Gå til innhold

Er det noen her som har lyst til å komme med noen faglige argumenter for hvorfor en rusmisbruker bør bli rusfri?

Anbefalte innlegg

Holder på å skrive en bachelor.... og min problemstilling er

"Kan den sosiale tilhørigheten i miljøet være ett av motivene for å fortsette skadelig rusmisbruk? Og, har rusmisbrukerne noe å tape på å bli rusfrie?"

Nå har jeg argumentert for hva de har å tape på å bli rusfrie, og brukt det lille som jeg kunne finne av faglitteratur på det. Så lurer jeg på, om noen har lyst til å "tipse/anbefale" meg om relevant faglitteratur om hvorfor rusmisbrukere burde blir rusfrie?

Skal bruke dette her i drøftingsdelen min... tenkte jeg.

For et STYR!!! :( Gleder meg til å bli ferdig!!!

Fortsetter under...

Jeg jobber innen feltet og den største grunn for å bli rusfri må alltid være at klienten selv ønsker det. Enten fordi han/hun oppdager at rusen tar fra han / henne noe, at det er mer ødeleggende enn bra, eller fordi de at de finner noe som ikke kan forenes med rusbruk. Fagpersoner kan finne en masse argumenter for at de skal bli rusfri, men i praksis vil ikke dette være nyttig i det hele tatt. Endring er krevende og tar lang tid... vi kan ikke endre brukeren, bare følge dem og støtte dem på veien. Mitt råd; kom deg ut i felten og få førstehåndsinfo. La dette bli en stor del av oppgaven og jeg tenker du har en slager! (altså: snakk med gutta/jentene der ute!)

Sån bortsett fra at de ødelegger kroppen, familien og framtiden sin? Så koster det jo også å ruse seg, de som ruser seg mye og ofte vil kunne finne dsat vanskelig å beholde jobben. Da må de ofte ty til tigging og eller kriminalitet for å finansiere misbruket sitt. Nå snakker du veldig generelt om rus, har du definert og snevret inn hvilken gruppe du vil skrive om? Mener, det er jo stor forskjell på de som "bare drikker litt for mye" men ellers fungerer stort sett normalt, og de tunge stoffmisbrukerne som må ta inn på frelsesarmeen for å få mat og en seng. Skal vedde på at det er noen x-misbrukere som har skrevet bok, der finner du sikkert flust med argument for å slutte. Det gjør du også om du kontakter et rehab.senter. Men igjen vil jeg råde deg til å velge en litt mer spesifikk og definert gruppe enn "rusmisbrukere", da blir det mye lettere å diskutere på en presis og god måte.

Smilefjeset har noen gode poeng! Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, men i de fleste større byene finner du nok et "lavterskeltilbud" der du kan oppsøke for å snakke med dem. Har selv jobbet som frivillig på et slikt sted, og tro meg det er mange som vil, men som av ulike grunner ikke får det til. Det kreves utrolig mye vilje og styrke å komme seg ut fra det når man først har havnet på skråplanet!

Hei dere. Jobber allerede med rus. Har jobbet på lavterskeltilbud frelsesarmeen har. Så det er her i fra jeg har hentet inspirasjon til min oppgave... derav at det er MANGE som sier de ikke vil bli rusfrie. Derfor vil jeg skrive en oppgave om hva de har å tape på å bli rusfrie... og det er jo en del å tape da.

Men for å drøfte da... så trenger jeg litt faglitteratur, noen som sier at et liv med rus ikke er et godt nok liv eller noe i den duren...

Hvem er det da som definerer det gode liv? Jeg har ingen hensikt med å idyllisere det å være narkoman, jeg er ikke i tvil om at innerst inne... så vil de alle bli rusfrie... men det "koster" for mye å bli det, og derfor tror jeg de velger å fortsette det livet de har.... av ulike grunner.

I tillegg til de personlige fordelene jeg vil annta at de fleste vil ha for å bli rusfrie er det jo også bedre for samfunnet at færrest mulig ruser seg kraftig. Rusmisbrukere generelt bidrar vel mindre positivt til samfunnet enn andre.For mange vil rusmisbruket redusere evnen til å jobb og dermed gjøre noe positivt for samfunnet, samt redusere skattevnen. I tillegg vil de ofte følge opp barna sine dårligere enn andre, oftere begå kriminalitet og generelt yte lite og koste mye for samfunnet.

