stjernerogplaneter Skrevet 3. april 2011 #1 Skrevet 3. april 2011 hei damer! Litt på siden av de typiske bim-temaene, men jeg mistenker høy strikkefaktor blant kommende mødre, så kanskje dette er riktig forumsted likevel. jeg er i ferd med å strikke mitt aller første babyplagg, og står fast mellom bena på en sparkebukse. Ingen strikkebutikk som er åpen, altså lurer jeg på om det kanskje finnes noen strikkeeksperter blant dere. Må legge til at jeg er bybegynner ( har kun strikket noen sokker, skjerf og luer), så jeg må ha hjelp med t-skje. Jeg følger en oppskrift der man begynner nederst på bena, så setter man dem sammen på en rundpinne sammen. Her begynner problemene. Hvordan skal jeg forstå dette: " Strikk rundt over alle m, samtidig som det legges opp 11 kile-m mellom benene i hver side. ". Hvordan gjør man dette? Og hva er kile-masker?? Har googlet som bare det, uten resultat. Ingen av mine venner kan hjelpe til, har ringt rundt. Så nå er jeg sånn passe depserat, og håper at noen av dere kan hjelpe meg slik at jeg kommer videre. På forhånd takk! :-)
<3 meg og den lille <3 Skrevet 3. april 2011 #2 Skrevet 3. april 2011 hei. kan prøve:=) har strikket en bukse , begynte opp da. når jeg kom til skrittet måtter jeg legge opp masker midt på (tellmaskene og sett ett merke med en tråd) og om du skulle ha 11 maske så sikkert 11 på hverside av merket. for om jeg fårstår riktig så skal du begynne på beina.. hmm innviklet ja:=)
Mockinbird Skrevet 3. april 2011 #3 Skrevet 3. april 2011 Har ikke vært borti å måtte legge opp mellom beinene på de sparkebuksene jeg har strikket, men vi må vel finne ut av hva dette betyr. Hva står det videre? (etter at du har lagt opp kilemaskene?)
stjernerogplaneter Skrevet 3. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 3. april 2011 hm! jeg innser at jeg er veldig veldig amatør her. Men jeg har strikket begge beina, så jeg skal strikke oppover mot magen nå. men så var det det skrittet da, med de 11 maskene på hver side..... Sikkert ikke så veldig vanskelig, men jeg aner ikke hvordan. Innviklet å forstå seg på! Men takk for hjelpen "3 meg og den lille <3 " :-)
stjernerogplaneter Skrevet 3. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 3. april 2011 oi, takk for at du er så engasjert! :-) ! videre står det: "nå blir beg og slutten av hver omg midt bak (midterste kile-m). Fortsett rundt i striper. "
bebebe Skrevet 3. april 2011 #6 Skrevet 3. april 2011 kan du skrive inn en større del av hva som skjer etter dette?? kan hende jeg kan hjelpe da
bebebe Skrevet 3. april 2011 #7 Skrevet 3. april 2011 Jeg regner med du gjør det slik: Sett det ene benet over på rundpinne. legg opp 11 masker.. Strikk det andre bene over på rundpinnene legg opp 11 masker og strikk videre over det andre beiner og strikk rundt. når du kommer dit du "startet" starter du sikkert med stripene den 6 masken du la opp på de 11 er midt bak og midt forran
stjernerogplaneter Skrevet 3. april 2011 Forfatter #8 Skrevet 3. april 2011 etter "fortsett rundt i striper" står det: "fell samtidig i kile-m slik: 5 r, ta 1 r løst av, 1 r, trekk den løse m over, strikk til 1 m før de neste kile-m, 2 r sm, 9 r, ta en løst av, 1 r, trekk den løse m over, strikk til 1 m før de neste kile-m, 2 r sm, 4 r. Fell hver 4. omg på denn måten i alt 5 ggr. fortsett i glattsatrikk med striper " PHU! merker at dette er litt som gresk for meg... ups. Men fint å få respons her! :-)
Mockinbird Skrevet 3. april 2011 #9 Skrevet 3. april 2011 Jeg ser for meg at du da etterhvert skal begynne å felle, med utgangspunkt i midterste kilemaske. Men, først og fremst: etter å ha satt inn begge bena på rundpinne (pass på at "åpningen" på bena står mot hverandre), legger du opp 11 masker mellom bena på hver side. Altså,strikk et ben, så 11 masker som skal legges opp (slik du la opp når du begynte å strikke:) et ben, 11 masker til. Da kan du godt sette et merke (gjerne i en annen farve, hvis du har) i den midterste kilemaska bake, slik at du lett ser hvor omgangen begynner) så fortsetter du slik det er naturlig i fophold til hvordan bena ser ut. Har du en strikkebukse/sparkebukse? Se på den, og se hvordan bena møtes, og det blir kanskje lettere å se for deg det ferdige arbeidet. Lykke til!
