Gå til innhold

Hva blir vi mammaene sjekket for på 6 uker kontroll?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blodtrykk, jernmangel o.l.

 

En vanlig snakk om tiden etter fødselen, om du har noen problemer, smerter osv. Spørsmålet om prevensjon kommer selvfølgelig opp og om du føler du trenger det kan de ta en underlivsundersøkelse (om du f.eks ble sydd mye og vil legen skal se om du har grodd fint osv).

 

Helt ufarlig, ingenting å grue for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på 6 uker kontroll på mandag.

 

snakker om følelser for barnet og deg selv. mer trist enn vanlig eller om du opplever glede etc.

prevansjon

sjekker underlivet

 

det er vel det som er det grunnlegende.

det går helt fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det samtale om fødsel og om tiden etterpå.

Fikk tilbud om resept på prevensjon.

Sjekket også blodprosenten fordi den var lav pga blodtap under fødsel.

 

Det er ikke rutine med underlivsundersøkelse lenger. Men om man har sydd etter fødsel, eller hadde andre komplikasjoner kan det være greit å få en sjekk. Samme om det er lenge siden forrige celleprøve.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke på noen 6 ukers kontroll. Men så hadde jeg fått snakket masse ut på sykehuset siden vi var der i 8 uker. Hadde en lett fødsel med ingen revning, sying eller klipping, og mistet heller ikke mye blod. Følte ikke at jeg trengte prevensjon ettersom jeg ikke hadde partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min tok bare gu, og spurte hvilken prevensjon jeg ville ha. Og jeg hadde virkelig behov for å prate om fødsel og tiden etter. Fikk en liten depresjon. Byttet fastlege etter det. Dust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste ikke at det fantes noe som het 6 ukers kontroll jeg. Ingen som sa det til meg på sykehuset. Fikk mensen tilbake 7 uker etter fødselen, og fikk da legetime på eget inisiativ, fordi jeg ville høre om dette var normalt, eller om noe kunne være galt. Er normalt, hvis noen lurte.... Kom også dit for å få resept på spiral- og hvis noen andre skal det anbefaler jeg å få det gjort på sykehuset. Der har de den liggende klar, og spiral + legetimen/innsettelse koster 500, mot de sjokkerende 800 jeg måtte betale på apoteket for den som jeg nå skal til legen igjen å få satt inn. Det vil si at den blir enda dyrere, siden legen jo skal ha betalt for innsettelsestimen også. Så velg sykehuset! Hadde jeg visst om prisforskjlellen hadde jeg så klart også dratt dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...