Gå til innhold

Hva er passe lengde på pappaperm?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sambo sier at han vil ha 4 måneder fedrekvote. Jeg synes det er alt for mye, men vet ikke helt hvordan jeg skal si det. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at du har en mann som vil være hjemme!! Gi han kompelment for det!

 

Dersom du ikke ammer så mener jeg dere kan dele 50% om dere ønsker det, men dersom du planlegger å amme er min mening følgende:

Av personlig erfaring vil jeg ikke anbefale deg å gå tilbake i jobb før etter 6 mnd (barnet anbefales å nattammes frem til dette). Det er dermed veldig tungt å nattamme og i tillegg fyke på jobb. Man får til å pumpe på jobb, slik at far har morsmelk å gi på dagen, men så lenge barnet må nattmates er det svært slitsomt å kombinere med jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han får det som han vil, skal jeg tilbake til jobb etter åtte måneder. Hvorfor synes du det er flott?

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min hadde 17 uker (+2 rett etter fødsel) med mini, det passet oss veldig bra. Jeg studerte og jobbet den tiden han hadde permisjon. Vi venter nå nestemann rett rundt hjørnet bare ett år etter forrige og denne gangen skal han ha kun de 10 ukene som er lovfestet + 2 rett etter fødsel. Dette fordi han nå skal begynne spesialiseringen sin og for at svangerskapene er såpass tette slik at mor muligens trenger litt mer tid på å hente seg inn (er jo ikke sikkert da, men bedre å være føre var).

 

Mannen min hadde nesten 4 måneder sist og ingen av oss angrer på det. Pappa og mini hadde det suverent i permisjon sammen og det var kjempegøy for mor å se hvor de koste seg sammen. Nesten så jeg har dårlig samvittighet for at han bare får 10 uker denne gangen, men vi har jo blitt enige om det i fellesskap. Jeg synes du skal lytte til fars ønsker og så diskutere dere frem sammen til den løsningen som passer best for dere. Hvorfor synes du det er for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes du det er mye, og hvorfor er det såå ille å begynne å jobbe igjen etter 8 måneder? Du må heller tenke på at du er kjempe heldig som har en far som virkelig stiller opp for ungen deres, og som virkelig bryr seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fantastisk med fedre som setter barnet foran seg selv og sin jobb. Han ønsker også å tilbringe tid med sitt eget barn. Det syns jeg er flott!!

 

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil la ham ta de siste mnd når du da får 8mnd?

 

Jeg ser problemet der far vil ha 50% og mor må tilbake tidlig, men når du er hjemme til 8 mnd så går du tilbake i jobb når barnet uansett bør være avvent med nattamming (6mnd kan, 7 mnd bør og 8 mnd skal er tommelfingerregelen jeg fikk høre).

 

Med mindre far er uskikket som omsorgsperson har han på dette tidspunktet like gode forutsetninger som mor til å passe barnet. Far og barn får mulighet til å bli kjent på en annen måte enn om han ikke er hjemme.

 

Støtter din mann her:) Vær glad du er så heldig du. Det er mange som har menn som ikke engasjerer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå blir jo fedrekvoten på 12 uker fra 1. juli, så det er jo ikke så stor forskjell på 12 og 16 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for det :) De, far og barn, har igjen mye for dette.

 

Med sistemann begynte jeg å jobbe igjen etter 6 uker, jobbet 60% og hadde ammepauser. Min daværende mann var hjemme 60% og jobbet 40%. Dette gjorde at han fikk mye nærmere kontakt også med vårt eldste barn. Stor forandre på han som pappa også :) Dette var 10 år siden og ikke så vanlig da, men den dag i dag er vesla ei skikkelig pappajente:)

 

Jeg håper min nåværende samboer kan være mer hjemme enn de 12 ukene når den tid kommer. Du er priviligert som har en mann som ønsker å være hjemme i permisjonstiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...