Gå til innhold

Vi sliter med tannpuss... tennene til toåringen er gule øverst mot tannkjøttet...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi sloss hver morgen og hver kveld, med det resultat at tannpussen blir så som så...

 

Jeg jobber iherdig med det her, og bekymrer meg veldig. Ser at tennene hans er gule øverst mot tannkjøttet.. Betyr dette det samme som at han har hull? Hva er egentlig dette gule belegget?..

 

og... når er det greit å begynne med flurotabletter?...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HVordan gjør dere det når dere skal pusse tennene hans? Dere kunne kanskje la han pusse først, la han styre med det, så avslutter dere. På den måten føler han at han hvertfall har litt kontroll på tannpussingen sin?

 

Jeg begynte med fluort da sønnen min fikk sitt første tann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd med ny tannbørste? Ny tannkrem? La småen være med i butikken og velge selv blant et par alternativ? Hva med å la småen pusse litt selv før du pusser ordentlig over etterpå? La småen pusse dine tenner mens du pusser hans? Finnes mange lure triks..

Fluortablett kan de få fra de er svært små og en toåring kan ihvertfall få det - her er det en "bonus" etter tannpussen ettersom min 2 snart 3 åring synes de smaker kjempegodt! Bare vær bestemt og tydelig på at tennene MÅ pusses godt minimum en gang for dag, helst to ganger og at det ikke nytter å sloss for å slippe unna.. Her pusser vi med tvang om det trengs, men nå går det som oftest helt greit om gutten vår bare får pusse litt selv først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusser også med tvang, men han fekter og åler og sloss så fælt at det rett og slett er vanskelig å komme godt til... Jeg synes vi har prøvd alt mulig jeg... men han er fremdeles for umoden for å kunne velge ut tannbørste og sånne ting...

 

Jeg pusser virkelig så godt jeg kan, og får helt vondt i magen når jeg tenker på det gule på tennene hans...

 

Vil han ikke få fluortabletten i halsen da?... Hmm... trodde det jeg :-) Mener dere andre at en toåring kan få fluortabletter også?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min toåring får fluor hver dag... Det kan de få fra ganske tidlig av, de der 0,25 mg tablettene. Har han mange tenner går det vel greit for han å tygge dem? Ellers må jeg bare si at vi sliter med tannpussen hver dag vi og, men vesla MÅ pusse dem, er livredd for hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan knuse fluortabletten i små biter og la han ha det i munnen. Poenget med fluor er at det skal ligge rundt tennene lengst mulig. Ikke bare svelge den med en gang liksom, helst tygge den så den blander seg med spyttet.

 

Vi gir vår 11 mnd gamle sønn en fluortablett hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 6 åring, har alltid likt å pusse tennen helt siden han var gammel nok til å holde i en tannbørste. I begynnelsen fikk han holde tannbørsten og fikk tygge på tannbørsten. Hs sa at så lenge han fikk tannkrem på tennene, så går det bra. Men jeg fikk alltid avslutte tannpussingen.

 

Og når han var gammel nok, fikk han være med i butikken og velge sin egen tannbørste. Det var veldig stort for han. Og jeg sto ved siden av og viste hvordan man pusset tennene, og han hermet etter. Så vi har klart å få til at vi har det gøy når vi pusser tenner. Og som anonym 12.10 sier, fluor er en bonus etter tannpussingen (han fikk velge hvilken fluorsmak i butikken).

 

Han er som sagt 6 år og har hvite og ingen hull i tennene sine. Har fått mye skryt av tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt fluor siden ungen fikk sin første tann. Knust i maten de første par månedene og etter det så har ho fått den hel. Ikke noe problem i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heldigvis ikke hatt de store problemene med tannpussen, men vil bare foreslå noe som er veldig populært her...Jeg synes det er viktig at noe som er så nødvendig som tannpuss, ikke blir kjedelig og noe som må kjempes for hver dag. Vi tar gjerne med en av bamsene/leikefigurene hennes og så er det liksom disse som pusser tennene hennes. Gjett om hun gaper høyt når selveste HinkelPinkel skal pusse:-)

Kan jo være verdt et forsøk, ihvertfall...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ham se Karius og Baktus! Det funka her :) og syng puss puss, så får du en suss :P

 

Vi har også latt ham pusse tennene i dusjen, det syntes han var gøy og pusset iherdig :)

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sett karius og baktus... men han forstår jo ikke noe av det. og å velge tannbørste i butikken ville han ikke forstå noenting av... Det er mulig han er en umoden toåring eller at dere som gir tips ikke husker tilbake til hva en toåring forstår... (han fyller straks to år)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi strevde også endel med tannpussen, men fikk et tips om å gå over på elektrisk tannkost. Braun har en egen for barn som har friske farger og spiller musikk hvert minutt. Da fikk vi gradvis pusse mer og mer, og pussingen ble mye mer effektiv! :-) Nå går det strålende, lillegutt er nå 2,5 år.

I tillegg har han fått fluortablett en stund nå, siden han var rundt 20 mndr tror jeg, det går helt fint og er en fin belønning for godt gjennomført tannpuss... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...