Gå til innhold

Noen her som har byttet navn i voksen alder?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Endra på fornavnet og etternavnet? Blir det mye styr og ordne opp i med tanke på papirer, bankkort og førerkort og sånn?

 

Jeg skal ikke ta noe helt nytt, men fjerne noen av navna jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke gjort det selv, men det er vel ikke verre enn å bare bytte etternavn, slik mange gjør når de gifter seg.

Du må melde fra til folkeregisteret, skaffe nytt pass, bankkort, sertifikat osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg byttet etternavn så måtte jeg bytte på alt av: ID, registreringer av adressen, navn på pappirer, offentlige kontor, jobben og andre tenkelige plasser der ditt tidligere navn står oppført.

 

tar tid, men man gjør det bare en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet fra min fars etternavn til min mors etternavn når jeg ble minivoksen.. Akkurat 18 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke s veldig styr. Det er veldig lite styr, man sender inn skjema til folkeregisteret. Jeg har jo bare skifta etternavn, men har ikke skifta i førerkortet enda, banken meldte jeg fra til, og det gikk fint, var jo bare nytt kort, de hadde bilde og alt inne.

Passet fikk jeg bare skifta navn i, var av den gamle typen, og ble ordentlig oppdtatert nå når jeg fikk nytt.

Lege kotor, sykehus etc er knytta opp mot folkeregisteret og navn endres automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lite tips, sjekk opp de som er knyttet til folkeregister. det er 4 år siden jeg byttet, men enda dukker gamlenavnet mitt opp her og der. og de er knyttet til folkeregistret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen har fjernet et mellomnavn han alltid har hatet, og jeg har byttet til mannens etternavn, nå nylig faktisk.

 

Det går egentlig veldig greit. De fleste offentlige steder oppdaterer fra folkeregistret, men noen kan være veldig trege.

F.eks når min mann og jeg byttet bank nå nylig, så kom hans mellomnavn opp i nettbanken selv om han fjernet det for snart et år siden.

Men mange steder oppdaterer bare en gang i året.

 

Du fyller bare ut papirer og sender inn. Får en bekreftelse i posten.

 

Du må bytte navn på postkassa etter hvert da. Også er det jo enkelte steder som f.eks biblioteket, de oppdatere ikke fra folkeregistret. Og mail kontoen din. Disse stedene må du jo gå og endre navn selv.

 

Nytt førerkort, bankkort, og pass trenger du jo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...