Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.. jeg vil gjerne lage en liten diskusjon om når ungen/ungene din(e) bør få søsken. Hvis en ser bort ifra øknomi og hvordan ting er mellom deg og barnefaren. Fleste er vel nok enig at man bør ha råd til å sette en unge til verden, og at forholde bør være trygt og godt.

Men om en ser bort ifra det, hvor mange mnd/år syns du det bør være mellom søskna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi håper å få klaffet det til at det blir ca 3-4 år mellom ungene.. Har ikke lyst på for tette, og syntes derfor 3-4 år høres veldig ideelt ut! Foreløpig er jr bare 1,5 år så skal kose oss litt til med bare han... ;)

Skrevet

Vi satser på at jeg blir gravid når snuppa vår er 2,5år sånn ca. Dvs. at hun blir litt over 3 når hun blir storesøster. Tror mye er avhengig av mors alder også. Ikke at jeg er for gammel til å vente lengre, men jeg synes rundt 3år er passe. Mange 1 fødte får litt bortskjemttendenser rundt den alderen føler jeg.

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Vi har akkurat nå begynt å prøve med nr 2.

Vårt første barn er 18 mnd. Vi synes det er greit å starte nå av flere grunner. Først og fremst så prøvde vi i nesten 1,5 år før jeg klarte å bli gravid første gangen, og hvis vi skal prøve så lenge denne gangen også er det greit å komme i gang (selv om vi håper vi slipper det!). I tillegg er jeg snart 33 år, og føler at jeg ikke har all verdens tid hvis vi skal ha et eller to barn til.

Føler også at det er et greit tidspunkt mtp at vårt første barn nå er blitt så "stor" at hun går selv, spiser selv og lignende.

Skrevet

Jeg har erfaring med 23 mnd, 2 år og 2 mnd, 2 år og 9 mnd, 4,5 år, 5 år og 7 års mellomrom mellom barna. Litt erfaring altså ;-) Neida, dette er jo avhengig av hvordan barna er også, og kanskje kjønn?

Min erfaring er at ca 2 år, eller over 4,5-5 år er veldig greit, mens aldersforskjellene i mellom synes ikke jeg har så mye positivt mellom seg. Grunnen til det er at tette barn (ca 2 år eller mindre) som oftest får veldig mye glede av hverandre fordi de ikke er på så altfor ulikt nivå, i hvertfall når minste har bikket 3 år. Det er mer jobb når de er små ja, men også mye enklere når de vokser til. De har hverandre, det er lett å finne på aktiviteter som treffer begge osv. Med over 4,5-5 år mellom, så er eldste blitt så stor at han (eller hun) forstår mye mer og er mye mer selvhjulpen. Vi har litt under 7 år mellom eldste og minste, og eldste kan også se etter minste litt og leke med henne på en helt annen måte. Så man får litt "barnevakt" (han får ikke lov å se etter henne ute, eller at jeg lar dem være alene hjemme altså) og hjelper med stor aldersforskjell. Dette gjør babytiden og småbarnstiden mer rolig og avslappende med minste. Men ulempen er jo at det er vanskelig å finne aktiviteter som passer for alle siden barna er på helt ulikt nivå.

Min opplevelse er at alderen fra ca 2,5-4,5 år er lite ideell fordi det begynner å bli for lang avstand mellom barna til at de får det samme tette forholdet som tette søsken får, men for tett til at eldste er kommet over verste trassalderen og har fått utviklet seg godt nok kognitivt til å fullt ut forstå dette med smårollinger og hva de forstår. De begynner å bli for langt unna i aldersforskjell til å finne på samme aktiviteter med dem, men tett nok til at når minste vokser litt til ikke akkurat kan etterlate en alene igjen hjemme på mange år enda.

Sikkert mange som er uenig med meg her, men dette er jo bare min erfaring. De fleste føler nok at den forskjellen akkurat de velger er perfekt. De jeg kjenner som ikke alltid synes det, er andre mødre med 3-4 barn + som har erfart ulike aldersforskjeller, og funnet ut at noe fungerer bedre enn andre.

Skrevet

Her blir det 21mnd mellom de. Synes det er perfekt.

Da kan vi gjøre litt samme aktiviteter med de begge etterhvert.

I tillegg blir man fort ferdig med småbarnsperioden.

Skrevet

Her er nummer to på vei allerede, blir ca 23 mnd i mellom, håper det blir fint og at de kan få glede av hverandre etterhvert, men regner med en hektisk start...

Er 37 år, så det var ikke snakk om å vente i mange år før vi starta på nummer to :-)

Skrevet

vi ventet til nr en ble 6 år ca da vi fikk nr 2. herlig med så mange år imellom. den største syntes det er såååå moro med den lille og hjelper godt til.

:)

Skrevet

Her blir det 19-20mnd mellom dem.

Blir nok travelt i starten, men veldig gøy, spesiellt etterhvert!

Jeg jobber i barnehage og ser kun positive og kjempegode søskenforhold mellom søsken som er tette i alder! Så håper de får det fint sammen.

Ble gravid på første forsøk denne gangen også, og hadde vel ikke trodd at det skulle skje så fort, da vi egentlig ikke prøvde ordentlig!

Skrevet

Her blir det 22 máneder mellom. Blir nok liv og róre pá begynnelsen, men hyggelig for barna og vaere sá tett. Jeg og min sóster er fórdt med 18 máneders forskjell og er veldig gode venner.

Men det er jo veldig individuelt hva man fóler for da. Fordeler og ulemper med báde kort og lang tid mellom barna ;-)

Skrevet

Har 2 år og 2 mnd mellom mine, ville gjerne hatt de mye tettere(1 år), men det duger da:-) Begynte å prøve på nr.2 med èn gang, vi, men slik som med første, så lot det vente på seg med å bli gravid, derfor ble de ikke tettere.

Skrevet

Vi får i underkant av 2 år mellom våre barn (21 mnd).

Det er samme aldersforskjellen jeg har til mine søsken og jeg har alltid sett på det som en veldig ideell aldersforskjell da vi vokste opp. Kunne leke masse sammen da vi var små, hadde felles venner, kunne gjøre felles aktiviteter og er veldig gode venner nå i voksen alder.

Mannen min har 4 år ned til sin lillebror. De hadde ikke et så nært forhold da de var små pga aldersforskjellen. De er også gode venner nå som voksne, men ikke like tette som jeg og mine søsken.

Skrevet

Har 24 mnd mellom mine. Ideelt sett skulle det være mellom 2 og 3 år mellomrom mellom nr2 og en evt nr3. Men vi får se...

Skrevet

Her ble det 3 år mellom våre barn, begge er født i mars. Syns det er en veldig fin forskjell. Sønnen vår er 4 år og veldig flink til å gjøre ting selv, tror det hadde blitt litt mere slitsomt om det f.eks bare var 1 år imellom dem, snuppa vår er ganske krevende. Men det er jo alt hva man gjør det til. Mellom 2-4 års forskjell er vel "ideelt" i mine øyner, men det er jo bare min mening :)

Skrevet

Her er det rett i underkant av 15 mnd mellom mine. Å bli gravid så fort etter første svangerskap, var nok ikke noe sjakktrekk med tanke på hvor dårlig form jeg var første og siste del av svangerskapet. Jeg følte ikke at jeg var i stand til å være skikkelig tilstedet og nyte babyen jeg allerede hadde. Nå som minstemann har kommet til verden er jeg kjempeglad for at det er så tett imellom dem. Syns det går kjempebra å håndtere to tette egentlig, men dette kommer nok litt an på hvordan barna er. Her var nr. 1 veldig urolig, aktiv og "krevende", mens nr.2 er mye roligere. Dermed ble overgangen fra 1-2 ikke fullt så overveldende som fra 0-1 barn. Hadde jeg sluppet unna selve svangerskapet, så kunne jeg fint å hatt nr. 3 like tett :)

Det var selv 5 år mellom meg og min søster, noe jeg syns er for mye da vi aldri var på samme nivå med tanke på lek, spill og andre interesser. Det ble ganske kjedelig i ferier og slikt.

Men jeg vil ikke bli gravid så fort igjen. Det var fryktelig tungt for min del, men jeg tror allerede jeg skal prøve på nr. 3 etter at minsten har fylt ett år. Syns 2-2.5 år er fin avstand mellom søsken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...