Gå til innhold

Trenger tips til lavkarbokosthold til småbarnsfamilie???!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hverdagsmat som ikke koster for mye og som er enkelt å tilberede...middager, pålegg etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ost, skinke, salami, div pølsepålegg, litt leverpostei, lavkarbobrød,

omelett, eggerøre, hjemmelagede burgere, salat, Laks/ørret med grønnsaker.. Lista er lang. Vet ikke hvor lavkarbo dere ønsker?:) For eksempel er fullkornswraps med strimlet skinke, ost, salat og litt rømmedressing godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok lese deg litt opp om kostholdet, kan ikke gå i detaljer på tusenvis av oppskrifter.

 

Gå på lavkarbo.no sitt forum og finn oppskrifter der.

 

Generelt kan du tenke alle slags kjøtt til middag og tibehør kan være salat eller f.eks wokgrønnsaker. Hold deg unna potet, gulrot, kålrot, ris, pasta osv.

 

Hvis du bruker wokgrønnsaker så pass på mengden "søte"grønnsaker. Bruk gjerne et par egg i woken for å få i proteiner.

 

Lag gjerne retter i ildfast form, jeg bruker som oftest rent kjøtt, fløte (+en spiseskje ekte rømme) og ost som base og tilsetter forskjellige ting utenom hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom middag (som er det enkleste) så er mitt beste tips å lære seg en god oppskrift på brød (f.eks http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/brod/lavkarbo-brod/) og en god oppskrift på knekkebrød slik dere alltid har noe "rask mat" og slipper å få problemer med at tiden ikke strekker til med matlagingen. Pålegg gidder jeg ikke ramse opp, det bør du kunne hvis du setter hele familien på et slikt kosthold ;-)

 

Det finnes mange gode oppskrifter på brød, knekkebrød, rundstykker osv på lavkarbo.no.

 

Et godt tips er å lage "knekkebrød" av ost. Smelt osten i micro eller ovn til den blir luftig og hard og bruk det som knekkebrød.

 

 

 

Knekkebrød:

 

200 g solsikkekjerner

1dl linfrø(50g)

1dl sesamfrø(50g

2,25 dl kli (50g

2ss fiberhusk

1ts salt

litt søtt

5dl vann

 

Rør sammen deigen og smør utover bakepair på to plater og rut opp med pizzahjul.

Jeg fikk 32 skiver. stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis.

og snu dem med forsiden inn

 

Og ja...bare i underkant av 1 karb pr stk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag "pasta" av squash og server med fløtesaus med sopp og bacon og ost.

 

Server koteletter, fisk osv med masse kokt blomkål, brokkoli, osv ved siden av. Eller lag blomkålmos ( jeg lager den slik: Damp blomkålbuketter i litt vann. Hell av vannet og mos bukettene med stavmikser. Ha i en klatt smør, en slump fløte og evt en neve revet ost. Smak til med salt og pepper. Hvis det passer maten, så ta litt tørket hvitløk i dampevannet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...