Gå til innhold

Har du hjelm på barnet ditt på 3-hjulssykkelen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selvfølgelig hjelm!

Min bror ramlet bakover av en gråtass traktor som liten. Heldigvis hadde han hjelm. Han ramlet nemlig på en stor stein og hjelmen ble delt i 2. Her brukes hjelm til alt av kjøretøy.

Annonse

En bør absolutt bruke hjelm på 3-hjulsykkel. Hver sommer florerer det av hodeskader grunnet fall, og null hjelm. Jobber på akutten og om dere hadde sett noen av de skadene hadde dere ikke tenkt det var hysterisk.

En annen ting er at det er veldig lurt lære barna at sykkel=hjelm.

Regelen hos oss er at så lenge ungene sykler på terassen så trenger de ikke hjelm, da er de av og på sykkel, sparkesykkel, trehjulsykkel osv hele tiden. Hvis de skal sykle i gaten eller gårdsrommet må de ha hjelm.

Synes mest at det er stress å ta av og på hjelmen 10 ganger på en liten time, men også litt småhysterisk å måtte ha hjelm på trehjulsykkelen på terassen.

Må si jeg er litt usikker angående dette, jeg...Her skal trehjulssykkelen ut for første gang snart, og jeg veit ikke om vi skal innføre hjelm allerede eller ikke. Egentlig mener jeg, som flere andre her, at det er greit å lære først som sist at sykkel = hjelm. Men; Kanskje jeg er hysterisk, men jeg klarer ikke å la være å tenke på den ulykken i en barnehage der ei jenta døde pga. at sykkelhjelmen hun hadde på seg hang fast i et tre( eller noe, veit ikke helt akkurat hva det var...:-(

Blir det ikke vanskelig å følge opp det med å ta av og på hjelmen...?

Hva tenker dere andre om det?

Annonse

Barnet ditt er vel neppe ute alene når de er så små at de bruker 3-hjulsykkel så er vel ikke noe stress ta av hjelmen?

VI har hatt hjelm på alt av sykler og ifjor når han var 3 år nektet han sykle med nabojenta som ikke hadde hjelm på seg. Da hadde de 2hjuling med støttehjul;) Han ringte til og med på og sa til moren at hun ikke måtte la datteren sykle uten hjelm. Han tar den av /på selv, og får ikke lov ha den på når han leker.

I bhg er de også veldig strenge på dette.

Vi har hjelm på når barna skal sykle eller sparkesykle. ( får faktisk større fart med sparkesykkel).

Vi bruker selv hjelm når vi sykler sammens med barna eller uten barna. Uannsett om det er i 10 km/t i gaten eller på trafikkert vei.

Barna er flinke å ta av hjelmen når de skal leke.

Enig i at sykkel=hjelm burde være en kopling barna lærer tidlig, men jeg som deg tenker også at når dem er så små er det fort gjort at sikkerhetsutstyret utgjør større fare enn om det blir utelatt... Ingen av barnehagene barna våre har gått i har brukt sykelhjelm på barna som sykler på 3-hjulssykler, og det gjør dem heller ikke i småskolen...

Vi har ikke brukt hjelp på 3-hjuls sykkel, men den har vært på plassnår første sykkel med støttehjul er introdusert.

Dette tror jeg er sak der man må stole på sin egen dømmekraft uten å "ta for mye høyde" for hva alle andre mener.

Her er jo en del mødre som helst skulle sendt barna ut i heldekkende sikkerhetsutstyr med oppfordringer som "om du faller, så bli liggende så du ikke faller igjen"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...