Gå til innhold

Syns det virker spesielt og sært å ville føde hjemme...

Anbefalte innlegg

Hva er vitsen liksom?

Hvorfor ikke bare være på sykehuset med mange kompetente til å ta seg av deg/barnet dersom komplikasjoner skulle oppstå?

Å tenk på alt griseriet!

Hva er tingen med: Trygge omgivelser osv osv...

Det er vel ingen omgivelser som er tryggere enn på sykehuset vel?

Man kan jo dra hjem få timer etter fødsel...

Nei det syns jeg er sært..

Hehe

Fortsetter under...

Du har et poeng når du snakker om griseriet. Er deilig å slippe å gjøre rent selv, men godt mulig jordmor gjør det hjemme hos folk også. DU har også et poeng når det kommer til det medisinske, personell og utstyr. Men har man en komplikasjonsfri fødsel er det selvsagt tryggere å føde hjemme. Sykehuset et sted fullt av smitte og annet snusk.

Jeg ønsker ikke å føde hjemme pga. jeg vil ha best mulig beredskap om noe skulle gå galt. Men det hadde vært veldig behagelig og avslappene å føde hjemme. Jeg liker også godt å være kun sammen med mannen min. Jordmor føler jeg helst kun behov for under pressriene og rett etter baby er kommet ut.

Ja er enig, det er bare sære mennesker som gjør det !

Kjenner en, og hun er sæææær jaaaa.

Men de har jo alltid en jordmor eller doula der da.

Å de kan jo ringe sykebilen.

Men er enig as , sukehuset for meg :)

Jo, jeg kunne godt tenkt meg å føde hjemme! Men praktiske årsaker gjør at jeg velger sykehus: 2 barn fra før som må vekk, styrtfødsel sist (kanskje det blir hjemme uansett :)), fastsittende placenta sist, soverom i 2 etg og bad/do i 1 etg (blir sikkert gal av trappa når det står på) + at det koster å ha jordmor i beredskap siste 2 ukene før termin.

Men jeg HATER å være pasient på sykehus, jobber der, men pasient - nei takk!!!

Så planen min er som de to foregående fødslene; føde, hvile, hjem!

Annonse

Syns du at Nederland er er u-land? Ikke jeg heller. Der blir majoriteten av barna født hjemme. Riktignok er Nederland mye tettere befolket og dermed er veien til nærmeste sykehus kort i tilfelle det blir komplikasjoner, likevel er poenget at barnefødsel blir ikke ansett som sykdom eller sykdomsrelatert.

Stor forskjell er at barselsomsorg er myyyyyyyye bedre.

Jeg kunne tenkt meg å føde hjemme. Nestemann skal jeg ikke ha før om noen år, og da er jeg fortsatt ung og forhåpentligvis enda frisk. Ingenting som tilsier at det skal bli komplikasjoner pga. min helse. Siste fødsel var rolig, hadde gode,sterke rier og tok ikke for lang tid, men heller ikke for kort tid.

Har ikke noe imot sykehuset, liker å bli tatt vare på på den måten de gjør på barsel. Det er jo noe man da må klare seg uten..

Mitt barn hadde dødd om jeg ikke hadde vært på sykehus. Tenk hva jeg ville ha følt om jeg hadde hatt en eller annen fiks ide om at jeg skulle føde hjemme og det faktis hadde kosta livet til barnet mitt.

Men lekte litt med tanken på det mens jeg var gravid, hørtes så fint ut liksom. Heldigvis ble det ingenting av.

I Nederland er det mange kvinner som sloss for å få lov til å føde på sykehus!! Men (siden det er kvinner og ikke menn som føder) så blir de fødende ikke hørt.. Nederland er faktisk ett veldig lite likestilt land!!! Selv om det er mange mennesker, er veien til sykehuset lang for mange... og med såååå mange mennesker er det MYE kø i røsj-trafikken!!! Så ja.... Nederland er U-land når det gjelder fødsel...

Når det gjelder barsel, (er det også en fordel at det ikke er likestilt) for da får kvinnen faktisk lov til å HVILE!!! Hun trenger ikke være sprek, slank, vellykket og med på barselgrupper med en gang... hun får en sykepleier/barnepleier (kraamvrouw) boende hos seg i 6 uker!!!!!!!!! Det må være skjønt.......

Hilsen nederlansk firebarnsmor...som fødte trygt på sykehusene i norge=)

Glemte å si at i NEDERLAND FÅR KVINNER IKKE LOV TIL Å FÅ EPIDURAL UNDER FØDSEL... dette er LOVBESTEMT!!! (dersom ikke legen har bestemt noe annet pga komplikasjoner som fører til keisersnitt)

hilsen 15 11

Når det er snakk om "trygge omgivelser", så er det hvor kvinnen føler seg trygg. Vanskeligere er det ikke -.-

Enkelte klarer ikke slappe av på sykehus.

Det sykehuset tilbyr, er medisinsk, kompetent personell hvis noe går galt. Ting kan uansett gå galt på sykehus også, med både lege og jordmor til stede.

Å kalle noen for sær bare for at vedkommende velger hjemmefødsel, viser bare hvor lite du vet om det.

Enkelte folk med traumer TRENGER kanskje den tryggheten hjemmet deres gir, og gir seg blaffen hvor trygg sykehuset skal være.

Rett etter at jeg fikk datteren min, døde det en baby under fødsel her pga jordmors "feilbedømming". (Dama var idiot i hodet, sta som et esel og hørte overhodet ikke etter på hva fødende sa. Hun er ei venninne av meg..)

Så å si at sykehuset er tryggeste valget, er tull. Det varigerer fra person, på hva vedkommende FØLER som trygt.

Føler den fødende seg trygg, klarer hun å slappe av.

Selv kunne jeg tenkt meg hjemmefødsel, men min samboer vil helst at vi skal på sykehus i tilfelle noe går galt. Og siden vi faktisk ER to om det, så respekterer jeg det. Jeg vil ikke ligge hjemme i smerte med ham rastløst vandrende rundt :o)

Kan bli noe tricky å komme seg på sykehus for min del, siden første fødsel tok knappe 5 timer.

Hjemmefødsel er det uansett ikke alle jordmødre som går med på. En må finne en som er villig til å ta på seg det ansvaret det er, og vedkommende ser på hvordan svangerskapet har gått til da, tidligere fødsler (har skjønt at det er _sjelden_ førstegangsfødende (får) føde hjemme), og hvordan kvinnen er ellers.

Jeg ville ikke hatt problemer med å få i gjennom en hjemmefødsel, men det blir som sagt sykehus med tanke på sambo..

"Tenk på alt griseriet".

Lurer på hvordan fødsel du har gjennomgått (hvis du i det hele tatt har født/skal føde...) hvis det ble mye gris.

Her var det ikke mer blod enn vanlig, som var overraskende lite, synes jeg.

Og uansett, hvis en fokuserer mer på alt "griseriet" etter fødselen, tror jeg en har issues.....

Jeg føler meg best hjemme. Hadde jeg bodd et sted hvor det var trygt å føde hjemme med tanke på avstand til sykehus osv hadde jeg glatt gjort det :) Men så har bestemødrene mine tilsammen født 13 barn hjemme uten komplikasjoner, så det farger selvsagt mitt syn på hjemmefødsler :)

Annonse

For DEG er det tryggeste du kan tenke deg et sykehus, men for den som skal føde hjemme føles det nok tryggest, og naturlig, de føler seg ikke syke, osv. Noen har kanskje sykehusangst, eller ser ingen grunn til å gjøre noe så naturlig på et sykehus...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...