Gå til innhold

Noen som lager grøt selv og vil dele tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er tuppa 4 måneder og vi skal begynne med grøt snart. Er det noen som har prøvd å lage det selv? Ser det er en del oppskrifter ute og går, men skjønner ikke helt hvilke melsorter man kan og ikke kan bruke fra 4 måneder. Jeg har også lyst til å blande med mm for jeg ser for meg at det er mest skånsomt for magen. Tuppa har bare fått mm så langt.

Hvilke melsorter bruker dere?

Smaktilsetter dere grøten med frukt?

Gir dere malt/sviskesaft el lign sammen med grøten?

Har dere smør/olje i? Hvilken?

Noen anbefaler å begynne med gluten, andre anbefaler å vente med gluten. Hva gjør dere?

Skal på hs oi løpet av uken og kommer til å spørre der, men de er så opptatt av nestle sine grøter så det er ikke så lett å spørre om hjemmelaget mat.

Takker for tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke gi barnet mitt nestlegrøt, pga alt det rare det er tilsatt kunstig. Jeg kommer til å bruke Holle's hirsegrøt (helsekost) når jeg ikke får kokt hirsegrøt selv. Men har planer om å koke til vanlig :) Hirse inneholder naturlig mye jern, og det trenger de når jerninnholdet i melka etterhvert synker.

Hirsegrøt:

ca 2 dl ferdig grøt.

2dl vann

1/2 dl hirseflak

litt mm eller mme

ev. smakstilsetning (gjerne frukt/bærpure for å få C-vitamin som øker jernopptak)

Kok opp vann, visp inn hirseflak, småkok ett par min. Avkjøl litt og spe med mm/mme.

Grøt av hele korn:

Bløtlegg hirsen i ca. en time eller mer i vann for å øke tilgjengelighet av jern. Skyll i kaldt og deretter varmt vann. Kok til den er mør og evt. kjør med stavmikser e.l. for å få finere konsistens. Avkjøl litt og bland med mm/mme.

Skal visst være mer jern i de hele hirsekornene, men jeg tror ikke det har så mye å si :)

Selvgjort er velgjort, lykke til med hjemmelaget jernrik grøt til skatten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...