bebebe Skrevet 3. april 2011 #10 Skrevet 3. april 2011 ja, samtidig som du starter med den første stripen (sto lenger opp at en ny omgang startet midt bak så er da på den 6 kilemasken bak du starter med dette da. vil jeg tro) så når du kommer til den 1 av de 11 kilemaskene strikker du 5 rett, tar en rett over på pinnen, en rett og trekk den løse over.. så strikker du rett til den masken før de neste 11 og gjør dette 2 r sm, 9 r, ta en løst av, 1 r, trekk den løse m over, strikk til 1 m før de neste kile-m, 2 r sm. dette skal du gjenta hver 4. omgang totalt 5 ganger Dette kan virke gresk ja! Jeg strikket nettopp en bukse og måtte rekke opp 3 timers arbeid fordi jeg hadde lest oppskriften feil skjønnte du det med hvordan du legger opp kilemaskene? er veldig vanskelig å forklare
stjernerogplaneter Skrevet 3. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 3. april 2011 oj, det der kan høres logisk ut, oioioioi. Takk! men et lite problem til: hvordan legger man opp 11 masker etter hverandre? Samme som da man la dem opp helt i starten, eller må man strikke dem inn mellom de andre maskene som er der fra før? Der ser du hvor lite jeg kan om strikking... ;-). Men gøy er det!
bebebe Skrevet 3. april 2011 #12 Skrevet 3. april 2011 ånei du skal starte med denne fellingen fra den 6. kilemasken midt bak! (jeg skreiv at du skulle strikke til de første 11 kom men da blir det feil)
Mockinbird Skrevet 3. april 2011 #13 Skrevet 3. april 2011 Hvis du begynner på den midterste masken du har lagt opp, strikker du: 5 masker rett, så tar du en maske rett over fra den venstre pinnen til den høyre, uten å strikke den.. så strikker du en maske rett, og SÅ: bruker du den pinnen du har i venstre hånd til å løfte den masken du bare løftet rett over til høyre pinne over den siste strikkete masken - og slipper den. Poenget er at to masker skal bli til en, og når du gjør det slik, rekker du ikke opp. så strikker du til 1 maske før neste felt med kilemasker, og strikker to masker rett sammen, noe som betyr at du rett og slett strikker gjennom to masker istedenfor en maske (slik at du sitter igjen med en maske mindre etterpå). så strikker du ni masker før du feller som først forklart igjen, så strikker du til du nærmer deg midt bak, så 1 maske før første kilemaske strikker du to masker sammen igjen, og de siste 4 maskene på omgangen. Da har du felt en gang, og skal felle slik fire ganger til, men mellom fellingene skal du strikke tre omganger uten å felle. (Håper dette ble mindre gresk)
stjernerogplaneter Skrevet 3. april 2011 Forfatter #14 Skrevet 3. april 2011 er veldig forvirra nå. men, oppsummert, hvis jeg forstått det riktig: først tar jeg det ene beinet på rundpinnen, legger opp 11 masker, så tar jeg den andre beinet og legger opp 11 masker, for deretter å felle av slik som beskrevet av ojojojoj og i oppskriften? Isåfall gjenstår "bare" problemet hvordan jeg legger opp 1 masker etter hverandre, det har jeg aldri gjort før. takker for all hjelp! :-)))
stjernerogplaneter Skrevet 3. april 2011 Forfatter #15 Skrevet 3. april 2011 .... legger opp 11 masker etter hverandre skulle det stå....
bebebe Skrevet 3. april 2011 #16 Skrevet 3. april 2011 du må tenke på at begge beina har blitt strikket like mange ganger når du står midt bak siden det er der en ny omgang begynner hvem var det som la opp maskene til deg når du startet å strikke? er nesten på samme måten men maskene ser ikke like bra ut og du må ikke stramme de for mye! huff veldig vanskelig å forklare her inne liksom ønsker deg lykke til videere jeg skal kjøpe garn til denne i morgen: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b20&d_id=23〈=no Noen tips til farge? Vet ikke kjønn såå vurderer grå, lys grønn eller lilla
stjernerogplaneter Skrevet 3. april 2011 Forfatter #17 Skrevet 3. april 2011 jeg la opp maskene selv da jeg startet, skal nok finne ut av dette nå. ellers går jeg til strikkebutikken i morgen og lar dem vise meg det der. Men takk for all hjelp, det var faktisk til nytte! Oioioioi, den dressen ser kul ut! Jeg er veldig dårlig på farger, heldigvis vet jeg kjønnet (gutt) slik at jeg kunne kjøpe "guttefargene" brun og grønn. Lykke til!!
knitting Skrevet 4. april 2011 #18 Skrevet 4. april 2011 Det virker som om du har fått god hjelp her stjernerogplaneter :-) Jeg pleier å legge opp masker "midt i arbeidet" ved å vri garnet og sette innpå pinnen (lettere enn å legge skikkelig opp og det blir litt tettere enn det ofte blir med alm. opplegging). Vanskeligere å strikke over 1. gang da siden de er ganske stramme, men resultatet blir veldig bra! Hvis du vil ha inspirasjon til andre plagg du kan strikke anbefaler jeg deg å melde deg inn på ravelry.com. Det er en amerikansk strikke side noe á la facebook ;-) Eneste problemet er at de fleste oppskriftene er på engelsk, men det kommer du lett inni ved hjelp av google translate :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå