Gå til innhold

Jeg er livredd svarte menn jeg kan se ikke har vestlig oppvekst. Og menn fra baltiske land.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Blitt antastet 3 ganger midt på høylys dag av nettopp slike.

På vanlige hverdager på formiddagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg også.

Egentlig så er jeg småredd for "alle" menn som ikke snakker skandinavisk eller engelsk, selvom jeg også har møtt hyggelige "utlendinger", da..

 

Men, den éne episoden jeg opplevde i Afrika, av en mørk mann som ikke kunne engelsk, og var skikkelig ekkel! :S

Vi gikk langs en strand, meg og en venninne (vi var 15 år begge to), der det ikke var andre mennesker. Plutselig kom en "buskemann" (hadde nok aldri sett en hvit jente, i alle fall) med en stor fiskerkniv og dro i meg. Han viste med hendene hva han ville, og holdt meg godt fast med ene hånden etterpå, og fiskerkniven i den andre hånden.

Jeg skrek, ropte og var livredd, mens venninnen min var minst like redd. Mannen ga seg aldri, og prøvde stadig å dra meg inn i buskekrattet, mens venninnen min gikk fremfor oss og prøvde å "dra" oss mot huset vårt, der vi kunne hente hjelp.

Jeg var egentlig ganske sikker på at han skulle voldta meg, og var så for meg at kisten min måtte sendes med fly hjem fra Afrika til Norge.

Ble rett og slett veldig redd!

 

Det skjedde heldigvis ingenting, fordi vi til slutt klarte å gå så langt tilbake at noen kom å reddet oss. Mannen med kniven løp, og jeg var ganske redd for å bli smittet av noe pga kniven og de små kuttene jeg fikk. (Veldig små kutt, heldigvis, og ingen smitte)

 

Dette er det ingen andre enn venninnen min som vet.

Men da jeg var i England for litt siden fikk jeg panikk fordi jeg var alene 20 minutter midt i Oxford Street. Det henger fortsatt i, selv 6 år etter.

 

Jeg prøver å ikke være rasistisk eller noe, men jeg jeg tillater meg selv å være skremt, og være bevisst på at ting KAN skje i utlandet, og vil derfor aldri gå alene.

(Ting kan skje i Norge også, selvfølgelig, men her kjenner jeg hvertfall språket, kulturen og lovene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd vepnet ran hjemme i mit eget hus og å bli slått ned av en full nordman på gata. Går ikke rundt å er redd for alle nordmenn av den grun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har no opplevd div. vold fra utleninger. men er ikke redd de, ene går no på nåler i frykt for at politiet skal komme på døra hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERREGUD SÅ TRANGSYNTE DERE ER!!!!!

 

Men for all del, hold dere i Norge og ha norske venner, og lev i deres lille boble! Her er jo alt så trygt og godt, det finnes jo ikke skumle nordmenn eller noen ting. Og skulle noe skje, er det jo ikke like farlig uansett, for dere kjenner jo LOVENE OG SPRÅKET!!

 

Sånne kjærringer som dere ødelegger for innvandrere som gjerne vil integrere seg!

 

Jeg har selv blitt antastet et par ganger av noen asylsøkere, men jeg er da såpass oppegående at jeg ikke legger alle utenfor skandinavia for hat for det! Herregud så uintelligente dere virker! Jeg har flere venner fra "det o'store utland", som baltiske land og Palestina, Tyrkia og Irak (å hjeeeelp!)....noen er i tillegg MENN!!! Helt uten å ha lagt an på meg en gang!

 

Har det aldri falt dere inn at enkelte av disse kommer fra krigsherjede land og er sterkt traumatiserte? Og det gjør det ikke noe mer greit, men dere må da fatte og begripe at de kanskje har store problemer og at de ikke nødvendigvis representerer flertallet!

 

Og neida, han hadde sikkert ikke sett en hvit person før, du var jo helt sikkert den første hvithudede i den delen av Afrika, de har jo ikke tilgang på verken tv eller internett heller....eller er du 90 år gammel? Skulle nesten tro det, så blåst som dere høres ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud! Jeg er ikke rasist, og har heller aldri opplevd noe som kunne gi meg grunn til å være rasist. Men FY F... Dersom jeg hadde opplevd noe såå traumatisk som episoden øverst med hun som ble dradd inn i busken og kuttet litt opp med kniv så hadde jeg for POKKER vært skremt resten av livet! Det var jo virkelig en "nær døden opplelvelse"! Det er da det samme som å bli bitt an en hund f.eks. Har du blitt skambitt av en hund tidligere i barndommen, så er det ganske stor sikkerhet for at du føler deg utrygg på hunder resten av livet!

De mørkhudede har ofte helt andre kulturer enn oss, og vi har vanskelig for å skjønne oss på dem av og til. Det er derfor IKKE unormalt å føle seg usikker og til tider redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å legge noen for hat, men om å bli redd. Frykt er ikke rasjonelt.

 

Jeg er for eksempel redd for høyder, etter en ubehagelig opplevelse i oppveksten. Jeg vet at det ikke er farlig å stå på en balkong i fjerde etasje, men det skremmer livet av meg når jeg ser ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykten bunner ikke i rasisme.

Men klinkeklar statistikk.

Når en minioritet står for majoriteten av lovbrudd så er det bare helt tragisk.

Vet dere hvilken yrkesgruppe som er de største rasistene? Politiet.

Kanskje ikke så rart...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du egentlig hva jeg skrev, 13:08? Det ser mer ut som om du leste det du TRODDE du leste, i mitt Afrika-innlegg??

 

Jeg skrev da ikke at jeg hadde lagt noen for hat heller. Jeg fikk bare frem at det skremmer meg. Å være redd er helt naturlig, så hvorfor kan ikke jeg være redd? Bare fordi jeg er redd mennesker?!

(Har forresten sosial angst også, noe jeg har hatt siden jeg begynte på skolen, så jeg er ikke BARE redd ikke-norske...)

Jeg mener fortsatt at en slik episode som den i Afrika gir meg "lov" til å være redd.

 

Utifra ditt innlegg virker det ikke som om det er meg som er trangsynt.. Du holder deg tydeligvis bare til én mening, uansett hva vi andre skriver... Jeg respekterer deg for det, så lenge du ikke kaller MEG transynt, uintelligent og blåst...

 

Og, hold deg fast; 6 mndr etter Afrika-.turen ble jeg sammen med en som hadde vært i Norge bare i 3 år. Med annen hudfarge, annen kultur og annet språk enn meg. Selvføøølgelig ble det slutt med han baaare fordi han kom fra et annet land. Jadda!

 

90 år? Nei, jeg er 21 og omgås mennesker fra flere verdensdelene til daglig.

 

Jeg styrer ikke min frykt. Selvom en med sprøyteskrekk vet at vaksinen bare gjør godt, så betyr ikke det at DET roer angsten, nei...

 

Sjerpings!

 

- Fra hun som har vært i Afrika og er REDD, men som ikke har lagt noen for hat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha jeg ble selv skambitt av en hund når jeg var 3 år gammel, måtte ha masse medisin for å komme meg. I dag elsker jeg hunder og har selv hatt en. Så den holder jo ikke stikk da...

 

Jeg forstår at man blir redd en person som risper deg opp med kniv og tydelig har voldsomme planer for deg. Men jeg forstår likevel ikke at det er grunn til å henge ut alle afrikanere.

 

Det er jo fint at du innrømmer å lide av sosial angst, så forstår jeg din frykt enda bedre. Når man lider av angst kan det fort gi seg utslag i frykt for ting man gjerne kan synes er "normalt" å være redd for, men som egentlig ikke ville brydd en om man hadde vært frisk.

 

Problemet er bare at uansett hvordan dere nå prøver å forsvare innleggene deres, så har dere driti på draget, i alle fall for oss som har åpnet øynene og liker å se lengre enn vår egen nesetipp.

 

At innvandrere med flyktningebakgrunn topper kriminalitetslistene er jo neimen ikke så rart da, smartinger. Når de kommer fra krigshandlinger der de har sett den gravide nabokona bli sprettet opp i magen og får fjernet fosteret, bestevennen sprengt av bomber, hele familier stuet inn i et hus som så blir bombet, tråkket på miner, levd i flyktningeleire der den sterkestes rett råder, der kvinner og barn blir voldtatt og hygiene og mette mager er fremmedord. Synes du det er så rart at de sliter psykisk? At de gjør rare, dumme, ekle og ulovlige ting? Hadde du vært så jævlig normal etter en sånn oppvekst? Eksemplene mine er hentet fra ting klassekamerater og venner av meg har opplevd, samt boka Øyne i Gaza (bør leses!). Ja, det finnes dem som har levd med et teppe over hodet og aldri sett en naken kvinneskulder og som blir fortalt at alle i vestlige land er sexgale og sprer lårene for et godt ord (og det er jo ikke så rart de tror det heller etter å ha sett en del jenter på byen). Nei, vi skal ikke finne oss i det. Men, vi kan ikke dømme et helt folkeslag eller en hudfarge eller alle som heter Muhammed for det!

 

Hilsen 13.08

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor henger jeg ut alle afrikanere??!

Det er forskjell på å være redd, og å henge ut. Jeg går ikke inn for å gjøre noe mot afrikanere heller - jeg trekker meg bare unna, prøver å beskytte meg selv og frykten min..

Hadde forstått svarene dine om jeg hadde skrevet her at jeg hatet alle afrikanere og ville at dem skulle dra seg hjem igjen til Afrika. Men, det har jeg da ikke skrevet, vel?!

 

Jeg skjønner at utenlandske folk blir kriminelle pga de har opplevd ekstreme ting, og i tillegg sliter psykisk. Men skal jeg ikke få være redd dem, fordi de kaaanskje vil voldta meg, og kaaanskje vil stjele fra meg, og kaaanskje ta livet mitt? Jeg må få lov å være redd dem - selvom de har psykiske lidelser og mer i bagasjen.

Skadene de kan gjøre er like ille, uansett hva som står i journalene deres! Konsekvensene blir tilnærmet lik!!

 

Jeg ser ikke helt hvor jeg har driti på draget.. Kan du vise meg?!

Jeg går med åpne øyne, og det kan de som kjenner meg skrive under på... Du vet ingenting om meg, og tydeligvis ingenting om min frykt.. (Eller frykt generelt?!)

 

12:26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for norske (og andre hvite) menn gjør aldri noe galt. Nordmenn voldtar ikke! Nordmenn dreper ikke! Nordmenn slår ikke!

 

Eller?

 

Egentlig burde du vært redd alle menn. For det finnes noen, en liten prosent som voldtar, slår og dreper. God nok grunn til å frykte alle, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble voldtatt av en pakistaner da jeg var 14. Beklager men jeg har fordommer pga dette og ville aldri innledet ett forhold eller hatt seksuell omgang med pakistanske menn. Får helt grøsninger bare ved tanken. vet det kanksje er unormalt men denne mannen ødela hele oppveksten min pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet slik jeg leser det her, er at dere i utgangspunktet har en "vi-dem"-tankegang. For at man skal kunne generalisere frykt, må man vite hvem man skal genralisere til. Etter en traumatisk hendelse med en ikke-vestelig mann kunne du generalisere frykten til alle menn, fremmede, fremmede i situasjoner som minner om den tramatiske hendelsen (et menneske med like klær f.eks) osv. Men det ble altså mørke menn. Det betyr at du har en kognitiv kategori i hodet ditt fra tidligere som lot deg plassere frykten slik og skape fordommer mot disse menneskene. Det er noe du må jobbe med, for om man har disse irrasjonelle fryktene kan det gjøre mye skade...

 

Hilsen psykologstudent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg er fullt klar over det og VET at ikke alle er som ham.(han som voldtok meg), men alikevel er jeg skeptisk til alle menn som ligner ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har opplevd voldtekt fra en afrikansk mann, men en god kompis av meg er afrikaner.

 

eneste jeg ikke klarer er og innlede et forhold med en med ekstremt brune øyne, da pga det er de som har brent seg fast i minnet mitt.

 

men hadde før venner fra hele verden, og jeg har brent meg flere ganger.

 

drittsekk er drittsekk, om han er helnorsk eller en grønn kineser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...