Gå til innhold

Madrassen til babyen


BarniHodet og enihverarmkrok

Anbefalte innlegg

Hvilken type madrass har dere til den lille? Skumgummi? Latex? Springfjaer?... Hva boer man velge?! Kan liksom ikke finne anbefalinger noe sted heller, saa jeg tyr til dere med erfaring der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babyer er så lette at det ikke kreves så avanserte madrasser til de. De trenger hvertfall ikke være tykke eller være spesielt myk/hard.

 

Skumgummi har det vært delte anbefalinger på, bla pga avgassing. Men med dagens madrasser mener jeg det ikke er noe problem.

Springfjær er strengt tatt ikke nødvendig

Latexmadrasser jeg ikke hørt om, så vet ikke anbefalingene der.

 

Et kriterie jeg syns er viktig er at madrassen er vaskbar. Om den ikke er det bør man bruke (vaskbar) overmadrass.

 

Til førstemann kjøpte vi Svane babymadrass. Den består av flere lag fiber inni et avtagbart trekk. Alle deler lette å vaske. Dermed ingen problem å la den gå i arv til søsken. Noe den skal gjøre, men eldstemann bruker fortsatt sprinkelsengen, så babyen skal sove i Bed Side Crib de første mnd, og der har jeg kjøpt en enklere fibermadrass. Litt tynn(5 cm), men for de første mnd tror jeg det skal gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke så mye over det som hun over, men kjøpte en god madrass på Jysk. Den kosta rundt 500kr og lillegutt har vært superfornøyd med den, har ihvertfall aldri merket at han har vært misfornøyd med den... ;P

 

Jeg har ikke brukt overmadrass på den og har heller aldri vasket madrassen. Hvis vi har hatt omgangssyke i hus har jeg lagt over sånn tisselaken sånn at d ikke skal gå igjennom til madrassen og d har aldri kommet noen merker på madrassen.

 

Tenkte lillesøstera skulle overta sprinkelsenga til storebror når hun kommer men han bruker den enda (er straks 2 år gammel) og kommer ikke til å stresse med at han må ut av senga når han ikke klarer å komme ut av den selv. Så kommer nok til å kjøpe en ny madrass til snuppa med overmadrass som en kan ta av og vaske. Er jo litt mer hygienisk og mindre stress hvis noe kommer på madrassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en helt standard fjærmadrass fra Ikea som passet til senga og en overmadrass som kan vaskes på 60 grader. Trekket til madrassen kan også vaskes på 60 grader. Vi har vært heldige å ikke måtte vaske det så ofte faktisk, lite uhell i senga :) Men vi har da også det største fellet fra nøstebarn på toppen og det har vi vaska noen ganger... :) Mer slitsomt å vaske fell enn å vaske overmadrass da, men.... Vi skal kjøpe nytt fell til babyen, men hvordan vi gjør det med seng og madrass har vi ikke bestemt ennå, tar det litt som det kommer vi :) Babyen sover uansett i vognbagen de første månedene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt om krybbedød fikk jeg helt angst for madrasser som ikke var av økologisk materiale. Men det var vanskelig å finne en. Til slutt fant vi denne http://www.miljobaby.no/productdetails.php?product=140

Vi samsover endel med førstemann og synes den var grei og flytte fra sprinkelsenga og over i vår seng. Ellers var den fin til å ta med i reisesenga siden den ikke tok opp så mye plass. Vi skal bruke den samme madrassen til nestemann, madrassen kan vaskes, og trekket kan vaskes. Det er en ullmadrass så man må ikke kok vaske den. Men om man skal ha bort midden er det jo bare å legge madrassen i fryseren noen timer (: Absolutt verd pengene iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...