Gå til innhold

"Herregud så sent du legger ungen din, du kommer til å ødelegge han for livet." Hva mener dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette fikk jeg servert fra en nybakt førstegangs mor som faktisk er ti år yngre enn meg. En ekspert med andre ord. Hun har nettopp født, men mener at hun snart skal få babyen til å legge seg 6 om kvelden, for så å sove til 7 om morran, med mat hver tredje time. Dette mener hun er fullt mulig for alle babyer om man bare er litt bestemt(!) med babyen, og den måten man skal gjøre det på.

 

Min sønn er snart tre måneder gammel og har selv kommet inn i et supert søvnmønster som fungerer for oss. Han legges for natta klokken ni, mett og god og akkurat passelig trøtt. Da sover han til 7 om morran, får mat, og sover igjen til kl10.

 

Den unge frøkena mener at dette er et søvnmønster som tydelig viser at han er desperat og har søvnmangel.

 

Er dette å ødelegge ungen sin for livet? Hva skal jeg i såfall endre på? Jeg er faktisk storfornøyd med å ha en unge som sover så godt og lenge. Så får jo jeg gjøre det samme, og så er jeg uthvilt hele dagen og kan være en gladmamma. Jeg får atpåtil gjort alt nødvendig mens han dagsover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde slik din venninne gjør (bortsett fra at hun sov fra kl.18 til kl.09 uten å våkne) og det fungerte bra for oss.

Din måte fungerer sikkert fint for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en rar type hun andre høres ut som. Jeg hadde bare småsmilt overbærende og sagt at jaja, da ødelegger jeg ungen min da. Finnes ikke noe mer irriterende enn når noen er slik, altså viser at man synes de er teit uten å si det, og det hadde vært til pass for henne her.

 

Herregud, babyer på under 5-6 mnd bryr seg da katten om når de sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, hun kommer til å få seg en liten overraskelse tipper jeg! Når en liten baby kommer i huset er han straks sjefen, og det tar tid å få inn rutiner og faste mønstre på soving. Er jo ingen måte å tvinge dem i søvn på. Du har vært kjempeflink og det høres helt supert ut det du har fått til.

Typisk ung og uvitende og være ekspert før hun har prøvd engang. Ikke bry deg med hva hun sier, du vet hva som er best for ditt barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, hovmod står for fall.. Du får høre med henne igjen om fem måneder og sjekke om ungen hennes fortsatt holder seg til boka hun har lest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både din baby og hennes baby sover jo 13timer på natta med mat mellom, forskjellen ligger jo bare i når dere legger dem.

 

Begge mine har selv styrt når de legger seg om kvelden når de har vært små. Han ene var klar for natta kl18 allerede når han var ca6uker, han andre var klar for natta kl19-20 fra han var ca3mnd. Begge styrte det helt selv og hadde flere kvelder vi bar dem sovende fra stua og opp i senga fordi vi trodde de bare tok seg en kveldslur når de egentlig hadde sovnet for natta. Etter noen dager innså vi med begge at det var like lurt å legge dem i senga med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett, ungen din blir IKKE ødelagt for livet.

Ikke la deg dupere av slike besserwissere, hun høres ikke helt normal ut. Vel jeg kan rette det med en gang, for det er jo ikke unormalt å tenke slik hu gjør. Synest ikke det hun gjør er bra for bayer, presse dem inn i en mal man har bestemt seg for, men tror ikke engang den babyen blir ødelagt for livet. Mye mer som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha så latterlig utsagn av venninnen din.

jeg avr 20 da jeg fikk første barn og var forberedt på det ene og det andre. så det er ikke pga alder at hun sa som hun gjorde. men heller mangel på kunnskap og erfaring.

 

min sønn sovnet ikke før 0200 og våknet kl 10. det første året.

 

nå er han 2 år og sovner av seg selv kl 19 og står opp kl 7 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig for dere begge to at dere har sovebabyer da :)

Sies at de små skal legge seg SENEST kl 19 når de er under 3år.

Så at du legger din kl 21 er jo veldig sent da.Men funker det deg så hurra..Babyen din er jo fremdeles liten,men om ett halvt års tid er det vel på tide(om ikke før) å prøve å legge den tidligere.

Og det hun gjør er jo fint for de.Men kl 6 høres utrolig tidlig ut spør du meg.Men noen babyer er trøtt da så da er det vel godt å komme i seng.Hvem som har rett eller ikke spiller vel ltien rolle.Gjør det du gjør og la hun gjøre det hun gjør.Men at hun påstår det hun sier viser jo at hun er høy i hatten haha. Men at du ligger din sent sier jo litt og :P neida. Kos dere med sovebabyene "misunnelig" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby la segkl 23.30 - samtidig med meg til hun var nesten 3mnd. Etter det begynte hun å bli trøtt mellom 20.30 og 21, så da begynte vi med det.

 

Nå er hun 5 mnd og legger seg kl 7, sover som en stein.

 

Vi står opp halv 8 pga barn på skole osv.

 

Aldri "tvunget" sovevaner på noen av barna men har latt det gå seg til av seg selv. Fungerer helt fint. For meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve og herme etter døgnrytmen til ungen din jeg :)

 

blir nybakt mor som håper og få en sovebaby ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger er forskjellige, foreldre er forskjellige og sammen så blir det forskjellig sovemønster. Vi har fire barn i hus, og det har blitt fire forskjellige sovetider på de.

 

Minsta her i huset la seg klokka 22 hver kveld, sa sov hun til klokka 9. Uten å våkne eller å få mat, la jeg henne tidligere våknet hun mange ganger om natten. Var ikke sulten men bare våknet og slet med å få sove igjen.

Hun går i seng klokka 20 og skal legge seg for å sove klokka 21. hun sover til klokka 8 og da er hun våken og utvilt. Legger hun seg tidligere blri det bare surr, hun er da ikke trøtt og til å sove og våkner mer om natta.

 

9åringen her i huset må legge seg for å sove klokka 21 hun også, om ikke er hun dødstrøtt dagen etter. Hun trenger mer søvn enn de to minste, og det er kjempe urettferdig mener hun. Men slik er det, de er alle forskjellige og for de to eldste så skjønner jeg det er litt kjedelig at de trenger mer søvn enn de minste, altså de må legge seg nesten samtidig. Men de har skjønt at de ikke kan legge seg senere enn de minste, de blir nemlig kvalme om de sover for lite.

 

Mi eldste hadde ett helt ødelagt sovemønster når hun var baby, alle rev og slet seg i håret av hun. Hun sov nesten ikke noe i løpet av døgnet, men var blid og fornøyd om hun fikk 3-4timer med søvn i løpet av ett døgn. Slik var hun fra 2mnd til 6mnd. Når hun var 6mnd og begynte å krabbe, da hadde hun lyst å sove og sov fra ni om kvelden til ni om morran. HUn har ikke sliti med søvn i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng deg så mye opp i hva andre mener, gjør det du mener er best for deg og dine:)

 

Ellers kan jeg nevne at da min lille var på denne alderen (og opp til 6 mnd) sovnet hun rundt 23.00 og var oppe i 06.00 - 07.00 tiden. Vi fikk føst gode rutiner da hun var rundt 6 mnd, da ble leggetiden 18.00 - 19.00 tiden og opp 07.00. Syntes dere er flinke jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SENEST kl. 19? He, he.. De første månedene er litt spesielle, det finnes (tro det eller ei :o ) babyer som er VÅKNE på natta og SOVER på dagen de første månedene. :rolling eyes:

 

Søvnmønster, rutiner og alt annet med små babyer har en tendens til å endre seg etterhvert som barnet vokser - og en to-åring som skal i barnehagen har gjerne et annet søvnbehov og behov for døgnrytme enn en 3 mnd gammel baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet ditt nærmer seg året er det seint å legge det 21.....en baby blir det litt anderledes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småmisunnelig jeg, selv om jeg absolutt ikke klager. Ser bare at noen har det enda bedre enn meg!

Min sønn på snart 3 mnd legger seg også i 21 tiden, men må ha pupp om natta. Når jeg legger meg i 01 tiden får han påfyll og sover til 06 tiden. Hvis jeg ikke gir påfyll når jeg legger meg, er det måltid kl 03 og 06. Deretter våken til 09-10 tiden.

Jeg bryr meg katta i hva andre sier og gjør som jeg mener er rett. Alle får bare være uenige med meg.

Når man har store barn fra før ser man den store helheten litt bedre enn ei nybakt mor som har lest et par barselsbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange støttende og fine svar. <3

Må si jeg egentlig ikke trodde at hun kunne ha rett, men spurte likevel, mest for å få bekreftet at det er ok å la en tre måneder gammel baby bestemme at det er slik han vil ha søvnmønsteret sitt. Jeg setter stor pris på at det er slik. Jeg får jo både flere timer voksentid på kvelden, god nattesøvn, og en baby som er like uthvilt og fornøyd som jeg er på dagtid. Helt ærlig tror jeg ikke jeg ville prøvd å tvinge han i seng tidligere om alle svarte her inen at jeg burde det. Det funker virkelig for oss dette. Selvfølgelig vil det endres med tiden, men nå som han er så liten er det bare deilig å ha det sånn. HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI.

 

Vi hadde helt LIKE søvnrutiner! :) Nå er småen 8 mnd, og legges mellom halv åtte og ni en gang. (hvis han tar en dupp kl 18-19 legges han halv ni ni)... Som oftes halv åtte nå om dagen!!

 

Nå vil han ikke sove mer etter 7-8 tiden (etter flaske med melk). Så nyyyt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg men babyer har jo ofte veldig forsjellige søvn rutiner da! Vennina de hørres jo rar ut, samtidig som du må forstå at noen faktisk legger barna veldig tidlig og at det funker.

Min datter sov rundt fra 3 ukers alder, la henne 18.30 hver kveld, og hun sov til 08.00 hver morning, sovedyr..det var helt fantastisk synes jeg da...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår lille våknet hver time.. så det var vanskelig å få noen mønster på det.

 

men gjør det som funker for dere.. er ikke noe fasit svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...