Gå til innhold

ørebetennelse, noen spørsmål


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer på noe ang. ørebetennelse, eldstemann var så kalt ørebarn, men nå er han 9,5 år å har ikke hatt ørebetennelse siden han var 2 (gikk til homeopat med han). Minstemor har hatt ørebetennelse 1 gang og fikk pencelin/antibiotika med engang fordi vi skulle ut å fly.

 

Nå ligger midtersten (snart 7,5 år) her på sofaen å griner fordi det gjør så vondt i øret! Han begynte med feber på torsdag, forkjøla og tett (har astma), feberfri igår men litt små slapp. Så idag begynte han altså med ørevondt, fryser og ligger under teppet. Fikk målt han når jeg ga han paracet, men ingen feber enda.

 

Men er det sånn nå at vi ikke får noe for en eventuell ørebetennelse før det har gått 2-3 dager med vondt?? Sånn at det egentlig ikke er vits i å kontakte legen før tidligst tirsdag?? Hva er deres erfaring med hvor strenge legene er med ørebetennelse nå for tia??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det jo en grunn til at de er restriktive med antibiotika mot ørebetennelser og sånt. Og det er jo fordi foreldre som har krevd det mot hver eneste halsbetennelse og ørebetennelse minsten har hatt, har bidratt til å spre MRSA og det som verre er. Og om folk hadde satt seg inn i hva det innebærer, hadde de kanskje tenkt seg om to ganger.

 

Men, nok moralpreken. Jeg sier ikke at du er slik, og ørebarn er noe helt annet, for der må man ta hensyn til hørselen og språkutviklingen også. Og det er klart det er forferdelig å se sin lille ha det vondt, men forsøk å lindre så godt du kan med paracet og masse omsorg. Og så kan du jo alltids ringe legevakten og høre hvor lenge du skal avvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er derfor jeg er så usikker, siden jeg har hatt et "ørebarn" tidligere, han fikk nok pencelin litt fortere en andre å det er jo tross alt 7,5 år siden han hadde det sist, så ting har vel forandra seg myyyye på de årene!

 

Men syns jo det er fælt å se på midtersten (som vanligvis tåler myyyyye smerte, men som aldri har hatt ørebetennelse før) ligge å vri seg å hyle fordi det gjør så vondt! Akkurat nå er han faktisk rolig, så tabletten har nok begynt å virke, hurra!!

 

Så da avventer jeg ihvertfall til den går ut med å ringe, da finner jeg jo ut om det gjør like vondt forsatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er paracet stikkpille. Men 500 m/g, han har barnemigrene og vi fikk beskjed om å gi han det når han får migrene anfall, så da ga jeg han det nå også! Var litt "redd" for at 250 m/g ble for lite til han nå når han har fått 500 m/g noen ganger.

 

Men nå har jeg ihvertfall en gutt som er i strålende humør igjen og sitter å venter på at pappaen og søsknene skal komme hjem fra fjellturen :-) Håper det ikke blir like vondt igjen når paraceten går ut om noen timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger han jammen her med feber igjen!

 

Den første tabletten virka veldig bra igår, gutten kvikna til og var i stor form. Våkna i natt glo varm og hylende for da var det vondt i det andre øret. Fikk ny tablett da og sovna etter ei stund. Har holdt sofaen hele dagen idag, å forlangt å bli kost med, varma og til slutt sovna han inntil meg! Fikk målt han, nå har han 38.7 å han spiser lite men drikker heldigvis endel. Det han har klaga på mest idag er at han er så svimmel å at han har vondt i hodet! Tror nok det blir en tur til legen i morgen ja!

 

Men er det vanlig å være svimmel hvis det er ørebetennelse?? Eller kanskje det egentlig er noe helt annet........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...