Mamma harepus Skrevet 4. april 2011 #1 Del Skrevet 4. april 2011 Jeg lurer på hva slags erfaringer dere som bærer tvillinger har med symptomer fra uke 20 og utover i svangerskapet? Jeg hadde en tidlig ultralyd i uke 7, der legen trodde et øyeblikk at det var to der inne. Satt med samme følelse selv også. Men han landet på at det var bare èn. Jeg vokste raskt, mye raskere enn sist. "Dette er individuelt", sier legen. "Veldig typisk", sier jordmor. Fra uke 13 har jeg ikke vokst så mye, men har eksplodert igjen i de to siste ukene. I uke 19/20 var jeg på ord UL. Etter 2 sekunder forkynner jordmoren at det bare er en der ihvertfall. Jeg må undersøkes dobbelt så lenge, for jordmoren får ikke sett alt hun skal av hjertet fordi den lille ligger så keitet til, og den nekter å flytte på seg. jeg blir beordret opp å gå får å få den til å flytte på seg, men nei. Hun klemmer og dytter på magen min, men får ikke rikket den en cm. Hun tilkaller en annen for å se på meg. Han dytter og klemmer på magen, men han også uten hell. Jordmor sier at hun må se på meg i igjen i lunsjen, fordi hun har det så fullt på timeplanen. Men heldigvis får den andre jordmoren sett siste rest av hjertet, men babyen hadde ikke rikket seg. Den andre jordmoren var mannlig, så han klemte meg betraktelig hardere enn den kvinnelige. Men det ser ut som en gutt sier hun:-) Fra uke 13 har jeg kjent tydelig bevegelse i magen. Og i de siste ukene har det vært full fest der inne med spark overalt (også samtidig). Jeg har vært i en upåklagelig form de første 5 månedene, men har hatt litt lavt blodtrykk (i uke 22). I uke 23 kom kynnere og bekkenplager snikende. Og de plagene har vært sterke i uke 24. Hadde ikke disse plagene sist svangerskap. Er i uke 25 nå, og har i tillegg til de ovennevnte plagene, sterk kvalme, følelse av at magen er sprengt/trangt med plass, hyppig vannlating, kløe på mage og litt hodepine. SF målene mine er høye, og jordmoren lurte litt hvor stor førstemann var ved fødselen. Han var ikke stor! Og selv om all fornuft tilsier at det ikke kan være tvillinger, så sitter jeg fortsatt med denne intense følelsen om at det er det. Men jeg prøver å si til meg selv at klart de hadde sett det på ord ul. Men så har jeg hørt mange historier der en tvilling har gjemt seg (hiding twin), og ikke blitt oppdaget ved ord ul. Så hva kan dere tvilling gravide fortelle meg om symptomene deres? Spes bevegelse i magen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143101845-symptomer-etter-u20-i-tvillingsvangerskap/
Gjest Skrevet 4. april 2011 #2 Del Skrevet 4. april 2011 Nå har ikke jeg hørt om hiding twins, men jeg ble veldig nysgjerrig på det du skriver:) har du ikke vurdert å dra på 3d? Eller er ikke d noen vits? Bevgelse i min mage er veldig liten. Sparker så og si utelukkende på en plass, så her hadde jeg ikke kommet til å mistenkt to om jeg ikke visste det (bortsett fra den store magen min da) Du må nesten fortelle oss hvordan d går framover:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143101845-symptomer-etter-u20-i-tvillingsvangerskap/#findComment-143104602
Mamma harepus Skrevet 5. april 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 5. april 2011 Joda, skal ha 3D tirs neste uke, men det føles så lenge til. Magen min har egentlig aldri væ stor, selv om SF-målene mine har vært høye. Men i den siste uka, så har jeg vokst veldig mye. "Hiding twin" er babyer som gjemmer seg bak babyen i front. De kan for eksempel ligge i samme stilling, og da kan det bli vanskelig å se den bak. Men jeg kjenner at jeg ikke er helt komfortabel med tvillingtanken. Mye glede selvføgelig, men også en del bekymringer:-/ Som sagt var jeg til jordmor forrige uke, og jeg kjenner spark mye høyere opp enn hun målte kanten på livmoren min da. Men jeg har også vokst en del i det siste da. Hvilken plager har du? Og hvor langt er du kommet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143101845-symptomer-etter-u20-i-tvillingsvangerskap/#findComment-143105347
Gjest Skrevet 5. april 2011 #4 Del Skrevet 5. april 2011 Skjønner at det er lenge til neste uke da ja:) Når du snakker om hiding twins så ble jeg redd d skulle være 3 i min mage.. hihi.. Neida. Men Magen min er vel like stor nå som da jeg nærmet meg fødsel for et år siden med førstemann. Jeg er i uke 24 nå. Plagene jeg har er at jeg har slitt med kvalme siden dag 1!! Ellers er alt annet tungt, helt annerledes enn d å gå med en iallefall:) Spennende å høre fra deg da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143101845-symptomer-etter-u20-i-tvillingsvangerskap/#findComment-143105402
andy69 Skrevet 6. april 2011 #5 Del Skrevet 6. april 2011 Hei mamma harepus Jeg er gravid med tvillinger i uke 24 og kjenner meg igjen i symptomemene dine. Men jeg har også hørt at alt er individuelt. Jeg har nettopp vart på Ul (ikke 3D) og det var vanskeligere og ta bilde av tvillingene fordi de fyller opp plassen i magen. Har hørt fra andre at man må ikke ha for stor forventninger for 3D for der ser man enda mindre når baby(ene) begynner å bli store. Derfor valgte jeg bort 3D. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143101845-symptomer-etter-u20-i-tvillingsvangerskap/#findComment-143110424
Mamma harepus Skrevet 6. april 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 6. april 2011 Takk for svar andy 69! Jeg vet at disse symptomene er individuelle. Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg plutselig har fått alle disse plagene. Jeg leter vel etter en slags grunn tenket jeg;-) Jeg hadde 3D sist, på omtrent samme tid som jeg skal nå, og vi var overraskende fornøyde. Det var en stor opplevelse. Så at han ligna på pappa'n sin og alt. Og det gjorde han og da han kom ut. Så vi vil gjerne ha en 3D nå også, uansett. Blir spennende uansett:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143101845-symptomer-etter-u20-i-tvillingsvangerskap/#findComment-143110837
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå