Gå til innhold

Noen som lager vårruller her?


Misti

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bruker kjøttdeig(gjerne kylling), finhakket løk/vårløk og paprika, revet gulrot, og evt bønnespirer, bambusskudd og finsnittet kinakål.

 

Krydrer lite, men smaksetter med grovmalt pepper og soyasaus, syns det holder. For mer piff, kan en jo bruke litt finhakket chili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittfyllet er: kylling, vårløk, hvitløk, paprika, squash, kinakål, chili, ingefær, frisk koriander, glassnudler, revet gulrot, fennikel, cashewnøtter, salt/pepper, sitron- eller limesaft og søt chilisaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør akkurat som "Babyønske", de blir kjempe gode! Guttungen på tre elsker dem også;) Pensler dem med olje og steker dem i ovnen jeg da. 220 grader i 15 min. Synes frityr er noe gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker:

svinekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig

revet gulrot

hvitløk (store)

gul løk

vårløk

skrellet fersk Ingefær

Habanera chilli

Selleri i små terninger

1 bunt fersk Koriander

sesamfrø

glassnudler

Chillisaus

Soyasaus

Brunt sukker

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg 30 g glassnudler i varmt vann i 30 min.

 

1 revet fedd hvitløk

50 g vårløk, finhakkes

ca 1 ss revet galanga (eller ingefær)

30 g finhakket koriander

 

Stekes 2 minutter

 

Tilsett 200 g kyllingkjøttdeig, stek 3 minutter (til det er brunt)

 

Tilsett 1 ss østerssaus

1 ss søt chilisaus

1 pose vårrullkrydder

150 g revet gulrot

Hakk glassnudlene i biter og tilsett

2-3 blader kinakål, finkuttet, stek 2 minutter til.

 

Legg filoarkene ett og ett på fuktig kjøkkenhåndkle, legg 1,5 ss fyll midt i arket og brett. Varm opp peanøttolje eller rapsolje, halvfull kaserolle er bra. Friteres til de er gyldne, bruk fiskespade for å ikke grise så mye. Rennes av på kjøkkenpapir.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at fyllet skal være kaldt når det legges i filodeigen. Lagde disse nå i helga (fikk oppskrifta i den internasjonale butikken), de var nyyyydelige, faktisk de beste vårrullene jeg har smakt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte det i den internasjonale butikken, som de kaller seg....(Tromsø) Innvandrersjappe. Det het "Mama ett-eller-annet spring roll mix" eller noe sånt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen mengder, men her er ingrediensene:

 

Kyllingkjøttdeig

Revet gulrot

Revet løk

Revet sopp

Glassnudler

Soyasaus

Østersaus

kyllingkraft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mange "avanserte" oppskrifter :)

 

Jeg lærte og lage kinesiske vårruller av ei kollega av meg som er fra Hong Kong, de er super enkle og helt like de man får på kinesiske spisesteder. Kinesiske vårruller er litt større en de fra thailand/fillipinene o.l.

 

Kjøp en pakke med vårrull ark i en utenlandsk butikk, la de tine på kjøkkenbenken mens du lager klar fyllet.

 

Stek 2 pk kjøttdeig sammen med 3-4 løk som er småhakket. Kryddre med salt og pepper (evt andre favoritt krydderier)

Ta det over i en bolle slik at det blir avkjølt.

 

Fin hakk 1 hodekål i tynne strimler (ikke for lange), 2 gullerøtter i tynne strimler og 1 pose med ferske bønnespirer (eller hermetiske).

Stek dette med litt olje, ca 2 ss til det er litt glansette og mykt. Det tar ca 15 minutter.

La det avkjøle seg.

 

Ta ett vårrull papir, legg på kålblanding og kjøtt og brett sammen. Lurt og pensle med vann i siste kanten slik at den holder seg bedre sammen.

 

Stek i frityr koker eller fyll stekepanna opp med 2-3cm olje og stek dem der, da må du snu dem etter ca 2-3 min.

 

Dette blir ca 20-25 vårruller og er nok til hele familien samt naboene : )

 

PS: veldig godt å dyppe de i Sweet chili saus, det kan du kjøpe nesten hvor som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, nå fikk jeg lyst til å prøve noe nytt til middag en dag. Har de vårrull-papir i noen av de vanlige kjedebutikkene? Hvordan ser dette ut i butikkene, er sikker på at jeg ikke klarer å finne det i en innvandrerbutikk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...