romsa Skrevet 2. april 2011 #1 Skrevet 2. april 2011 Etter at baby har vært i dårlig form en stund, fikk vi i går allergitestet ham (prikktest/blodprøve). Det viser seg at han er allergisk mot egg, melk og hvete. Jeg er derfor blitt anbefalt å slutte tvert med amming av både lege og ernæringsfysiolog. Jeg ble så sjokka da jeg fikk beskjeden at jeg helt glemte helt å stille alle spørsmålene jeg hadde. For eksempel; hvorfor er det ikke anbefalt at jeg "bare" kutter ut alle produkter som inneholder dette og ammer videre? Jeg lurer veldig på hva dere ville gjort; gått på diett og styrt unna alle melke-, egg- og hveteprodukter (som selvsagt er stress, men kanskje gjennomførbart...)? Eller sluttet å amme? Håper noen har tanker de ønsker å dele med meg, jeg trenger virkelig råd nå. Føler dette er en stor beslutning som bare andre mødre kan forstå omfanget av. Jeg vet det er flott å ha ammet i 4 mnd og blablabla, men det føles så trist å aldri skulle gjøre det mer - hadde endelig fått dreisen på det og så for meg vi skulle holde på en god stund til!
jordbærsjokolade Skrevet 2. april 2011 #2 Skrevet 2. april 2011 Hmm, jeg fikk vite at min jente hadde de samme allergiene da hun var 11 mnd. Jeg ammet og fikk beskjed om å amme videre i og med at hun ikke kunne drikke melk...så jeg fortsatte til hun var 17 mnd. Jeg spiste både melkeprodukter og egg i hele den perioden jeg altså. Hun var ikke så allergisk mot hvete da, bare ett lite utslag så hun fikk helt vanlig brød. Var mer egg, nøtter og melk som hun ikke skulle ha (og fortsatt ikke skal ha). Kanskje det er forskjell på allergiene? Min reagerte kraftig med elveblest da hun fikk egg for første gang, og er visstnok hyperallergisk mot egg. Melk kan hun tåle litt av men får eksem om det blir for mye (hun får litt sjokolade på lørdag og får lov til å smake ost eller liknende om hun vil, men ikke mye av gangen). Uansett, det er ikke noe stress altså, å holde seg unna melk og egg..hvete vet jeg ikke for det spiser min. Lykke til:)
tussa10 Skrevet 2. april 2011 #3 Skrevet 2. april 2011 Hm... Rart at du fikk beskjed om å slutte å amme ja. Jeg fikk beskjed om å fortsette å amme (og at dette ville være en fordel) men å kutte ut matvarer som inneholder egg og melk. Her fikk vi mistanker om egg- og melkeallergi når mini var omtrent på samme alder som din er nå, dette ble bekreftet ved prikktest noen måneder senere. Det er kanskje annerledes med hvete? Et tips jeg kan komme med er å tilvenne han til melkeerstatning som ikke er basert på kumelk. Her faller dette ikke i smak, selv om jeg gjerne skulle fått i henne noen dråper ekstra....
romsa Skrevet 2. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. april 2011 Takk for svar! Jeg reagerer også litt på at alternativet til å slutte med amming ble så lite vektlagt... Her går Nutramigen heldigvis ned uten problemer, så det praktiske skal forsåvidt gå greit. Jeg var bare ikke forberedt på dette, og følelsesmessig sliter jeg litt med tanken. Spesielt hvis den eneste grunnen til å slutte med amming er fordi det skal være lettere for meg... Synes på et vis det ikke er god nok grunn. Hadde vært noe annet hvis noen fortalte meg at han f.eks. ikke får i seg nok næringsstoffer dersom jeg går på slik diett og fortsetter med amming.
