Gå til innhold

hjelp!! ang legging av babyer?? (inspirert av annen tråd)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg leste i den tråden der ei hadde sagt at man ødela ungene av å legge de sent..

og da ble jeg litt bekymra siden alle legger ungene så mye tidligere enn meg..

Gutten min legger jeg ikke for natten før ved 11-12 tiden!! :o

og da er jeg såpass heldig at han sover helt til kl 6-7. før ville han også ha nattmål ved 3-4 tiden. men nå nøyer han seg med at jeg gir ham smokken..

han er 2 mnd.

 

er dette veldig sent?

dersom jeg legger ham tidligere vil han for det første ikke sovne.. og hvis han gjør det så våkner han ved 4-5 tiden og er lyyys våken..

 

kan det være "farlig" å legge ham så sent??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke si at en baby under 3-4 mnd har så veldig stor forskjell på dag og natt enda, så det du kaller "legger seg" blir vel litt feil, siden h*n sikkert sover tidligere på kvelden også?

Du kan justere sovetiden litt med å gradvis holde babyen litt lenger våken mens den er våken, men det er bare å la babyen styre showet litt til! De tilpasser seg døgnrytmen deres etterhvert, når den er mer våken på dagtid og sover mer på natt. Men regn med at de kan være våkne på natters tid også. Det ordner seg nok!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Vi justerte stadig leggetiden ned mot normal tid. Den første måneden la han seg samtidig med oss, så begynte vi å legge han en time før (deilig med litt voksen-tid), deretter la han seg leeenge kl 2030, prøvde å legge han tidligere, men ble bare bråk. Da han var 4-5 måneder var han endelig nede på normaltid og har lagt seg kl 19 siden den gang. Det går seg til etterhvert. Men har noen bekjente som nå ikke får lagt ettåringen før de legger seg selv i 23-24-tiden, og det er kanskje litt slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så seint la babyen min seg og dei første mnd. Mellom 3 - 4 mnd byrja ho å legge seg tidlegare, først i 21 tida, og no 19.30 - 20 (er 5 mnd)

Ungane blir ikkje øydelagde av å legge seg seint, berre dei får nok søvn i løpet av døgnet. Her i landet skal alle barn etter normalen legge seg seinast kl 19, medan i mange andre land legg ungane seg på same tid som foreldra. Då må dei sjølvsagt sove meir på dagtid. Tanta mi som var heimeverande fekk pes for at ho la ungane i 22 tida, men ho likte så godt å få sove til nærare 10 på morgonen. Det har gått heilt fint med dei og.

Så fylg den rytmen som passar babyen og deg best. Frå ca 3 mnd byrjar babyen å produsere søvnhormon, og du vil då gjerne sjå at han vert meir trøtt på kvelden. Det er jo gjerne godt å få nokre timar for seg sjølv på kvelden etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt normalt at så små babyer legger seg seint...

 

De har jo ingen "normal" døgnrytme enda...

 

Det er vel snakk om litt større barn som ikke har godt av og legges sent.

 

Vil jeg tro da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...