Gå til innhold

Å leve med en asperger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jgeg har i flere år blitt behandlet dårlig av min mann.Å bli skreket til og bli kalt stygge ting er hverdagskost.Likevel har intuisjonen min alltid sagt meg at det ikke er av ren ondskap.Etterhvert har jeg lest om asperger syndrom og han har alle trekkene.Jeg er 100 prosent sikker på at han har det.Jeg får vondt av han for jeg skjønner at han har det vanskelig,men jeg må jo ta vare på meg selv også.Det er ikke så gøy å leve i ett ekteskap uten sex og med drittslenging daglig.Er det noe jeg kan gjøre for å bedre kommunikasjonen mellom han og meg

Og er det vanlig at folk med asperger er "slemme" og ikke har behov for sex?

Skrevet

De eneste jeg har kjennskap til med Aspergers er dårlig fungerende og med særdeles liten evne til å fungere sosialt. Jeg blir derfor like overrasket hver gang jeg hører om noen som faktisk har stiftet familie med en med denne lidelsen.

Skrevet

Folk med asberger mangler jo ofte mange grunnleggende sosiale evner, og dette må man ta tak i for å få et fungerende liv, spesielt som partner av noen som kan mistenkes å ha denne diagnosen. Dog vil jeg synes det er merkelig dersom din mann har kommet så langt i livet som han har uten at dette er blitt oppdaget og stiller meg egentlig tvilende til at en voksen mann kan ha uoppdaget asberger.

Kanskje greit med en tur til legen med dine mistanker, med mannen på slep? Han bør jo i så fall utredes og få den veiledningen og hjelpen han har rett på!

Skrevet

Har jobbet sammen med en som hadde asbergers og det var en sann prøvelse. Hun trodde jevnt over at vi hele tiden var ute etter å ta henne, at vi baksnakket henne, at vi lagde feller for henne osv. Paranoid til tusen.

Skrevet

For ikke å snakke om at folk blir voksne og stifter fammilie uten å vite at de hardet! Jeg klarer faktisk ikke helt å tro på det.

Skrevet

Det tok meg litt tid å legge merke til det da.I begynnelsen tok han seg jo sammen.Han har jo også en vanlig jobb.Jeg syns han var sær,men jeg tenkte jo ikke over at det kunne være noe diagnose.Han har jo ikke fått noen diagnose heller.Det var mange tegn jeg burde reagert på helt fra starten, men jeg er vant til å omgås med forskjellige mennesketyper.

Skrevet

Jeg kjenner to gutter med aspergers. Han ene er litt fjern, litt i overkant pratsom, men ellers en kul fyr. Kjenner han ikke godt nok til å si stort mer, og når det gjelder sexdriften hans vet jeg ikke mer enn at han holdt på med en glamourmodell en periode. :P

Han andre er en herlig fyr. Hyggelig, høflig og tvers igjennom snill. Han kan bli i overkant kverulant enkelte ganger, og særlig hvis han har fått for lite søvn. Han har knapt noen særlig medfødt evne til å lese mennesker og sosiale koder, men i en alder av 17 år har han likevel lært seg å takle dem. Slikt kan læres. Jeg er helt sikker på at han kommer til å få et fremtidig forhold til å fungere strålende, så lenge han finner en tålmodig jente.

Slem og aseksuell høres ikke beskrivende ut i mitt hode, men vurderingsgrunnlaget mitt er ikke så stort...

Skrevet

Jeg kjenner fler med dette syndromet, men ingen av disse er slemme. Er bare 1 av de som kan såre fordi hu ikke helt skjønner man ikke kan si til andre. Men det er bare overfladiske ting som du ser tykk ut i den buksa, du ble ikke fin på håret osv...

Broren min sier aldri ett vondt ord til noen og er veldig flink med kjæresten sin. De har vært sammen i 10 år!

Men ja det er en prøvelse å leve med noen med Asperger!!

Skrevet

Om dere tror meg eller ikke får dere velge selv.Men det er vel ikke så rart at det ikke har blitt oppdaget,den tiden han vokste opp var det ikke så mye kompetanse på dette som det er i dag.Det virker ikke som foreldrene bryr seg så mye om han heller.Han er i en relativt stor søskenflokk,der han er den som ikke har lykkes og har vel trukket seg unna søskene pga dette.Han har heller ikke kommet særlig langt i livet sitt.Da jeg traff han eide han ikke noe som helst..........Lærerne har vel oversett han,mobbingen ble iallefall ikke tatt tak i.Den ene vennen han har sier at det er flere som har lurt på om han har asperger.Det er flere tungtveiende grunner for at jeg er sikker,men det er veldig sårt akkurat nå og privat.Men ingen har egentlig svart på det jeg lurte på

Skrevet

Det er godt å høre at aspergere kan være snille ha forhold,være kule og ha sex lyst.Ingenting gleder meg faktisk mer.Men at han er en asperger er jeg overbevist om.Men da er han i tilfelle en slem og aseksuell en da

Skrevet

Mange av tegnene på aspergers tror jeg man kan få av å bli avvist av mor. Du sier jo han har blitt oversett. Barn med mødre som har fødslesdepersjon kan bli sånn.

Skrevet

What?? du får ikke asperger hvis du har blitt avvist av mor? Hva i alle dager er det som får deg til å si det???

Jeg skjenner til en god del tilfeller gjennom kursing på jobb, der voksne menn spesielt, har fått diagnosen i voksen alder. Det er faktisk ikke så uvanlig.

Jeg jobber selv med barn med asperger.

