett sykemeldingsgrad.

Perioden med sykepenger og foreldrepenger ses da på som en sammenhengende periode der grunnlaget ikke endres.

Selv om man har 40% stilling så får man ikke 20% sykepenger. Det blir helt feil å regne det slik og er ikke teknisk mulig i nav sine systemer. Har man 40% stilling er gradert sykemelding er man sykemeldt i den graden fra sin stilling. F eks 50% sykemeldt fra en 40% stilling. Skulle man få 20% i sykepenger slik du beskriver vil man få altfor lite i forhold til det man har i inntekt.

Så HI vil ikke tjene mer på å ta ut en full sykemelding. Både inntekten som vikar og den faste stillingen legges til grunn uansett sykemeldingsgrad.

Tror du misforstår poenget mitt anonym 14:01. Om Hi blir delvis sykemeldt vil hun selvsagt få utbetalt fra sin faste stilling og ekstravaktene (det skrev jeg jo også), og jobber da en prosent i sin faste stilling men fordi hun er delvis sykemeldt kan hun ikke fylle på med ekstravakter og taper dermed på dette.. SI at hun jobber 40% fast og 7 vakter ekstra i mnd og så blir 50% sykemeldt , hun vil da få utbetalt 20% fast lønn i sykepenger ( var det jeg mente med 20% sykepenger men det kom ut feil) samt penger for 3,5 ekstravakter (om det er det snittet hun har over de siste mnd..) i sykepenger.. Hun jobber så 20% og mottar vanlig lønn for dette fra arbeidsgiver, men hun taper da penger fordi hun kan jo ikke jobbe de 3,5 ekstravaktene hun egentlig skulle jobbet for å fylle opp til 7 vakter ettersom hun ikke har lov å jobbe ekstra mens hun er sykemeldt - capice?

Hun er jo bare 50% sm fra stillingen som ekstrahjelp også. Dvs at dersom hun er 50% sykemeldt kan hun jobbe 50% av sin faste stilling og 50% av det hun har hatt som vikar.

Nav ser ikke på antall timer, men tap av pensjonsgivende inntekt. Det blir det samme som å ha 2 jobber, man kan være 50% sykemeldt fra begge stillingene og jobbe 50%.

Det står ingen sted at hun ikke kan jobbe f eks de 3,5 timene som du viser til.

Sånn har det ihvertfall blitt tolket ALLE steder jeg har jobbet.. Er du sykemeldt kan du ikke jobbe ekstravakter.Punktum.. Og jeg jobber i det offentlige.. Hvem skal da ha kontroll på at man ikke misbruker systemet og jobber masse ekstra (utover de 3,5 vaktene man tidligere jobbet) og får dobbelt opp tilsammen med lønn og sykepenger? Det er jo en gyllen mulighet for misbruk iallefall, og en "lett" måte å misbruke på - og derfor har alle steder jeg har jobbet forholdt seg til denne regelen..

Annonse

Jobber i nav og har jobbet med utbetaling av sykepenger i mange år. Det står ingen steder i hverken lovverk eller retningslinjer at man ikke kan være delvis sykemeldt som ekstrahjelp.

Er man delvis sykemeldt så er man vel såpass syk at man ikke jobbe utover det man faktisk er sykemeldt. Dessuten må det forventes at arbeidsgiver bidrar til å følge opp at man ikke jobber mer enn man skal.

Og selv om det er lett å misbruke så er det også veldig enkelt for nav å finne ut dette i etterkant.

Så dersom det ikke har vært lov der du har jobbet så er det fordi din arbeidsgiver har bestemt at det skal være slik, og ikke nav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...