Traveltobarnsmor! Skrevet 3. april 2011 #5 Skrevet 3. april 2011 Skjønner akkurat hvordan du har det! Vi fikk testet 1. mann da han var 5 mnd: allergisk mot egg og melk. Hun som tok testen på sykehuset sa at jeg sannsynlig måtte slutte å amme...det kom som et slag i trynet! Men legen som hadde kontrollen etterpå sa at de anbefalte aldri noen å slutte å amme! Am så mye du vil, det er bra med morsmelk, bare kutt egg og melk fra kosten din ( hadde allerede kuttet kumelk fra han var nyfødt, så det ble bare egg for min del) Ammet til han var 12 1/ 2 mnd!! Forklaringen på det hun som testet sa kan være fordi det er laktose i morsmelk, og da ville han ikke tålt min melk,men min sønn er allergisk. Har ikke intoleranse.Kan det være grunnen til at de ber deg om å slutte ammingen? han tåler ikke å få egg og melkeprodukt på huden, får blemmer/ elveblest dersom noen som har spist smør,egg,sjokolade osv kysser han på kinnet o.l!! Han er nå 5 år....( har i den siste testen også fått påvist ørlite gran allergi mot hvete også) Det går fint å kutte egg og melk og helt sikkert hvete også for en periode. Skriv ned spørsmål og ta kontakt med noen som kan dette godt. Dere får søke om grunnstønad og Nutrimigen ( mme)på blå resept! Helsekost har Holle grøt som er uten melk Lykke til!
Traveltobarnsmor! Skrevet 3. april 2011 #6 Skrevet 3. april 2011 Han reagerer med oppkast umiddelbart og diare i noen dager etter ved inntak av mat som har litt egg eller melk i seg...samt at han har atopisk eksem. så her er det ikke snakk om å prøve litt ost osv....
romsa Skrevet 4. april 2011 Forfatter #7 Skrevet 4. april 2011 Uff, det der er seriøse greier! Håper virkelig gutten din vokser det av seg innen få år - det er jo fremdeles store sjanser for det, slik jeg har forstått det. Ang. diagnosen til baby her - de mente bestemt det var melkeallergi, i tillegg til egg-/hveteallergi. Jeg vil uansett prøve å kontakte lege for å få litt flere argumenter. Jeg kjenner jeg er veldig motivert til å kutte i kosthold og amme videre, men ikke for enhver pris - selvsagt ikke dersom barnet mitt ikke har godt av det! Tusen takk for svar. Romsa
lillenims Skrevet 4. april 2011 #8 Skrevet 4. april 2011 Jeg er ammehjelper, men har ingen medisinsk utdanning og kan derfor ikke gi medisinske råd. Når det gjelder medisinske råd så må du kontakte lege, jeg ville i første omgang tatt kontakt med ernæringsfysiologen og legen du var hos sist og fått svar på HVORFOR. Du har krav på å få svar på de spørsmålene du har, synes jeg, spesielt når du ikke rakk stille dem sist, og spesielt når rådene går på tvers av den vanlige anbefalingen for amming. Morsmelk er jo en veldig enkel måte å få i barnet næring på, det er nok næring i det til at du kan fullamme i 6 mnd, og du kan deretter få i barnet det det trenger av melk så lenge du gidder (omtrent). Leger og annet helsepersonell kan ta kontakt med Nasjonalt kompetansesenter for amming (tlf 23 07 54 00), og jeg ville insistert på at legen skulle gjøre det dersom jeg var deg. De kan "alt" om amming, og kan helt sikkert komme med de riktige anbefalingene. Om de mener du ikke bør amme, så vet du iallfall at det er noen som vet hva de snakker om som har anbefalt det! Du kan også forsøke å sende en henvendelse til Ammehjelpen (se ammehjelpen.no), det er sannsynligvis noen av ammehjelperne som har kunnskap om amming og den typen allergi det er snakk om her, selv om de heller ikke kan gi medisinske råd. Men du kan iallfall prøve å sende en henvendelse via websidene der og se om du får svar fra noen med slik erfaring. Vanligvis anbefales amming så lenge som mulig dersom foreldrene er allergiske, pga antistoffene som overføres gjennom melka, og selv om det er "for sent" når barnet først er allergisk (nei, det er ikke for sent, men det er for sent å forebygge allergien, mener jeg) så skjønner jeg ikke at det skulle være noe i vegen med å fortsette amminga. Selvsagt må DU på diett, men om du er motivert for det så er det jo ikke noe problem som sådan. Du bør diskutere det med ernæringsfysiolog slik at du får i deg nok næringsstoffer, men det vet du jo - og jeg synes du virker veldig motivert for det også :-) Dietten din vil være ganske komplisert (og tidvis kjedelig, sikkert), men det er jo ikke snakk om resten av livet for din del, så selv hadde jeg helt klart gjort det. Om du finner ut at det er for slitsomt i forhold til den verdien amminga har for barnet og for deg selv så kutter du ut.
romsa Skrevet 4. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 4. april 2011 Tusen takk, lillenims! Jeg er helt enig med deg i alt du skriver, og synes det er fint at du med all din ammekunnskap tenker likt som meg. Jeg fikk heldigvis tak i legen nå nettopp, og etter en kort og hektisk prat har jeg bestemt meg for å gi det et forsøk. Fra nå av blir det et enkelt kosthold for meg noen uker, for å se om baby ser ut til å trives bedre med det. Jeg er supermotivert, og veldig letta for at jeg skal fortsette med amming i alle fall en liten stund. Går det ikke (dersom han fortsatt reagerer), så går det ikke, men da har jeg i alle fall prøvd! Tusen takk igjen, flott at dere er her for å gi råd når det trengs... Romsa
Jullia Skrevet 5. april 2011 #10 Skrevet 5. april 2011 Jeg fortsatte amminga frem til 7 mnd. Jeg kutta utt egg og melk. Visste ikke før senere at jeg også skulle ha kuttet ut hvete. Jenta mi ble ikke helt bra før jeg slutta å amme. Jeg ble bedt om å gi meg av legen. Det var ikke sundt for meg og 7 måneder var mer enn nok med amming. Du kan jo amme 2 måneder til, mens du spiser enkel kost uten egg, melk og hvetemel. Men etter det syns jeg du skal gi deg.
lillenims Skrevet 5. april 2011 #11 Skrevet 5. april 2011 Så flott Lykke til! Ser ellers at Nasjonalt kompetansesenter for amming både har et par leger med spedbarnsernæring som spesiale, og ei som har hovedfag i ernæring, så det er veldig sannsynlig at de kan fortelle legen din noe om dette også. Om det ser ut til å gå bra å fortsette amminga når du legger om kosten så ville jeg bedt om time hos ernæringsfysiolog før det har gått for lang tid, for å være sikker på at ditt kosthold er optimalt. Dine lagre av vitaminer og mineraler vil tappes fortere når du ammer, og selv om barnet vil få nok næring risikerer du at du selv blir dårlig av det på sikt. Dessuten kan det fort bli et kjedeligere kosthold enn det må dersom du ikke er fullstendig klar over hva du kan spise. (Det er neppe noen grunn til å bli veldig bekymra altså. Om du fullammer i 2 mnd og så fortsetter med amming attåt vanlig mat så er det sannsynligvis såpass kort tid at dersom du har hatt bra helse og bra kosthold til nå så rekker du ikke bli feilernært.) Ta også vare på absolutt alle kvitteringer på ekstrautgifter du får (inkludert til egenandeler hos lege etc), siden det kan gi særfradrag på skatten (neste år) dersom du kan dokumentere utgifter pga sykdom på over 9180 kr. Det er mulig du ikke får fordi du ikke har en kronisk lidelse (må vare i minst 2 år, men det er kanskje ikke usannsynlig at barnet forblir allergisk?), men det skader iallfall ikke å ta vare på kvitteringene og så spørre skatteetaten om utgiftene blir store. Se http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=10378&chapter=104517#x104517
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå