Gå til innhold

Samsoving og avvenning -når og hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 6 mnd og vi har samsovet siden hun ble født. Nå begynner jeg så smått å bli klar for at hun skal sove i egen seng, og deretter slutte med nattamming. Problemet er bare at hun ikke klarer å sove uten puppen!

Hvordan venner dere barnet av med samsoving? Bare legger dem i egen seng og trøster til de forhåpentlig sovner av seg selv? Ammer i søvn og så legger dem over i egen seng når de sover?

Og hva gjør dere på natta når de våkner og vil ha pupp? Trøster dem til de sovner?

Jenta mi er puppegal, og jeg ser for meg masse hyl og skrik. Gruer meg så forferdelig...

Når er riktig tidspunkt å slutte med samsoving og nattavvenning?

Bør jeg vente enda et par mnd før jeg setter hardt mot hardt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg samsover også med min lille jente på 6 mnd, og siden vi begge sover godt på den måten har jeg ingen hast med å avvenne på en lang stund enda. Det kan fort bli MYE skrik og skrål og våkenetter, så jeg tror at man bør være rimelig godt motivert hvis man skal klare å gjennomføre, og jeg personlig ser ikke helt vitsen med det enda, siden begge sover godt på den måten, og jeg faktisk synes det er veldig koselig også=)

Skrevet

Hei! Vi drev med samsoving til lillemor var 6 mndr. Hun er nå 9 mndr, og for halvannen mnd siden ble hun veldig syk, og havnet i mellom oss igjen. Vi var akkurat kommet så godt igang med nattavvenning, så det var en liten nedtur....

Når det gjaldt å sove i egen seng, var det ramaskrik et par dager, så var det over. Jeg er ikke fan av alle gråtemetodene, så jeg satt sammen med henne, strøk henne, holdt henne i hånden, og tok henne opp på det verste. Den første kvelden tok også jeg til tårene, syntes det var så fælt at hun var så lei seg, men som sagt, etter et par dager var det helt greit med egen seng. Vi flyttet henne deretter over på eget rom, noe jeg tror hun bare syntes var spennende. Jeg merker at hun sover mye bedre der.

Når det gjelder å sovne uten puppen, så gjør hun dette på alle lurene, også når hun skal legge seg, problemet er på natten, da klarer hun ikke sovne uten puppen. Da jeg avvente henne med dette, gjorde jeg det før jeg la henne i egen seng, altså vi samsov fremdeles. Da kunne jeg ligge inntil henne, og hun følte seg trygg. Jeg rugget litt på henne mens hun lå på rygg til hun sovnet. Dette gjorde jeg noen dager, deretter rugget jeg til jeg så øynene var på vei igjen, til slutt trengte jeg ikke rugge henne i søvn.

Da jeg skulle nattavvenne henne ga jeg henne vann på flaske. Hun er vanligvis veldig glad i vann, maser om det hele tiden, men desto gladere i pupp, har alltid vært puppegal. Så om natten var hun ikke særlig blid når hun ble tilbydt vann istedet. Det ble en del skriking, men det verste var egentlig at hun ikke fikk sove, så jeg ble sittende våken med henne til neste måltid, altså fra 03 til 06. Hun er våken 12, 3 og 0530 hver "natt" for pupp. Jeg ble anbefalt å kutte 03-puppen først, deretter 12 puppen. 0530 er det jo morgen, så da henter jeg henne inn til oss, gir henne pupp og sover en time til, veldig kos.

Det ble kommentert ovenfor her at samsoving er så kos, at hun så ikke vitsen med å slutte dersom man koser seg. Jeg koser meg også, og synes det var trist da vi i natt flyttet henne over igjen, men både jeg og henne får til syvende og sist bedre søvn, og jeg leste at dersom man skal slutte med melk på natta, må man også kutte ut samsoving, ihvertfall så lenge man driver avvenningen.

I natt sov hun igjen i sin egen seng etter halvannen mnd hos oss. Det var ingen skriking, gikk over alle forventninger, og hun sovnet av seg selv. Men på natta var hun jo våken til sine vanlige tider og skulle ha pupp. Tenker jeg starter med avvenningen til helgen, så kan pappaen stå opp med henne, blir veldig utslitt av det.

Jeg tror det er veldig viktig å ta ett skritt av gangen, slik jeg har gjort. Skal man avvenne, lære å sovne uten pupp og slutte med samsoving på en gang, tror jeg det kan bli for mye både for deg og den lille.

Jeg satte meg ett mål av gangen, og hadde ikke de andre tingene i tankene i det hele tatt før det du jobber med er helt på plass.

I tillegg må du være supermotivert, på natta er det lett å gi seg, så høy motivasjon er alfa omega:)

Jeg ville startet med å lære henne å sovne på egenhånd, deretter å lære henne å sove i egen seng, til slutt avvenne puppen, og som sagt, kun konsentrere meg om den ene tingen, ikke tenke på det andre som skal avvennes/påvennes i fremtiden..

Jeg har ei venninne som avvente gutten fra nattemåltider for rundt tre mndr siden, hun tok alle på en gang, det har jeg lest ikke anbefales, da blir de skrubbsulten.. Han gråter forresten enda på natta når han ikke får pupp, så det kan være en laaaang prosess....:)

Dette ble veldig langt, men vi er i en lik situasjon, og når man opplever det samme så da kan man jo skrive til krampa tar en..:)

Jeg ønsker deg masse lykke til, det trenger nok jeg også, den avvenningen ser jeg ikke akkurat fram til, men holder på å mote meg opp...:) Kom gjerne med oppdatering på hvordan det går underveis! :)

Skrevet

Jeg støtter denne - først lære å sovne i egen seng på kvelden. Jeg øvde dette tidlig inn, selv om jeg fortsatt ammet på natten. Da fikk vi selskap i senga, og det varte resten av natta. Men når det er innført å sovne selv, så er det lettere å tenke på nattavvenning.

Hun ovenfor tok 1 og 1 måltid, mens jeg tok alle - jeg hadde en pattegutt som slafset så mye at han var supervåt i nattklære og spiste mer enn nok om dagen. Babyene kan ikke skilne hva som er morgen, så derfor var det kveldsmat med grøt, skift, amming på rommet (mørkt lys), nattinatt helt til neste morgen kl 06 var grensa bestemte vi. Da vå våknet, var det på med lyset, "god morgen", og gikk på badet for å amme...På den måten var dagen startet , og da fikk man mat igjen ;)

Ammet på badet, så vaskin og stelling av store og små, så var det frokost løpet av en time på kjøkkenet..

Lykke til, det viktigste er å bestemme seg for en dato i god tid så man er forberedt. Noen bruker kort tid, andre lang tid. Kjøp vin til deg selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...