Gå til innhold

Slutte med amming av 4 mnd gammel baby pga egg-, melk- og hveteallergi? Trenger råd! (samme som Småtroll)

Anbefalte innlegg

Etter at baby har vært i dårlig form en stund, fikk vi i går allergitestet ham (prikktest/blodprøve). Det viser seg at han er allergisk mot egg, melk og hvete. Jeg er derfor blitt anbefalt å slutte tvert med amming av både lege og ernæringsfysiolog. Jeg ble så sjokka da jeg fikk beskjeden at jeg helt glemte helt å stille alle spørsmålene jeg hadde. For eksempel; hvorfor er det ikke anbefalt at jeg "bare" kutter ut alle produkter som inneholder dette og ammer videre?

Jeg lurer veldig på hva dere ville gjort; gått på diett og styrt unna alle melke-, egg- og hveteprodukter (som selvsagt er stress, men kanskje gjennomførbart...)? Eller sluttet å amme?

Håper noen har tanker de ønsker å dele med meg, jeg trenger virkelig råd nå. Føler dette er en stor beslutning som bare andre mødre kan forstå omfanget av.

Jeg vet det er flott å ha ammet i 4 mnd og blablabla, men det føles så trist å aldri skulle gjøre det mer - hadde endelig fått dreisen på det og så for meg vi skulle holde på en god stund til!

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Ser at det er noen uker siden du la ut dette innlegget, men jeg svarer likevel.

En venninne av meg har en gutt som var allergisk mot egg, melk og fisk helt fra fødselen av. Hun ammet til han var halvannet år, og unngikk bare å spise det han reagerte på.

Hun ble en kløpper til å lage mat som ikke inneholdt nei-matvarene! Det var egentlig ikke så vanskelig, jeg søkte på nett og fant mange oppskrifter til alternativ mat. Se for eksempel www.allergikokken.no.

Jeg ville helt klart ammet videre, så lenge som mulig. Et barn som er allergisk har større risiko enn andre for å utvikle både astma og eksem, og vil trenge alle antistoffene han kan få gjennom morsmelken. Morsmelk er dessuten mer næringsrik enn mme, og vil gjøre han svært godt med tanke på at det er endel næringsstoffer han ikke får i seg gjennom maten.

Jeg ville også gitt ungen tran, pluss spist en stor dose daglig selv, som går i morsmelken. Allergologen vi går hos, sier at det er kjempeviktig for allergi/astma/eksembarn!

• 1 måned senere...

Dattera mi fikk melkeallergi da hun var 4 mnd. Jeg ble rådet at hun skulle ha "pause" fra mm og få Althera(mme uten melk) og jeg skulle da pumpe meg, så jeg opprettholder produksjon..

hennes allergisymptomer forsvant. Hun fikk mm til hun var 6 mnd. da klarte jeg ikke mer. Det var 2 forferdelige måneder! Å lære henne å ta flaske, å pumpe meg, å ikke spise NOENTING med melk (det er såååå mange ting!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Alt det jeg liker å spise var forbudt). Fordi jeg ville så gjerne å være god mor, og amme.

Det viktigste babyen din må ha er en opplagt mor, som har overskudd. Klarer du det ved å fortsatt amme og ikke spise enten egg, melk eller hvete- da gjør du det.

Men jeg har lært at det er viktig å ta vare på seg selv for babyens skyld. Og det er også mange fordeler med flaske.

• 2 uker senere...

Jeg har en gutt som har egg- og kumelkproteinallergi. Ammet til han var 4 mnd, da klarte jeg ikke mere. Det at han i tillegg hadde puppenekt på dagen, og kun ville ha pupp på natta gjorde at jeg hele tiden lurte på om han fikk nok melk av meg. Ble stresset, men sånn diettmessig går det jo greit. Må bare sjekke alle innholdsfortegnelser, selv på ting du aldri ville trodd inneholdt melk og egg... Lykke til :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...