Snuskomrusk Skrevet 2. april 2011 #1 Skrevet 2. april 2011 Mini er nå litt over 3 mnd og får melk på flaske som jeg pumper til ham. Jeg har alltid vasket og sterilisert flasker, smokker og beholdere til mm., men lurer på hvor lenge jeg må holde på med dette? Er det ikke lurt at han på et eller annet tidspunkt blir utsatt for litt bakterier for å bygge opp immunforsvaret? Vil jo selvfølgelig ikke slutte før han er klar for det, bare lurer på om det er noen "fasit"
MaddeOgLillegutt Skrevet 3. april 2011 #2 Skrevet 3. april 2011 jeg sluttet å sterilisere i den perioden hvor han begynte å putte alt mulig rart i munn. Da fikk han i seg bakterier uansett, og helsesøster var enig i dette. trur det var rundt 3-4 måneder. Du har helt rett i at de skal bli utsatt for naturlige bakterier for å bygge opp immunforsvaret.
lillenims Skrevet 4. april 2011 #3 Skrevet 4. april 2011 Om du gir morsmelkerstatning, bør du sterlisere eller vaske på minst 65 grader (gryteprogram, absolutt ikke ECO eller lignende) "hele tida" eller minst i 6 mnd. Om flaskene ikke blir brukt ofte, slik at de sjelden blir vaska på 65 grader, ville jeg kokt dem etter hver bruk uansett, og likedan hadde jeg ikke hatt skupler med å vaske og gjenbruke ei flaske én gang ved neste måltid dersom det var vanskelig å få kokt den (på reise). Alt dette fordi det du skal beskytte mot der er en bakterie som kan finnes i pulveret, ikke mot generelle bakterier. Denne bakterien vil kunne formere seg om det er små rester av mme igjen i et hull eller ei ripe. Om du gir morsmelk på flaska er det mindre farlige bakterier der, så da holder det nok med 65 grader. Uansett så bør tåtesmokken steriliseres etter hver eneste bruk. Smokkeprodusentene (Avent iallfall) anbefaler vel bare å sterilisere før bruk, og så vaske daglig i varmt vann, men de anbefaler jo også at smokken bare brukes i 1 mnd. Jeg slenger nå smokkene i gryta eller sterilisatoren med det samme jeg holder på. Uansett blir de jo eksponert for bakterier, det er absolutt ikke sånn at du har et sterilt hjemmemiljø utenom flaskene (you wish?!) ;-) Når de begynner bevege seg selv eller gnure hodet ned i sofaputene og hybelkaninene, får de jo i seg det som ellers finnes i hjemmet - og det gjør de jo når du holder ungen, lar han suge på fingeren din (eller holde i fingeren din, for så å sutte på sine egne) etc, samma når den er med i butikken, er på besøk osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå