Indigo 08-10-13 Skrevet 3. april 2011 #1 Skrevet 3. april 2011 Lurer på å kutte daglur da jeg er mektig lei av å stå opp fem - halv seks hverdager som helger. Slitsomt når man har en mann som reiser en del, og baby som nattammer. Gutten vår har bestandig hatt behov for å sove en del på dagen, men det er jo ikke rart når han står opp så tidlig. I bhg får han sove ca. 1 1/2 time, og vekkes han til lunsj. I helgene sover han gjerne så lenge han vil, 2 1/2 - 3 t. Legger seg for kvelden ca. åtte - halv ni. Moden for å kutte daglur, eller er han fortsatt litt for liten?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2011 #2 Skrevet 3. april 2011 Her sluttet gutten min når han var ca 22 mnd. Vi har alltid slitt med søvn, både legging, hyppige oppvåkninger, tidlige oppvåkninger, og det har vist seg at å kutte dagsøvnen var løsningen. han har siden det sovet hele natten, 20-8(el 12 timer), så og si hver natt. Men han er ikke i barnehage da, så er ikke så tidlig oppe, og har roligere dager enn barnehagebarn. Hvis han er vant til å sove såpass mye på dagen, kunne du kanskje forsøkt å trappe ned sovingen først. Ikke kutte den helt sånn med en gang. For et problem man ofte står ovenfor når de slutter å sove på dagtid er at de blir veldig trøtte på ettermiddagen. Sovner veldig lett, men sover tungt og vanskelig å vekke. Og det igjen skaper problem for leggingen. Er hvertfall sånn her. Vi kan f eks ikke kjøre bil med han etter kl 15 på ettermiddagen, for det tar bare et par minutter så sover han, og han skal ikke sove mange minuttene til før han holder det gående 1-1 1/2 lenger på kvelden.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2011 #3 Skrevet 4. april 2011 Sønnen min fyller tre år i juli og han legger seg 19.30 ca og står opp kl 07 vanligvis (noen ganger tidligere og gjerne rundt kl 8 i helger). Han sover alt fra 1 time til 3 timer på dagtid fremdeles. Vi prøvde å kutte duppen i januar, men han ble så trøtt på ettermiddagen at han ikke orket å spise og ble så overtrøtt at han var umulig å legge. De ansatte i bhg vil gjerne at han skal slutte å sove på dagtid, men vi må bare holde på det litt til. Ser for meg at han slutter med det til sommeren.
Lemonia Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Det er veldig varierende hvor lenge barn har behov for å sove på dagtid. Noen slutter før de er to år, mens andre har behov lenge etter at de har fylt tre. Det virker som de fleste slutter en gang mellom 2½ og 3 år. Gutten min er 2 år 4 mnd og sover fremdeles halvannen time på dagen, det trenger han helt tydelig. Da sover han ca 12 timer om natten, fra 20.30 til ca 9.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 4. april 2011 #5 Skrevet 4. april 2011 Her sluttet hun å sove på dagen for nesten 1 år siden, så det er sannelig forskjell på barn ja;) Men hun sover til gjengjeld mye på natta, fra 12- 13,5 timer, ofte ca 19.30- 08.30. Jeg ville nok kanskje prøvd å kutte litt ned på blunden hans, for han sover jo veldig mye på dagen og litt lite på natta..
HH72 Skrevet 5. april 2011 #6 Skrevet 5. april 2011 Min gutt slutta allerede som 1,5 -åring, men vært litt til og fra siden det, som 2-åring var han definitivt ferdig med dagsøvn. Prøv deg fram med kortere dagsøvn først :-)
Bumblebeee Skrevet 5. april 2011 #7 Skrevet 5. april 2011 Hun sluttet å sove på dagen da hun var litt over to år. Men hun kan lett sovne på sofaen (og nesten alltid hvis vi kjører bil) på ettermiddagen. Har funnet henne duppende over middagen også, hehe. Men på en vanlig dag legger hun seg ca 19 og sover til 07, og ingen lur på dagen.
jenda Skrevet 6. april 2011 #8 Skrevet 6. april 2011 Kuttet ut dagsovingen rundt 2-årsdagen på alle mine tre!
Indigo 08-10-13 Skrevet 7. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 7. april 2011 Takk for svar:) Ja, tror det går mot at vi kutter ut dagsoving helt. Bhg har fått beskjed om å vekke etter 1 time, uten at det gjør at han sover noe lenger på morgenen. Men kommer til å bli veldig vanskelig å holde han våken på ettermiddagen ser jeg...
Mjølkekua Skrevet 7. april 2011 #10 Skrevet 7. april 2011 Hei, Her kuttet gutten vår dagluren ved 2 års alder. Det gikk veldig greit. Han "hviler/sover" i ca 15 minutter, men på en liten madrass og ikke i vognen som tidligere. Barnehagen ba oss kutte dagluren i helgene først, så vi gjorde det hele juleferien. Han sovnet et par ganger når vi kjørte bil, men ellers gikk det fint. Nå legges han 1900 og sover til 0700-0730, hverdag som helg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå