Gå til innhold

Mann på barselgruppe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Joda, veldig flott, og så politisk korrekt at selv Audun Lysbakken ville blitt fornøyd, med pappaer på barselgruppe.

Men sorry, noe så femi av en mann å drive med da gitt!!!

Hadde gubben min sitti og babydulla sammen med en haug av barselkvinner hadde jeg seriøst slitt med å få lyst til å ha sex med ham ever again.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Kanskje han kommer for barnets skyld?"

 

Er det ikke noe som slår deg som veldig galt med den setningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde slitt mer med en mann som nektet å være med på barselgruppe. Noe så tragisk. Man er to foreldre.

Min mann var med første gangen fordi han hadde ferie og da var det naturlig at vi gikk begge. Falt meg ikke inn at noen skulle synes det var upassende. Trodde vi kom for babyens del,ikke mødrenes. Babyens utvikling og vaner med spising etc som var tema trodde nå vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt teit at menn skal gå i barselgrupp.Sorry altså,men det burde være forbeholdt kvinner.Mange har sprørsmål om ting de ikke engang tørr og snakke med mannen sin om og da hjelper det lite at det sitter en annen kar der.Menn kan være med på alt annet fint at de gjør det,men ikke på barselgruppe.Det blir bare for dumt! Jada er selvfølgelig noen av dere som syns det er helt greit og driter i alt,men må også føle med de som ikke syns det er så kult.Det handler masse om kvinnekroppen etter fødsel osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0729 her igjen.

Altså om ting handler om babyen så JA selvfølgelig.Men rett etter fødsel de første gangene er det vel masse om kvinnens kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er IKKE naturlig at mannen er med, i hvert fall ikke første gangen! Var det mange andre menn der eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna våre fikk ikke nyte godt av de opplysningene man får på barselgruppesamtalene på helsestasjonen ettersom min mann ikke fikk lov til å komme. Jeg var på jobb.

 

Etter den og noen andre opplevelser på helsestasjonen oppfatter jeg den kun som et arbeidsmarkedstiltak for kvinner som ikke er i stand til å fungere i en meningsfylt jobb. Vi lardem veie og måle samt sette vaksiner, men hører generelt ikke på råd derfra. Lurer vi på noe går vi til fastlegen.

 

Private barselgupper kan jo bestemme selv, men jeg synesdet er litt skremmendeat damene er redde for folk som erlitt ulike dem selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok at menn er bannlyst på de første samtalene etter fødsel, fødselsdetaljer, underlivsdetraljer og sånt noe er ikke alltid greit å dele med fremmede, og hvertfall ikke av motsatt kjønn. Utover det er det direkte fjollete å nekte far å delta.

 

Pisspreiket ditt om arbeidsmarkedstiltak sier nok om ditt nedlatende forhold til andre mennesker, det er faktisk ikke mulig å ta deg på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville vært helt unaturlig å ha med en pappa på treff. Ok på helsestasjon, men ikke på hjemmetreff. Et sted der vi jentene kan prate om alt. Barna våre er 3 år nå og vi møtes fortsatt hver 3 uke, blir som en syklubb.... Hadde ikke passet inn at en pappa plutselig kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det fysiske er samtaleemne syns jeg ikke det passer med menn til stede. Er barna litt eldre, gjerne også at man slipper å amme hele tiden (les: kan sitte på kafe), da blir tema gjerne babyrelatert og da syns jeg at menn godt kan delta.

 

Problemet er at mannen "overtar" plassen til moren og er dermed egentlig fremmed i en gruppe som har vært sammen en stund og blitt godt kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig det finnes helsestasjoner med fornuftige folk som gjør en OK jobb, men det er det ikke her. Det er en gjeng sladrekjærringer som plaprer om alt de ser og som ikke har greie på annet enn å si at "dette er helt normalt" uansett.

