Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om utrykket hønemor? Er det negativt eller positivt?

Jeg fikk høre at "du er en ekstrem hønemor du, tror ikke jeg har vært borti noen som har vært så hønemor som deg".. Jeg tolket det negativt jeg, og syns ikke det var noe gøy å høre det, for i mine ører ble det negativt for meg.

Fortsetter under...

Skrevet

De fleste mener det nok litt negativt, men jeg bryr meg ikke om hva andre måtte synes. Jeg er litt hønemor på mange felt jeg også, men ikke så mye at det går ut over utviklinga til barna, da har man strukket strikken litt for langt.

Skrevet

Det er nok som oftest negativt ment.

Men det er vel som med alle andre mødre-diskusjoner. Den måten de selv gjør tingene er den beste og hvis noen andre er mer eller mindre hønemor så er det vel negativt uansett...

Skrevet

For meg så kommer det ann på settingen og hvordan det blir sagt om det er negativt eller positivt.

En hønemor for meg betyr en som bekymrer seg og "overbeskytter" barnet. Det trenger ikke nødvendigvis gå utover barnet men mor ( som blir stresset og urolig av småting)

Da kan det godt være at en bemerkning kan være positivt ment.

Skrevet

Det kan være begge deler egentlig, men kanskje mest negativt ja. I ditt tilfelle var det nok utelukkende negativt ment. Jeg skjønner godt at det ikke er noe gøy å høre, men sånn i ettertid, så kanskje noe å ta til etterretning dersom noen reagerer så veldig på det at de faktisk føler for å fortelle deg det? Du er førstegangs? Mange blir veldig, veldig hønemor med sitt første barn (jeg også), og tror nok mange førstegangsmammaer ikke har vondt av å bli litt mer avslappet og lære seg at ting går som regel helt fint selv om rutiner ikke alltid følges, barnet får lov å bli bortskjemt hos besteforeldre osv ;-) Men for all del, det er litt frekt å si noe slikt til en annen på den måten. Jeg kan nok tenke det om andre innimellom, men jeg ville aldri sagt noe med mindre de spurte etter min mening.

Skrevet

Jeg synes det er positivt jeg!!! Jeg ser på en hønemor som en som passer ekstra godt på barna sine. En mor som er veldig glad i barna sine, og som passer på at de har det godt.

Hvis noen hadde kalt meg en hønemor ville jeg svart at: ja, det er jeg. Med et smil om munnen, og vært stolt av det! Det er mange som ikke tar godt vare på barna sine, og det er verre!

Foresten har jeg det inntrykket av at folk er forskjellige med tanke på hva de er "overbeskyttende" med. Mitt barn har f.eks aldri overnattet borte. Det kommer heller ikke til å skje på lenge. Så jeg er nok overbeskyttende på den fronten. Jeg er derimot ikke overbeskyttende når det gjelder å utfolde seg. Mitt barn er høyt og lavt, og har prøvd ut det meste!

Alle foreldre er forskjellige, så vær som du selv synes er best, og drit i hva andre mener! :)

Annonse

Skrevet

Jeg har også tolket det negativt, og har fått høre den setninger flere ganger. Nå har jeg vært mamma i 3 år, har to gutter på 1 og 3. De første to årene var faktisk slitsommme sånn sett. Jeg er forferdelig hønemor. Det siste året har jeg begynt å snu det til noe positivt, Jeg hindrer de ikke i utviklingen, selv om jeg er hønemor, jeg er bare genuint opptatt av de. Jeg tror ikke jeg ødelegger de selv om jeg ikke sender de på overnatting enda altså :)

Jeg gjør alt for barna mine, og er stolt av det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...