Annonse

Fysisk vil de ved langvarig misbruk forandre den kjemiske balansen i hjernen. De vil ofte få hepatitt B og spesielt C, noen også HIV og AIDS. De er utsatte for infeksjoner (flebitter, hepatitter, pneumonier, encephalopatier, sepsis osv) og vil rent helsemessig koste samfunnet endel pga dette.

Rent personlig vil det jo kunne føles som en belastning å få fysiske "mèn" pga sitt misbruk. I noen tilfeller må de leve med disse mènene livet ut, i andre tilfeller koster dette dem livet. De som bor på gata har ikke noe hverdagslig liv hvor det er naturlig å gå til legen ved sykdom, resultatet blir da ofte at de blir svært syke. Noen dør av dette eller av overdoser, dette er en risiko de lever med til vanlig.

Ofte vil misbruket kunne føre til eller forsterke psykiske problemer og diagnoser, noe avhengig av hva slags effekt det narkotiske stoffet har.

De trekker seg unna familien og familien trekker seg unna dem i mange tilfeller. Viten om at de har sviktet familien vil kunne være hard å bære og påvirker selvbildet. Det samme at de ikke har noe annet liv enn rusen, de har ingen jobb, ofte ingen familie lenger og ingen bosted i noen tilfeller. Ja, de har de andre "svirebrødrene", men i det store og det hele vil de føle seg ganske så mislykket.

Med andre ord vil argumentene for hvorfor en rusmisbruker bør bli rusfri være pga; bedre helse og mindre fysiske mèn, hindre for tidlig død, bedre psykisk helse på sikt, styrket selvbilde, ha håp for eget liv, koste samfunnet mindre, bidra til samfunnet, nærere kontakt med familie, muligheten til selv å ta vare på egne barn hvis man har, mer stabilitet og forutsigbarhet i hverdagen, ikke være "slave" av dopen.

Som hun over nevnte tror jeg det ville være lurt å avgrense, rusmisbruker er jo så mangt. Alt fra alkoholikere, pillemisbrukere, røykere/sniffere til sprøytenarkomane. Argumentene for å bli rusfrie vil nok variere litt fra de forskjellige gruppene. har ikke noe tips til faglitteratur, men tror ikke det skulle være vanskelig å finne. Prøv f.eks Cinahl, medline eller ovid databasene.

Lykke til!

Det finnes masse litteratur om rusmisbruk! Du kan finne flere artikler og forskninger.

Jeg jobber selv med rus og tror som andre har nevnt at du bør konkretisere hvilket rusmisbruk du snakke om. Det er forskjell på alkoholmisbruk og rusmisbruk med illegale rusmidler og pillemissbruk

En stor grunn til å slutte med rus er jo helse. Du finner masse artikler om helsetilstand til rusmisbrukere som du kan bruke som argument.

Andre ting er jo økonomi og sosial status, utrygghet/farlig miljø. Det finnes en bok som omtaler økonomi og kultur som jeg leste for litt siden.

Veldig interessant det du skriver om og det finnes masse, masse litteratur så kanskje du har søkt på feil plass eller tenk litt feil? Artiklene/litteraturen trenger jo ikke omtale akkurat det du snakker om men du kan bruke inneholdet som argumenter.

Du kan ringe til rus konsulenten i kommunen din eller noen av rus avvenning klinikkene nær deg for å få tips.

Masse lykke til!

Jeg tenker at del nummer to av oppgaven bør være den enkleste :o) Og jeg ser at du allerede har fått mye respons.

Jeg har noen få tanker om del en i oppgaven, men dette har du nok tenkt på allerede kanskje.

"Tapet" en rusmisbruker kan oppleve når de slutter med rusmidler, vil jeg tro er tap av tilværelsen/livet slik en kjenner det. Og dette er jo ganske så omfattende!

Misbrukere har gjennom mange år sett livet gjennom andre briller, hatt fluktmuligheter/mulighet til å dempe følelser når følelser blir for sterke.

De vil jo på et vis "miste" seg selv slik de har kjent seg selv over mange år, samt menneskene som de har hatt omgang med gjennom mange år.

De må finne seg selv på nytt, bli kjent med sin nye rolle som rusfri og lære å leve livet uten den stimulansen rusen gir.

Ingen lett oppgave. Og i tillegg kommer jo den fysiske "pakken" med avstinenser, sug osv

Lykke til med oppgaven :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...