Gå til innhold

Sommerferie og samværsavtale. Hva kan far kreve?

Anbefalte innlegg

Vi har et rettsforlik hvor det står ang sommerferien;

Mor og far har krev på 2 + 1 uker hver innenfor skolens sommerferie hvorav to skal være sammenhengende. Ferien skal avklares innen 1 april hvert år.

Jeg startet en dialog om ferien med far ca en mnd før fristen med kun diffuse tilbakemeldinger fra han om at han var i en diskusjon med jobben sin. 2 april har jeg ikke fått noe mail fra han og da avklarte jeg bare ferien hvorav jeg kun fastsatte mine to uker da det er skolestart for oss i august i år. Far stod da egentlig veldig fritt til å sette av sine tre uker. Han påstår at han hadde sendt meg en mail 1 april, men jeg har ikke fått noen mail. Han sier han sendte den til en adresse han utmerket godt vet ikke er i bruk lenger.

Jeg mener at ferien skal være avklart innen første april - altså ferdig avtalt innen den dagen da det er det som står i avtalen. Og at det blir feil av han å bare komme med sine ønsker etter fristen er ute og regne med å bare få det akkurat slik han vil. Nå diskuterer vi frem og tilbake da han selvsagt vil flytte de to ukene jeg har bedt om. Og det er 4 april og dette er ikke det som er står i samværsavtalen - altså et brudd på den etter mitt syn på saken.

Fortsetter under...

Vi har et rettsforlik - noe man ender opp med etter et høyt konfliktnivå. Vi fikk klar beskjed om at dette skal følges av oss begge til punkt og prikke hele tiden for å unngå konflikter. Han er maks petimeter selv og jeg har mine frister å forholde meg til ang jobb og samværsavtalen med faren til sønnen min som også skulle avklares innen 1 april. Vi ventet til 2 april nettopp for å ikke være kranglete. Om han hadde kommet og bedt om litt mer tid, hadde han fått det. Jeg har spurt flere ganger om han klarer å holde fristen og det har han svart ja på hver gang. Dette skjer hvert eneste år og det er litt slitsomt.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...