LilleMamsen Skrevet 4. april 2011 #1 Skrevet 4. april 2011 Lillegull på tre uker har endret 'søvnmønsteret' sitt radikalt de siste dagene. Fra å sove 'hele tiden' til å være våken nesten hele dagen (kl 08-13) og til å bråke om natta. Han sovner fint i 20-21-tiden og sover i tre timer før marerittet starter. Han bruker laang tid før rapen kommer etter nattmaten, noen ganger kommer den ikke i det hele tatt. Uansett er han rolig i ca 15-25 minutter før han begynner å 'breke', presse og vri seg. Jeg tar ham opp for raping. Noen ganger kommer d luft, mens noen ganger ikke. Uansett roer han segnår han kommer opp og sovner igjen. Legger ham ned igjen og etter tjue minutter er d på igjen. De siste to nettene har dette vart ca 24-05. Da har han sovnet på magen min- eneste måten for meg å få noen sårt tiltrengte timer med søvn. Da ligger han på magen oppå meg- absolutt ikke noen anbefalt stilling. Er litt redd da han sover på magen. Hva kan jeg gjøre med dette problemet- jeg holder ikke ut så mange netter med 4 timer søvn. Prøver selvfølgelig alltid å få frem en rap. Synes d er rart at dette er et nattproblem- hva gjøres anderledes da? Noen med lignende erfaringer?
romsa Skrevet 4. april 2011 #2 Skrevet 4. april 2011 Hei! Jeg er redd jeg ikke kan gi deg noe fasitsvar på dette, men jeg kan fortelle at det var akkurat slik for oss også. Fra baby var 2-3 uker holdt jeg på å bli GAL av pressing og trykking om natta, spesielt fra midnatt til tidlig morgenkvist. Han holdt på til han var i alle fall 9 uker - mulig enda lengre, men på dette tidspunktet flyttet vi ham på eget rom. Han gråt sjelden, det var kun uro og pressing. For kun få dager siden fikk vi vite at han er allergisk mot kumelk, og jeg har jo nå begynt å tenke på at dette kan ha vært grunnen til masse luft og plager. Her fikk baby litt erstatning (NAN/Hipp) om kvelden - ellers fullammet. Dersom du gir ham erstatning, som jo er kumelkbasert, er sjansen der for at han kan reagere på dette? Han kan også reagere på det dersom du kun ammer, baby her fikk påvist eggallergi og hveteallergi, selv om kun har fått dette via morsmelk. Dersom han har tørr hud eller eksemtendenser underbygger dette teorien om melkeallergi ytterligere. "Løsningene" hos oss var -være standhaftige med raping om kvelden -la baby ligge på magen over kne, massere rygg og rumpe lett -legge baby på eget rom etterhvert fordi det var lite vi fikk gjort for å hjelpe ham uansett. Vi fant ut at han faktisk sov mesteparten av tiden, selv om han ståket som en gal... Håper du finner ut av det!
NiT&miniputt Skrevet 4. april 2011 #3 Skrevet 4. april 2011 Sånn var min også. Bråket og ståket hele natten. Vondt å høre på. Det beste var å la han ligge, så lenge han ikke våknet helt til. Han hadde mye luftsmerter, det gikk over etterhvert han vokste til. Det eneste som hjalp han var å få ut luften. Hadde gymnastikk for å få ut luft og massasje før natten. Rutine: Massere lett på magen i sirkler med klokken. Holde begge føttene og bøy forsiktig mot magen. På mini kom det masse luft. Så sirkler på magen. Så la jeg han på siden og løftet ene foten opp, med en hånd lett presset på magen, på ryggen og sirkler på magen, så på andre siden. Hos oss kom det en 5-25 fiser flere ganger daglig, ikke rart han hadde det vondt! Har ikke prøvd Tummy tub, men kjenner ei som hadde god hjelp av den, den skal jeg kjøpe om jeg får en til med luftsmerter. De kveldene han var meget urolig så hadde vi spa på badet her i heimen. Dempet belysning, levende lys og rolig musikk med oljemassasje. Sov mye bedre etterpå. Vi prøvde masse annet med fenikkelte til gutten, ammete til meg og sukkervann, men så ikke noe hjelp i det. Når jeg skjønte at jeg ikke skulle plukke han opp hele tiden så ble det også bedre etterhvert. Var han ekstra urolig tok jeg han opp fikk ut litt luft med rutinen og så la jeg han igjen.
