Gå til innhold

Når er det greit at ungene er hjemme alene??


Tyra79

Anbefalte innlegg

Har lest div tråder angående dette temaet. Vet selvfølgelig at det varierer fra unge til unge og hvor en bor, men hva er "norme" her??

 

Jeg tenker tilbake til min egen barndom/ungdom. Da satt jeg barnevakt fra jeg var 11/12 år. Da tenker jeg at kanskje jeg og mannen kan gå på kino sammen igjen om et år eller to? Da går eldste i 5./6. klasse, prinsessa i midten i 3./4. klasse og minstemann går siste året i barnehagen/1. klasse. Eller i det minste gå oss en tur bare oss to!!

 

Hva tenker dere? Hvor gamle skal dagens unge være før de kan ta et slikt ansvar det er å passe på yngre søsken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er vanskelig å si noe konkret alder.

Mener at barnets nivå har mer å si!

Nå syns sikkert mange jeg er gal som lar mine jenter være hjemme alene etter skolen så jeg vet ikke om jeg er rette til å svare:)

De er 7 og 8 år og er hjemme alene 1-1,5 time av og til...

 

Nå syns jeg det er stor forskjell på å være hjemme og være hjemme alen og ha ansvaret for mindre søsken da...

Om eldste din er et ansvarelig fornuftig barn du føler du kan stole på og de yngre er greie og hører på eldste ville jeg kanskje prøvd, men ville nok begynt i det små:)

Kanskje du har noen naboer eller noe som kunne stikke innom og sett om alt var ok?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene mine går i 4. og 1. klasse, de kan godt være hjemme alene mens jeg reiser på butikken, henter småsøsken i barnehagen eller andre småærender. Begge er trygge på å bruke telefon og vi er godt kjent med naboene så det er flere steder de kan gå om det skulle være noe.

 

Men jeg går ikke fra de i timesvis, plutselig krangler de, slår seg e.l. og da vil jeg ikke være så langt unna. Jeg lar de heller ikke ha ansvar for småsøsken enda, om noe skulle skje er det for stort ansvar å ha synes jeg.

 

Selv om sjansen for at noe skal skje er minimal har vi jo opplevd alt fra utslåtte tenner, kutt på saksa, neseblod o.l. og sånne ting kan jo også skje når de er alene hjemme.

 

4.klassingen klarer fint å være alene noen timer, men jeg gir han ikke ansvaret for mindre søsken enda. Husker jeg satt barnevakt hos naboer fra jeg gikk på ungdomsskolen, men da hadde jo mamma "bakvakt" hjemme hos oss. Så om du har noen avtaler om at naboer e.l. holder øye med huset og evt kan hjelpe om noe skulle skje kan dere nok ta dere en kinotur om noen år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi som går i 3. klasse har dette året fått lov til å være litt alene hjemme. Hun går hjem fra skolen, noe som tar 5 minutter og så er hun hjemme til jeg kommer i fra jobb. Jeg jobber også 5 minutters gange unna hjemmet vårt. Så hun kan enten ringe meg eller komme ned til meg om det er noe.

 

Hun får aldri lov til å være hjemme og ha ansvaret for yngre søsken. De er 1 og 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...