Gå til innhold

Sosial angst på barn.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har et gutt på snart 4 år som jeg lurer på om kan ha sosial angst.

Oppstår det situasjoner eller vi møter på mennesker som han ikke er forberedt på at vi skal møte, settes han helt ut.

 

Barnebursdager er også et problem, selv om vi har snakket om bursdagen og hvem som skal være der god tid i forveien. Sist barnehagebursdag han skulle i nektet han plent å gå inn og etter mye overtalelse fikk vi han inn døren, men han nektet å sitte ved bursdagsbordet så han ble sittende oss voksne. Etter en halvtime - 45 min er han varm i trøyen, så da er alt normalt igjen.

 

I barnehagen (og ellers egentlig) er han litt for avhengig av rutiner og det vante. Hvis feks mange barn møter han i døren i bhg om morgene, blir han helt satt ut og nekter å gå inn.

Hvis han blir levert seint har han problemer med å komme inn i leken.

 

Kommer det noen barn på lekeplassen i helgene mens vi er der blir han også satt helt ut, selv om det gjerne er barn han daglig leker med i bhg.

 

Noen som har noen råd eller har barn som sliter litt med de samme tingene? Bekymrer meg en god del for skolestart selv om det er 2 år til. Aner ikke hvordan vi skal gripe fatt i dette..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For all del, ikke gi ham noen "diagnose". Det du beskriveren noe mange barn må gjennom i størreeller mindre grad, men dealler, aller fleste vokser det av seg hvis de bare blir utfordret litt og lærer å takkle ulike sossiale situasjoner. Som regel dreier det seg bare om ikke helt å beherske de forskjellige sossiale settingene. Jenta vår hadde det på samme måte. Det går over. Nå erhun en helt vanlig trygg jente som tør kaste seg ut i det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde reagert nå jeg hadde jeg vært deg, ikke vent med å tru at det går over.

Har en gutt på 5 år som er på samme måten, han har ett år igjen i bhg.

Vi jobber nå sammen PPT, BUP, barnehablitering og spes.ped for å gjøre hans hverdag så lett som mulig før skolestart.

 

Din bhg burde ha grepet tak i dette. Prat med de, eller ta en tlf til PPT og spør de om råd.

 

Ikke la det bare drøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Anonym 14:13.

 

Var det lett å få hjelp?

Hvordan takler din gutt hverdagen og merker du bedring etter dere fikk hjelp?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14:13 her.

Hos oss var det hs som fikk PPT på banen.

Vi har hatt hjelp nå i ett år, og det er forandringer.

Det skjedde veldig mye de tre første ukene, så stoppet det litt opp igjen.

 

Han har nå spesial pedagog 4 timer i uka i bhg, og spesial assistent (ei som jobber til vanlig i bhg) i 11 timer i uka.

 

Vi har et stykke igjen, men han blir nå henvist av fastlegen videre til BUP og barnehablitering og logoped da han også sliter med språket.

 

Jeg kan ikke få fullrost all den hjelp vi får, og anbefaler deg på det varmeste å gå samme vei.

Du kan selv ringe PPT, eller få bhg til å gjøre det.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!!

Skal ha samtale med bhg, så får vi ta det der etter.

Er ikke noe godt å se gutten sin sånn som han er nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er han språklig? vordan er han sosilt når han har blitt varm i trøya? Er han på samme nivå som de jevngamle barna?

 

Jeg er egentlig skeptisk til å bare la det "rulle og gå" når man ser at barna sliter med noe. Bare fordi man er liten skal man ikke behøve å gå rundt å ha det vanskelig med seg selv i mange dagligdagse situasjoner. De burdefå hjelp og støtte akkurtsom voksne søker hjelp og støtte i tøffe tider. Derfor ville jeg nok muligens pratet med bup eller noe. Hs er jeg dessverre skeptisk til, ifølge dem er alt alltid normalt uansett føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: Hvordan er han sosialt når han har blitt varm i trøya?

 

Beklager alle bokstaver som har dettet ut av innlegget mitt. Har et dårlig tastatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er helt på nivå med de andre barne på hans alder når det kommer til språket.

 

Når han har blitt varm i trøyen går alt som en lek, han trenger bare laaaang tid for å komme dit.

Det samme er det hvis han skal prøve nye ting hvis andre barn ser på han. Da bakker han helt ut og nekter plent.

 

Er så vanskelig for oss foreldre og vite hvor mye vi skal pushe han uten at det blir for mye for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...