romsa Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Signerer dette! Hjelper mye med god massasje for å få ut luften. Det var også en "åpenbaring" da jeg skjønte at jeg ikke skulle ta ham opp hele veien/amme el.l. - da våknet han bare mer og dette gav enda dårligere søvn for oss begge.
LilleMamsen Skrevet 4. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2011 Tusen takk for innspill. Massasje skal prøves i kveld. Skal heller ikke ta ham opp og bli oppe m ham slik som de siste nettene- kanskje d blir litt søvn på mor og.
kinaputten Skrevet 4. april 2011 #6 Skrevet 4. april 2011 fennikel te hjalp veldig på luftproblemene her i huset, eller det vi ga var en blanding av kamille og fennikel som er en sånn instant te. Men ren fennikel fungerer også kjempefint. Nå bor jeg i utlandet og fulgte rådene som de ga oss her og det var 50 ml te opptil 3 ganger om dagen. I norge er det vel 2-3 ml før måltider som gjelder. Jeg forsøkte det først, men det hjalp ikke, så da gjorde vi som de sa her nede og det ble MYE bedre. Gir han enda te hvis han plages med mage vondt, han er nå 5 mnd.
Isabella12 Skrevet 4. april 2011 #7 Skrevet 4. april 2011 Dette ervdessverre helt normalt hos barn som er mellom 2 uker og 3-4 måneder...
Mammahjertet <3 Skrevet 4. april 2011 #8 Skrevet 4. april 2011 Jenta mi holdt på å presse og bære seg omtrent i ett sett mens hun sov da hun var i den alderen der. Jeg trodde ikke det var _mulig_ at en baby kunne bråke så veldig mens den sov. Det varte i hvert fall til hun var 6-7 uker. Det var liten sammenheng i hva jeg hadde spist osv... Vi rapet henne også godt før hun ble lagt i sengen. Og bare en sjelden gang som vi tok henne opp midt på natt kom det en rap. Og levenet startet med en gang vi hadde fått henne til å sove igjen. Legg deg til å sove på dagtid når du har mulighet. Og stol på meg når jeg sier at det vil bli bedre etter hvert
LilleMamsen Skrevet 6. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 6. april 2011 HI her igjen. Vi ga Lillegull fennikelte i går kveld- og responsen var helt fantastisk!!! Ingen breking eller pressing i natt, og vi fikk 2-3 timers søvn mellom matingene. O lykke Jeg håper dette fortsetter. Kan kanskje gå ned på mengden te etter hvert, men fortsetter m dagens dose som er 4 ml te før hvert måltid. Tenker og at det kanskje ikke er nødvendig med te på formiddagen siden det er om natta han har hatt vondt? Håper jo at d kan bli nok med ammeteen jeg drikker slik at gullet slipper å drikke te
Mammahjertet <3 Skrevet 6. april 2011 #10 Skrevet 6. april 2011 Så hyggelig å høre Hmm... kanskje det var fennikelte jeg skulle prøvd da vesla mi var så lita og breka i ukesvis. Da vet en det til neste gang ;-)
Siamese Hellhound Skrevet 6. april 2011 #11 Skrevet 6. april 2011 Du kan også prøve å legge ham med bena høyt, det hjalp i hvertfall litt på søvnen her i huset. Og det å presse knærne hans forsiktig mot brystet hjelper også for å få lufta ut. Pass også på når du ammer,hvis du har sterk utdrivningsrefleks, sånn at han må svelge unna fort. Da blir det oftemye luft som følger med. La den verste spruten gå i en klut i steden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå