Gå til innhold

Nattavvenning og avvenning av samsoving..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, vi var SÅ godt igang med nattavvenning. Lillemor hadde blitt flink å sove på eget rom, og vi hadde klart å kutte ned fra tre til to måltider om natta. Det ble mye våkennetter og en sliten mamma, men jeg trøstet meg med at om noen uker er det over.. SÅ ble lillemor syk. HUn kastet en del opp, og var veldig tett i brystet. Vi turte ikke la henne ligge alene, og det endte med samsoving og åpen bar hele natta, syntes jo så synd på henne også, så hun skulle få den kosen hun trengte.. Nå ligger hun som en dronning mellom oss. Vi koser oss jo veldig, men jeg begynner å kjenne at det går utover ryggen, hun sovner ofte tett inntil meg etter amming, I tillegg er jeg mye våken, siden jeg sover veldig lett med henne inntil. Jeg tror også hun sover mye lettere når vi har lagt oss, hun er var for lyder. Synes hele natta blir helt grøt.. Nå er hun oppe i 3-4 amminger fra hun legger seg til vi står opp. HUn får godt med mat på dagen, 2-3 grøtmåltider, frukt, middag og morsmelk, så sulten kan hun jo ikke være. Jeg sjekket inatt om hun virkelig spiste når hun kom på puppen, eller om det bare var for å sovne, men joda, hun spiser ganske så godt.. Jeg begynner å jobbe om under 2 mndr, så jeg vil gjerne ha dette på plass før jeg skal på jobb igjen, ser for meg det kan bli slitsomt om ikke.

Hun har nå lagt sammen med oss i over en mnd, jeg klarer ikke finne motivasjonen til å starte opp igjen med nattevåk! Jeg tenker jeg fra og med i kveld starter med å legge henne i sin seng igjen, og starter avvenning når det er på plass, ta det litt gradvis.. Det verste oppi dette, er at det kun er jeg som får lov å legge henne, og å komme inn til henne når hun våkner på kvelden/natta, hvis pappan kommer blir det hysteri (jada, vi har gjort oss selv en bjørnetjeneste....) Tenker vi må venne henne på dette også, lillemor er 9 mndr, og det er kun jeg som til nå har holdt på med legging og nattevåk, det er den største jobben av de alle når det gjelder å få barn..

Ja, så til poenget, måtte bare få ut litt frustrasjon og motivere meg selv litt opp her.. Er det noen som har gode råd, motivasjon, solskinnshistorier osv, mottas de med stor takk!:)

(jeg ønsker ikke negative kommentarer ...)

Ha en strålende dag! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal sies og bør nevnes at hun er puppegal!!:) Sist jeg skulle avvenne, ga jeg henne vann istedet, noe hun er veldig glad i, men tydeligvis ikke om natta.... Hun sliter også med å få sove uten puppen på natta (ikke når hun skal legge seg på dag og på kveld). Sist satt jeg oppe med henne i 3-4 timer, stuptrøtt begge to, men hun fikk ikke sove....

What to doooo?! :)

Skrevet

Heisann =) Gir du ho grøt til kveldsmat? Ser ikke at det står noe spesielt om hva du gir til hvert måltid... Nå har ikke jeg ammet sønnen min da han ikke fikk i seg det han skulle, så der har ikke jeg noe erfaring. I forhold til å vende henne til å sove på eget rom, så er det dessverre noe en må bare hoppe i.. Jeg venten helt til rett før sønnen min fylte 1år før jeg valgte å legge han på eget rom, han hadde da sovet i egen seng ved siden av oss. Det var litt uvant for han dem første døgna, men nå går det veldig fint.

Lykke til videre.. Det kommer til å ordne seg til slutt

Skrevet

Hei, takk for svar:)

Hun får melk i 06 tiden, grøt og et par skjeer frukt(for det meste svisker eller blåbær) i 09-tiden, litt melk før hun legger seg i 0930-10 tiden, grøt og frukt i 13,1330 tiden, middag og frukt rundt 1630, melk når hun tar en liten lur rundt 1700, kvelds med grøt kl 1900, melk når hun legger seg kl.2000. Så jeg vil tro hun får i seg nok med føde ila dagen, tror ikke hun har behov for mat om natten nei..