 

Jeg har ikke et nedlatende forhold til mennesker generelt, men de som jobber på helsestasjonen gir jeg ikke mye for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min fikk foresten heller ikke ta med ungen på felleskontrollen som ikke ble kalt barseltreff. Det var blant annet kontrollen med fyseoterapaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barselgrupper trenger flere mannfolk. Det er da det blir kjekt der. Jeg sluttet i barselgruppe for det var så ensidig mammefokus der. Kjedelig rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med sistnevnte! Etter 2 drepende kjedelige treff forrige gang kuttet jeg ut hele gruppa. Hvem er det som med intenst engasjement kan interessere seg for andre ungers bæsjekonsistens og antall minutters søvn? Det var jo den reneste parodi: alle bare snakker om egen barn og bryr seg egentlgi katta om de andres. Og så må man for all de ikke være uenig om noe - det er farlig det.

Og tempoet når vi liksom "skulle gå tur" var jo lavere enn en skilpaddes!

Kommer ikke til å bli med denne gangen heller - makan til kjerringpreik og sære holdninger (som det jo også er flust av her) - skal man lete lenge etter!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har vært på noen "barsel" treff, men kun de som er i regi av helsestasjonen. (altså gruppemøter). Da jeg begynte så smått å jobbe når barna var 7 mnd.

 

Husker han kom hjem etter et møte hvor temaet var barn og seksualitet, hvor helsesøster hadde syns det var vanskelig at det var en mann tilstede.

 

Skjønner at møter rett etter er litt ubehagelige med menn tilstede, men når ungene har pasert 6 mnd og ting handler om mat og vekst ol. Så må jo menn kunne gå på lik linje som kvinner. Det er informasjon om barna som er utgangspunkt.

 

Min mann ble invitert med på trilletur og kafebesøk av de andre damene på gruppa, men det følte han ikke for.

Så der gikk jeg de gangene jeg kunne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den der fødselssamtalen hadde iallefall trengt mannfolk. Da hadde kanskje noen av damene begrenset seg litt i forhold til hva de delte. Seriøst, hold litt for dere selv. Jeg kommer aldri til å delta i barselgruppe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare kult! Er det ikke bra at han deltar? Syns han er kjempe tøff som gidder å gå på barseltreff jeg.

Da jeg var i perm med min første hadde naboen min perm samtidig. Vi var sammen nesten hver dag med barselgruppe, lunsjer, trilleturer og åpen bhg. Da hun gikk tilbake til jobben var faren hjemme og han tok hennes plass. Han følte seg litt utilpass med engang, men det gikk fort over. Og han ble veldig overrasket over hvor "mye greier" det faktisk var med å ha en liten baby og var kjempe glad for å få oppleve det moren hadde gjort han også.

Da jeg fikk nmr to, gikk jeg tilbake i jobb etter 10 mnd og far overtok mine "plikter". Han gikk på HS, åpen bhg osv. Mødrene kikket skjevt på han, men som han sa "det er like mye mitt barn og jeg har like mye rett til å følge opp som de har". Og det er nemlig helt riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er eg skikkeleg sjokkert her eg sit og les! Eg skjønar at HI synes det er litt sært at ein mann vert med den etablert barselgruppa på cafebesøk, men at ikkje fedre skal få vere med på barselgrupper på helsestasjonen? Er det mulig???

I begge barselgruppene på helsestasjonen eg har gått i har det vore med fedre, og eg synes det er veldig kjekt med engasjerte fedre. Der har me fokus på babyen, utvikling, mat, førstehjelp, besøk av fysioterapeut ol.

Me snakka litt om fødselen første gangen, men det hemma ikkje meg at det var ein mann der, han hadde jo vore med på ein fødsel han og.

Hemoridene mine føler eg ikkje trang til å dele med barselgruppa likevel. Om pappaen her hadde vorte nekta å bli med barna til kontroll/barseltreff, så hadde eg vorte rimeleg sjokkert og sint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene.

Vi var en gjeng som gikk på svangerskapskurs sammen. Etter at vi var ferdig med kursene, det siste et par mnd etter alle barna var født så ble vi enige om å treffes.

Da nesten alle gikk tilbake etter jobb, så var det noen av jentene som hadde sagt til mannen at han kunne jo gå på treff i stedet. Men nei, det var ikke aktuelt, sitte å høre på en haug med kakledamer. Og jeg er vel kanskje enig med de mennene. På treffene våre så var det mye kakling og vi delte kanskje litt mere intime saker enn vi hadde gjort hvis det var menn til stede.

 

Vil også si at vi treffes flere ganger i året etter at alle har begynt å jobb. Møtes en lørdag eller søndag i ny og ned. Hender seg også vi treffes uten barn for et glass vin og litt god mat.

Jeg er veldig glad for at jeg tok del i barselgruppa. Og er veldig fint hvis man ikke kjenner mange med små barn der man bor. Det gjorde ikke jeg, og jeg vil si at jeg har fått et større nettverk her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde hatt null problem med at det var menn med i barselgruppa. Og da snakker jeg om disse "kose-treffene" man avtaler hver 14. dag eller en dag i uka. På de treffene jeg har vært på har vi vært en del jenter, og vi har pratet om både løst og fast. Vi snakket ikke så mye om fødsel lenger etter de første 5 gangene;)

 

Dersom jeg trenger å dele ting angående underlivet mitt trenger jeg ikke å fortelle dette til alle de andre 8 jentene HVERT treff i flere måneder;p haha.. Og hvis det er noe spesielt en gang har jeg ingen problemer med å invitere to av jentene på trilletur f.eks, istedenfor å ta opp akkurat disse temaene med alle tilstede.

 

Nå er jeg selv i et litt manndominert "miljø" til daglig, og har flere guttevenner enn jentevenner. Har ingen problemer med å snakke om det ene eller andre uavhengig av kjønn på den jeg snakker med..? Men jeg synes heller ikke at det er naturlig å snakke om hemorroider på café da. Mulig jeg er sær??

 

Hadde synes det var superkoselig å ha med en mann i barnselgruppa (og ja, vi kaller det barselgruppe så lenge det er snakk om barn som tilhørte den samme barselgruppen. Vi bytter ikke navn etter at barseltiden er over ;p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg hvorfor den ene kjerringa i barselgruppa alltid skuler så stygt på meg! Mannen var jo med første gangen. Selvfølgelig. Han hadde permisjon som meg og vi var to om babyen. Ikke hadde noen sagt til meg at barseltreffene handlet om mor og fødselen og personlige underlivsproblemer...Vi pratet litt om fødselen første gang ja, men ærlig talt,alle mannfolkene er jo med på fødselen nå for tiden, og de har gjerne behov for å prate om den de også.

For en tragisk tanke,å nekte far møtene som omhandler sitt eget barn.

Man bør nå uansett holde det mest private for seg selv mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk mitt andre barn sa jeg nei til barselgruppe pga at jeg visste om flere trangsynte damer som også hadde fått baby i den lille byen vår. Jeg er selvstendig nærimgsdrivende og pga diverse så måtte jeg begynne å jobbe ca 50% når babyen var 3 mnd. Dermed måtte faren ta seg av mye med babyen,bl.a kontroller på hesestasjonen. Han kunne i utgangspunktet tenkt seg å delta i barselgruppe,men med dårlig erfaring fra forrige gang og med tanke på de sneversynte og gammeldagse holdningene som er ute å går så ville han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke! Bare ikke så veldig vanlig at mannfolka tør....

Se på det som en berikelse! Han har "vært gjennom" det samme som dere andre, men fra et annet ståsted og det er en nyttig erfaring dere må vite å benytte dere av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de fleste menn er med på fødselen, men det betyr ikke at man vil dele sine egne problemer med de andre fedrene.

 

Jeg syns gruppetimer på helsestasjonen er noe stort tull.

Første gangen fikk alle egne timer og så var det tre treff utenom det med fysioterapaut, lege og jordmor der vi selv dannet de gruppene vi ville.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...