Gå til innhold

Oppfølging fra sykehuset?

Meg +1 +2

Anbefalte innlegg

Hei. Er gravid med tvillinger i uke 12. Er det noen som har erfaring med hvor tidlig det er vanlig at oppfølging fra sykehuset starter? Vart henvist for ca 4 uker siden, med beskjed fra fastlegen om at jeg nok fikk innkalling innen 3 uker. Det skjedde ikke, så jeg ringte sykehuset. Fikk da vite at jeg sto på venteliste til lege, men at det ikke kom til å skje noe før etter den ordinære ultralyden (ca uke 19). Stemmer det overens med deres erfaringer? Greit å vite om jeg skal sjekke om det er en misforståelse i henvisninga eller om jeg misforstod fastlegen :)

Fortsetter under...

Hei. Her ble det ikke oppdaga før på ordinær UL at det var to, men jeg har også forstått det som at de starter oppfølginga etter uke 18-20. Var så vidt innom legen i uke 12 for blodprøver, men der ble det ikke sjekka med dopler eller noe. Og jordmor ville ikke ha meg før i uke 24. Det er jo ikke stort å gjøre til eller fra uansett for dem heller, så det er kanskje like greit. Hvis du er bekymra, så kan du jo ta en privat UL. Jeg gadd ikke, og nå er jeg egentlig glad til, for nå får jeg så mye UL at jeg nesten blir lei av den benken. Du får nok tett og god oppfølging etter ordinær UL skal du se. Er jo fra da av at det begynner å bli tyngre også i forhold til enlingesv.skap.

Annonse

Vet du om de er toeggete eller eneggete? Dersom de er eneggete er det mange steder hvor de tilbyr mer oppfølging pga økt risiko og faren for transfusjnssyndrom (men dette er ikke vanlig altså!).

Selv venter jeg toeggete og fikk ikke noe oppfølging fra sykehuset før ordinær ul men fastlegen henviste meg videre til en spesialist med jordmortjeneste hvor jeg går og får all oppfølging og der ble jeg kalt inn til ul i uke 14. Jeg fikk og en samtale med jordmor før ordinær ul. Fastlegen min viste ingenting om oppfølging av tvillinggravide så jeg er veldig gald jeg maste litt på henne om hun kunne sjekke hvordan det var vanlig å bli fulgt opp for noen ganger er det greit å ha noen å snakke med før man er på ordinær ul på sykehuset. jeg ble ikke kalt inn på det før uke 20. Der har de jo sjelden tid til å diskutere eventuelle spørsmål rundt det å være gravid, da er det kun fosterene som er i fokus. Men samtidig så er det jo ikke så mye man gjør fra eller til den første tiden så det er jo bare å vente:-)

LYKKE TIL!

hei =) jeg var på tidlig ul i uke 12 og der fikk vi vite at vi venter eneggede tvillinger. dette var da 16 desember, og i begynnelsen av januar var vi tilbake på ul. etter det har vi vært der hver 14 dag, og fra uke 30-32 skal j dit hver uke ;) er i uke 28+6 idag.

j syns d er kjempe fint med en så tett oppfølging og at j får se gutt hver 14 dag er en bonus ;)

jeg var å tidlig UL i uke 7, og fikk da vite at det var tvillinger. Ble henvist til KK (haukeland sykehus i bergen), og fikk time der samme uken. Skal tilbake på UL i uke 15, og skal annenhver uke fra uke 20. Nå har jeg eneggede tvillinger da, som deler morkake og fostersekk- Da blir det gjerne litt annerledes med tanke på risiko og komplikasjoner. Jeg er glad jeg får god oppfølging, men er nok ikke noe å bekymre seg over at du ikke skal gå så ofte. Det er jo nesten "et godt tegn", på at de ikke forventer at noe skal gå galt. Lykke til videre i svangerskapet:) Må kose dere masse:)

Jeg er forresten 12+0 i dag, og er veldig glad for det:) Jippii:)

Jeg var også på tidlig UL i uke 7 og fikk bekreftet hjertelyd på to små, og så igjen i uke 10. Nå skal jeg ikke dit før rundt uke 15/16. Føler meg godt fulgt opp både av sykehus og jordmor. Det er ikke så ofte det er tvillingfødsler her i byen (bor i en liten by i nord) så både jordmor og gyn er svært interesserte i å følge med hva som skjer... Hehe...

Tror det er veldig forskjellig hvordan det følges opp over hele landet. Her i byen er jordmor en del i jordmortjenesten i kommunen og en del som jordmor på sykehuset. Og min jordmor har booket inn min fødsel allerede ;-) Hun mente hun ville føle seg snytt hvis hun gikk glipp av den første tvillingfødselen på 5 år. Og det er trygt å vite at uansett så vil den jordmora som følger meg opp også kan ha mulighet til å være med på fødselen eller i barselstida etterpå. Noen fordeler er det å bo i små byer...

Slå deg til ro med at du får den oppfølginga du skal ha og at du nok etterhvert blir litt lei av å gå til kontroller.

• 3 uker senere...

Hei!!

Jeg har fått fantasktisk oppfølging fra porsgrunn sykehus. Er nå i uke 25 og har til nå hatt 7 UL totalt!! Dette er 1 forsøk prøverør så ble fulgt veldig godt opp på fertilitetsklinikken i begynnelsen, så ordnet de time til meg videre på poliklinikken i Porsgrunn. Her går jeg hver 2 uke fremover. Har hatt en konisering tidligere så de passer nok litt ekstra på oss!

• 1 måned senere...

Annonse

Då er eg i gang med oppfølging frå sjukehuset. Alt bra med både jenta og guten :-) Fikk fredag ei liste over datoar med lege og jordmor. Viser seg at eg fram til 28.07 har avtalar kvar veke! Kan kalle det drastisk økning av kontrollar! Hæ vore med legen to gongar og begge gi har det vore både innvendig og utvendig ultralyd. Så dersom det fortsett slik risikerer eg å bli bekymra for eventuelle følger av så hyppige ultralydar... Har dokke også så hyppige ultralydar? (er no 23 + 4 og hadde alvorleg svangerskapsforgiftning sist)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...