Skrevet

Jeg skal snart i gang med samme prosess med gutten min nå, han er blitt 6 mnd og jeg merker at han ikke lenger har behov for den konstante nærheten og puppen som tidligere for å sove. Jeg har tenkt å vugge/ puppe han i søvn og så legge han i egen seng i starten, så får han lære å sovne selv ved en senere anledning.

Nattavvenning vil jeg også vente med, både fordi overgangen til egen seng sikkert er stor nok, og fordi vi ikke har nok måltider på dagtid enda (2 neste fulle grøtporsjoner + fruktmos) .

Lykke til, kom med oppdatering da!

Skrevet

Hun har jo tidligere lagt i egen seng, og akkurat det går greit. Hun har også lært seg å sovne uten pupp på egenhånd, jeg startet med å "dytte" litt i henne for å få henne til å sovne selv, slik at hun ble rugget i søvn. Etterhvert gjorde jeg dette bare til jeg så hun ble veldig trøtt og var i ferd med å sovne, til slutt trengte jeg ikke å gjøre det i det hele tatt.

Problemet er egentlig å få henne til å sovne på natta uten pupp. Hun våkner for å få pupp, og sist jeg drev med avvenning, ett måltid av gangen, fikk hun rett og slett ikke sove.. Hun spiste kl.0300 om natta, denne tenkte jeg å venne av, det endte med at vi var våkenil kl.06, og da var hun skrubbsluten, og begge to utslitt.. Så jeg må vel forberede meg på noen uker med sinnatagg og våkennetter...;)

Jeg la henne i egne seng i natt, det gikk supert, over alle forventninger!:) Hun våknet klokka 12, 3 og halv 6, altså helt som normalt.. Nå må jeg bare mote meg opp til avvenning, tenker jeg starter i helga, så jeg får sove litt lenger etter nattevåk - at pappan tar henne om morningen...

Skrevet

Jeg vil heller anbefale at du lar pappaen ta henne hele natta, og at han får sove neste morran... Legg henne på eget rom og sørg for at hun ikke får se eller lukte puppen din i løpet av natta. Når du går inn så forventer hun jo pupp, og da er det ikke rart om hun blir frustrert når hun ikke får det.

Skrevet

Hei!

Jeg tok ikke mindre enn 3 nattavenninger med sønnen min.

Den første "tok 5 dager" - jeg sov på et annet rom, og etter 5 dager begynte han å sove natta gjennom. Jeg torde neesten flytte tilbake, da han ble syk. Spydde, snørr, lite matlyst. Så vi besteme at han skulle få igjen da, pga veske...

Da han var frisk nok, tok vi ny avvenning (et par uker etter den første da). Jeg flyttet ut, pappaen tok nettene. Var visst sintere gråt, men tok bare 2 netter med styr!!

Men så ble han så full av en betennelse, full av feber hele dagen, og da legen fikk han inn, ble vi sent til sykehuset til operasjon. Kun amming, ville ikke ha mat. Så fullammet han da i 2 dager før jeg etterhvert klarte å lure i han litt mat...Gikk vel kanskje 2 uker før vi var oppe i "vanlig "matspisingsporsjoner, og når vi var klar- og følte at lillemann var klar, tok vi nattavvenning nr 3! Det gikk 2 dager med litt gråt, noen netter med våking og oiing i senga, så var det nattero her i gården.

Altså, det virka som om det var lettere med de to siste avvenningene, så kanskje det ikke blir sååå mye pes på dere om dere prøver igjen? Før eller siden må jo kampen komme. Jeg dro faktisk på byen den første kvelden vi skulle starte avvenningen, og tok meg et par glass (så jeg fikk sove gjennom bråket hjemme da jeg kom hjem).

Håper mannen din kan ta dette, la han sove seg opp på f eks en fredagsettermiddag, så tar han fredag, lørdag og evt søndagsnatta mens du sover et annet sted/annet rom.

Ha nøye avtale dere imellom på hva som skal skje når/hvis det skrikes - det hjalp oss veldig å skrive det opp.

F eks:

- Første gråt: gå inn, legge ned, si "hyssj". Mere gråt?

- Vente f eks 1 min, gå inn og gi vann (flaske gir minst gris) til barnet I SENGA, ikke ta opp! er fordi jeg tror babyen kan ofte bare være tørst... Mere gråt?

- Vente f eks 2 min, gå inn, legge ned, raskt ut. Mere gråt...

- Vente ei tid, legge ned

- Vente ei lengre tid, legge ned

Funka for oss, lillemann gav til slutt opp. Viktig: Vi hørte på gråten at han var mer sint enn redd, derfor tok vi han ikke opp. I følge samboer ble lillemann mer sint etter han tok han opp, trøstet, og la han ned - da skrek han eeeenda mer. Uff, høres fælt ut, men gikk greit med at det var mere vræl enn gråt... SKjønner? Tok ca 1 time, så sovnet han, våknet etter 1 time og styrte 1 time, så gav han opp.

Mindre neste natt..

Og ja, vi la han i ega seng på kvelden,- jeg har vært veldig nøye akkurat det - selv om jeg ammet på natten så ble han alltid lagt i ega seng (fra ca 4 mnd). Kom da over løpa natten, og ble da værende... Så ja det var vel samsoving men sovning i ega seng.

Litt langt svar, men vil bare si : Stå på!! :)

Skrevet

Vi hadde samme visa her - avvenning som gikk så smertefritt ved 7 mnd, så en lengre sykdomsperiode hvor alt gikk tilbake til det gamle (samsoving og pupping natta lang). Deretter ny nattavvenning, men så viste det seg at hun fikk 4 tenner samtidig oppe - og det var bæljing fra ene enden til den andre, siden hun tydligvis hadde vondt. Harde tak, siden tennene tydligvis var mer vondt på natten.

Uansett - nå er vi igang med en ny runde - uke 3. Hun er nå 10 mnd. Denne gangen skal ikke sykdom eller noe stoppe oss.

Hun får nå sin 5 tann oppe, og er trøblete på natta igjen, men vi kjører på som vanlig. Pappaen tar alle nettene - gir smokk og trøst, siden hun blir ordentlig sinna hvis hun ikke får pupp/kos når jeg er der. Det går greit - hun våkner litt i løpet av kvelden for smokk, og har som oftest en skrikeøkt sånn rundt kl 0300. Hun roer seg med smokk og kos. Det tar nå ca 15 minutter. Hun får rikelig med mat og drikke hele dagen, og har dyvåte bleier på morgenen. Alt i alt går det bedre nå, selv om den første nattavvenningen ved 7 mnd gikk såå mye lettere.

Jeg begynner i jobb i slutten av mai, og er avhengig av at hun sover godt på natten. Har også begynt med tillegg på dagen, da jeg har skjønt at jeg ikke har nok melk lengre (og hun må gradvis venne seg av med pupp på dagtid). Hun virker fornøyd med det.

Hun spiser forresten:

1. Ammes en gang mellom kl 0530-0630. Normalt sovner hun igjen til kl 0700. Hun får komme opp i sengen min etter kl 0600, selv om mange ikke anbefaler dette. Det fungerer veldig bra for oss :-)

2. Frokost med storebror og meg kl 0730. Spiser vel en brødskive og litt agurk/blåbær/banan.

3. Ammes før hun skal sove. Enten sover hun 2 lurer a 1- 1,5 time, eller en lur på 2 timer midt på dagen.

4. Lunsj ca kl 11-12. Spiser en skive, samt 100 ml fruktsmoothie.

5. Ammes/MME

6. Middag ca kl 16.30. Spiser mye middag

7. Kveldsmat ca kl 1800. En skive, eller litt grøt.

8. Flaske / MME

Tror dere bare må hoppe i det. Rett og slett. Be mannen din om å ta sin andel, eller alle nettene - vær bestemte på at dere skal klare dette. Gi trøst, men det er greit om de sutrer litt. De har stålvilje når det er noe de vil ha, så litt sutring må man regne med. Det blir som oftest bedre etter 3 døgn, og så bedre og bedre etter det. Har erfart at man ikke bør avbryte helt avvenning når det kommer til sykdom, tenner eller lignende. Selvfølgelig må man være litt obs i disse periodene, men da bør man heller flytte en madrass inn på rommet og gi ekstra oppmerksomhet, eller eventuelt flaske med MME el. på natten.

Vi har madrass på rommet hennes, og mannen legger seg der midt på natten for å putte inn smokken.

Masse lykke til :-) Hilsen en med en nå mindre puppegal jentutt..

Skrevet

Tusen takk for gode råd og tips! Tror bare vi må kaste oss i det, blir vel bare verre jo lenger man venter. Jeg begynner også på jobb i slutten av mai, bør ha det sånn høvelig på stell til da. Hun har vært veldig sutrete de to siste dagene på dagtid, det har hun ikke vært tidligere, kan det ha noe med flytting på eget rom igjen? Har lest at de i denne alderen plutselig kan endre adferd over natten og bli sutrete, pga separasjonsangst.. Jeg tenker det kan være tenner også, men det hjelper ikke å smøre på med "smertestillende-" heller.

Når dere sier pappaen tok dette, gjorde han det selv om han jobbet? Her har pappaen hatt det veldig enkelt i 9 mndr, har sluppet unna alt av legging og løping inn og ut av soverommet kveld og natt. Det ble bare sånn siden hun ble så hysterisk når ikke det var jeg som kom inn, ville ikke roe seg, så har vi gjort oss selv en bjørnetjeneste og gitt henne det hun vil ha.. Så jeg ser jo for meg det kan bli enda verre om han går inn under nattavvenningen...Men vi kan jo først ta ei uke hvor han kan gå inn hver gang hun våkner på kveldstid, det er jo ikke så ofte, men da venner hun seg ihverfall litt til det. En annen ting er at hun er vant med at vi sitter til hun sovner, anbefaler dere at vi kutter dette også, eller at vi sitter sammen med henne under avvenningen? Jeg foretrekker det siste, hun blir vel nok lei seg av å ikke få pupp og at mammaen ikke er der, hvis man i tillegg skal innføre masse andre rutiner, de er vel kanskje heller bedre å ta etterhvert da..

Skrevet

Uff, føler meg litt streng nå, men er en veldig bløt mamma egentlig :)

Men jeg ville ha kuttet ut å sitte der til hun er sovnet, du gjør deg bare en bjørnetjeneste! Ingen av mine har vært vant til det, startet vel med slik "orntlig kveldslegging" rundt 3-4 mnd, da kolikken var over, og vi startet vanlig dag/natt... (glad den tida er over!!)

Hvis du ammer enda, vil jeg foreslå:

- kveldsgrøt, skift på badet, litt kosetid i stua, så amming på soverommet (sagt før). Noe jeg har lært meg, er atdet er viktig at de får rapet godt før de blir lagt. Min hadde ofte to raper! Jeg satt på rommet i en evighet og ventet på disse rapene, men hvis de ikke får ut lufta så blir de jo å rope på deg helt til den er kommet. Så sitt der helt til stor-rapen er ute ;) Største urfordringen var da han alltid sovnet i ammingen.. Så jeg vekte han! Virker rart, men tok han opp, pratet til han såpass at han våknet mens vi ventet på rapen... Men slik de sovner, vil de jo våkne. Sovner de med pupp, skjønner de ikke hvor puppen er om de våkner løpa natta! (i følge "Sove - Karin" og andre slike eksperter)

Jeg synger ofte en liten sang mens jeg klapper på ryggen. Etterhvert blir barnet større, at det står i senga, og da vil dette med rapen kunne ordne seg selv. Da er det godt å kunne gå inn dit, evt gi melk, synge en sang, si god natt og gå ut.

