Gå til innhold

Skolejente til høsten! Spm. ang. SFO/levering på morgenen!


Collet :)

Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Mulig jeg kan ringe kommunen om dette men.. Jeg har ei jente som skal begynne på skolen til høsten.

Jeg kan levere henne ca. 08.20 og skolen begynner jo 08.45.

SFO er åpen, men stenger kl.08.30. Jeg begynner på jobb 5 min. unne kl.08.30, så jeg leverer jo henne rett før SFO stenger.

Må jeg søke SFO plass da, for noen få min. eller er det såpass mange barn der da at jeg bare kan levere henne? Hun kjenner mange og er trygg og klar for skolen, men åssen fungerer dette med de små, må de "leveres" til lærer/kontaktperson eller hvem sitt ansvar er det når hun er levert til skolen, følger vi de inn, eller......??!!

 

Hvordan gjør dere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slipper dem av utenfor skolen, om de ikke går selv, og så leker de ute til skolen begynner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke går på sfo må vente ute til skolen begynner:)

 

Dersom sfo-barna ser noen stå ute og vente alene går de som regel ut for å vente sammen med de. Det går helt fint.

 

Man "leverer" ikka barna på skolen;) I begynnelsen må man kanskje følge de bort, men etter hvert trenger man bare å slippe de av på parkeringsplassen eller et stykke unna slik at de kan gå det siste stykke selv. Dette avhenger selvfølgelig av barnet. De er alle forskjellige:)

 

Men slutter du på jobb såpass tidlig at hun ikke trenger sfo etter skoletid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

Du leverer ikke barn på skolen. Skolen har inspiserende lærer ute, det varierer litt når inspeksjonen starter, dette er en "hvilken som helst" lærer og ikke nødvendigvis ditt barns kontaklærer. Du kan ikke forvente å få eller gi beskjeder via inspiserende lærer.

 

Du må nesten vurdere om du vil søke plass på SFO for de fem-ti minuttene. Jeg hadde ikke gjort det, spesielt ikke hvis hun (barnet) er trygg og fornøyd med å ha det slik. Og med mindre du trenger plass på ettermiddagen.

 

Når barna har kommet til skolen er de skolens ansvar, men ikke før skoledagen begynner. Du kan altså ikke slippe av et barn i skolegården kvart på sju om morgenen og regne med at skolen tar ansvaret for det. (Dette er satt på spissen, jeg regner ikke med at du hadde tenkt å gjøre det.) De har altså ansvaret for barnet fra skoledagens begynnelse, og dette varierer fra skole til skole. På "vår" skole er det inspeksjon fra et kvarter før det ringer inn til første time.

 

Du står selvsagt fritt til å følge barnet ditt inn, men etter noen uker er det ikke mange foreldre som gjør det. Systemet er annerledes enn i barnehagen, og du kan ikke regne med å treffe kontaktlærer flere ganger i uka og høre løst og fast om hvordan det går og hvordan dagen har vært. Barnet ditt får et mye større ansvar selv for å passe på seg selv og tingene sine. Det er lurt å navne, spesielt votter blir fort borte.

 

Mine barn kjører buss til skolen, har gjort det fra dag 1 (faktisk), og de kommer dermed til skolen når bussen ankommer. Den yngste går to ettermiddager i uka på SFO, da må jeg snakke med de voksne og si fra når jeg henter. De har en liste de krysser av på. Men systemet varierer fra sted til sted.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på seks år går selv til skolen. Vi bor rett over veien da. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg ikke søkt plass på SFO, det høres jo ikke ut som du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og hadde ikke søkt morgenplass.

 

Jeg er av den oppfatning av at ganske mange foreldre følger inn, og at jeg synes det er veldig greit å få slått av en prat.

 

Man trenger jo ikke det hver dag, men jeg opplever foreldre som enten eller: Det er de som aldri følger inn og de som nesten alltid gjør det...

 

I tilegg så synes jeg det er synd at så mange blir kjørt som har kort gåavstand.., men man kjenner helt klart sitt barn.

 

Jeg har avtale med flere foreldre at skolen får en beskjed hvis barnet sykt slik at de kan være trygge på at vi igjen gir beskjed hvis barnet ikke kommer i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok rett i at noen "alltid" følger inn, mens andre "aldri" følger inn.

 

Dette har jo sammenheng med hvor trygge barna er, og hvordan følging til/fra skolen passer inn i hverdagen til det aktuelle barnet + familien. 5-6 av førstetrinns-jentene her møttes et bestemt sted hver morgen 7.45, og gikk til skolen alene (de hadde alle sfo-plass). Da er det jo naturlig at jeg ikke blir med inn for deretter å vente til skolestart for å slå av en prat med en av lærerne;) hehe..

 

Hos oss er det 55 elever i første trinn, og det er sjeldent jeg ser noen av kontaktlærerne utenom foreldremøter og elevsamtaler. Synes egentlig det er litt synd, men datteren vår STORtrives med å ha ansvar for beskjeder frem og tilbake selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...