Min kar (nå 11,5 mnd) får: kveldsmat, stell, så flaske i stua (sluttet å amme 10 mnd, og prøvde å gi flaske i stua - går supert! Så blir han ikke vant til flaske i senga. Har begynt med tannpuss nå, så tar den på veien til soverommet, etter melka. Samboer mener vi kan pusse før, jeg etter. Så vi varierer...). Så legges (eller han settes) våken inn i senga, der jeg prøver å stryke litt på han. Vi har en sånn kanin som synger en sovemelodi, bruker av og til den på kvelden i senga. Fatn en babypute for en tid siden, den liker han å borre siden av hodet i når han skal sove (Legger seg på siden, og får da litt svalt rundt hodet..)Han nekter å legge seg ned nå, liker å stå i senga å oie/bable/flire, men jeg går bare ut, han finner roen selv! Helt perfekt! Skriker han, går jeg inn å pjusker litt, legger han ned og legger handa mi på han sånn passe bestemt og sier "hysj-hyyyysj". Ved storgråt tar jeg han i armene, og humper opp å ned på senga, han liker å bli ristet litt hehe. men kun til han nesten er sovnet, så legges han ned.Gjorde det samme på eldste, hun er nå 4. Har kun vært et fåtalls ganger hun har fått stå opp igjen.

Ikke sikkert det fungerer for deg/dere, men vi gjorde som jeg har sagt før, har tatt en soveprat: Hva vil vil skal skje i leggetia, hvordan rutiner vi vil ha, osv. Jeg vil at barna skal vær mette, få kos, men ikke få dårlige vaner som at de bæres i søvn o.l Jeg har aldri brukt rommet som "time-out" sted, og hvis 4 åringen er i kranglemodus, truer vi aaaaldri med legging! Legging skal være noe godt, noe de er heldige å få lov til! Vi har alltid på litt radio/tv /andre hjemmelyder slik at de sovner med litt støy - venter vi festlig lag spiller vi høy musikk slik at det er jevn dur av lyder hele kvelden. På nyttårsaften skrudde vi høyere og høyere, i takt med rakettene. Begge sov som to steiner!

Ble langt innlegg, men er så viktig å få sovingen til så ville bare si hva som har funket for oss.

Men ja; lær henne å sovne selv uten at du sitter der (hva med om du får et barn til om et par år, skal du sitte der fortsatt?), og lykke lykke til med ammepause på natta!!

Skrevet

Tusen takk Kom-som-bestilt, du inspirerte meg og motiverte meg til å sette igang, satte igang forleden kveld etter å ha lest innlegget ditt. Jeg har bestemt meg for å gå ut av rommet når jeg har lagt henne, og få det på plass først, deretter skal pappaen få ta seg av nattavvenningen, ihvertfall starten på den! Forleden kveld la jeg henne som vanlig. Jeg gir alltid kveldsmat, steller, setter meg i stolen på hennes rom og ammer, og legger henne. Hun sovner aldri på puppen lenger. Hun er ganske rask å sovne på kveldene når jeg sitter der, problemet er jo på nettene..men jeg må jo avvenne henne på kveldene også for å kunne avvenne at jeg skal sitte med henne på natta. Og i og med at jeg vet av erfaring at hun ikke sovner når hun ikke får pupp, kun vann, er det jo greit å ha dette på plass først tenker jeg. Etter å ha lagt henne sang jeg en sang, strøk på henne, og gikk ut. Første kvelden hørte jeg hun pludret litt, så begynte hun å sutre, til slutt var hun krakilsk! Jeg gikk inn og ut, strøk og trøstet, men tok henne ikke opp. Det tok litt over en time, så sovnet hun, da var hun så sliten, at med det samme hun så meg og jeg ballet over henne, sovnet hun. Vondt i mammahjertet når hun gråter sånn, men jeg vet jo at det er for at hun er lei seg og frustrert, og det har hun jo lov til.. Neste kveld overnattet vi hos foreldrene mine, så da ble det ikke noe av. I kveld var det påan igjen, hun skrek og var rimelig krakilsk ikveld også, ble fortere sint, men sovnet etter en halvtime. Får håpe det blir enda kortere imorgen:)

Så, da var jeg igang igjen! :) Takk!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan går det med deg nå da? Var spent!

Min (nå neesten 1 år!) har begynt med å kreve å komme over til oss voksne løpa natta... Hehe, er det ikke alltid noe...Før våknet han i 05 tia, men i går våknet han kl 23. Jeg gav meg ikke, men etter 2 !! timer så gav jeg opp, tok han i storsenga og han sovnet på et blunkt! Disse stae små altså! GJør jo ikke noe at han kommer over, men er litt knotete med barnevakt hvis barnevakta må legge seg... Han kan jo tippe utanfor hvis han ligger alene i senga.. Hm... jaja god påske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...