Skrevet

22:57 sa ikke at man får arpergers. Hun sa at tegnene kan ligne.

Skrevet

mange asbergere har andre underdiagnoser i tilegg,som touretts,adhd, du kan lese mer på : autismeforeningen.no,glenne autismesenter.no

el google opp asberger og underdiagnoser,google opp adhd..

ta kontakt me legen din,snakk me legen,så me din maqnn,og få han sammen utredet.

Skrevet

Jeg har vært i forhold med en jeg er sikker på har asberger. Han var svært ufølsom, forsto ikke hva som såret, men han prøvde hele tiden å knekke de sosiale kodene. Han hadde i tillegg tics, var ekstremt intelligent og fryktelig humørsyk.

Han prøvde nok så godt han kunne, men det var umulig å leve i sammen med ham.

I forbindelse med en forfremmelse måtte han ta en avansert personlighetstest og denne feilet han fullstendig. Han var nesten innstilt for jobben før denne testen, men ble "disket" pga denne. Han ble veldig lei seg av dette. Han har en veldig god stilling og tjener 1,5 mill i året, men lederegenskaper har han altså ikke fordi han mangler evner til sypati og mennesklige relasjoner.

Heregud så glad jeg er for at jeg kom meg vekk fra denne mannen. Han holdt på å knekke meg helt med sin ufølsomme adferd.

Skrevet

Må legge til at sexen tok slutt tidlig i forholdet for det viste seg at det var kun én seksuell preferanse som funket for ham. Da jeg på en måte var blitt "gammelt nytt" for ham så funket jeg ikke lengere og han måtte søke videre på nettet for å få tilfredsstillelse.

Skrevet

Asberger ser ut til å ha blitt den nye motediagnosen som settes ukritisk på alle som virker "annerledes". Husk at 90% av dem som virker sære og annerledes, bare er nettopp dette. Mens rundt 10% kanskje vil kunne kvalifisere til en diagnose av et eller annet slag. Normalvariasjonen er stor.

Manglende interesse for å knytte sosiale bånd og ha sex er visst klassisk for aspergers. Å kjefte og si slemme ting har etter det jeg vet ikke noe med en slik diagnose å gjøre. Paranoia har, som en nevnte over her, ingenting med en slik diagnose å gjøre.

Om du tror din mann burde ha en slags diagnose, så er det et utall personlighetsforstyrrelser du kan lese om. I tillegg til ADHD, depresjon (som det er bevist har gitt feilaktig asbergerdiagnoser i flere tilfeller og som også kan være årsak til sinneutbrudd) tilknytningsforstyrrelser som har oppstått i barndom pga omsorgssvikt m.m.

Hør ihvertfall ikke på alle som tror de har fasiten her inne, da kan du få endel gale svar.

Skrevet

Ja uansett er jeg knekt,orker ikke mere.Men jeg har likevel vondt av fyren.

Skrevet

J paranoia har noe med denne diagnosen å gjøre

Skrevet

Nei, det stemmer ikke 00:59.

Det er ikke en del av symptombildet. Det er derimot en del av et symptombilde på PSTD etter alvorlig mobbing eller psykisk mishandling, noe som er en ganske naturlig reaksjon.

Skrevet

Jeg har selv en bror med asperger. Han slet/sliter med det sosiale, klarte ikke lese andre mennesker og har ved mange anledninger blitt direkte redd, utagerende etc. fordi han ikke klarte å henge med i non-verbal kommunikasjon, ironi osv. Det var særlig fra han var 9 til han ble 14 at han slet med dette. Da fikk han flytte over på en skole for barn med spesielle behov, og gikk fra å være den litt rare som gikk rundt med spesiallærere til å være den som faktisk fungerte best, noe som førte til at selvtilliten og tryggheten føk i taket.

Nå er han på vgs med et opplegg som er helt supert for ham, og han har blitt svært god til å fungere sosialt. Han kan vise følelser, han viser kjærlighet, han klemmer og gråter, han ser hvem som trenger en klem og - ja, i det hele tatt. Han er såpass velfungerende at en mann han tilfeldigvis kom i snakk med på en fjelltopp i Valdres, som tilfeldigvis jobber med barn med autisme, trodde både bror og far tulla da de fortalte at min bror har asperger. "Hæ? Vet du, det hadde jeg aldri gjetta. Og jeg har sett mange asperger-barn!" Svært oppegående og reflektert.

Er det en ting jeg har lært av å ha en bror med asperger er det at mennesker med asperger er like forskjellige som andre, men er det noe de alle har til felles så er det a) at de må jobbe med sine sosiale evner - det faller ikke naturlig for dem, og B) at jo tryggere de føler seg, jo bedre har de det med seg selv.

Hva sex angår har jeg ingen peiling, men det er jo ikke noen hemmelighet at asperger-mennesker ofte ikke ønsker fysisk nærhet. Min bror virker så langt svært opptatt av kvinnfolk og har ingen problemer med hverken klemmer eller fysisk kontakt, så jeg tviler på at han kommer til å få noen problemer der :P

"Slem" er vel det siste ordet jeg ville brukt om min bror. Han er tvers gjennom empatisk, og har ofte dårlig samvittighet lenge etterpå dersom han har sagt noe som såret noen. Men igjen: Alle med asperger er forskjellige.

Jeg tror første pri for deg bør være å rådføre deg med fagpersonell. Da vil du få en bedre pekepinn på hvorvidt dine observasjoner stemmer overens med asperger.

Evt kan du jo prøve å snakke med mannen din, spørre om han føler at han kjenner deg og føler seg trygg på deg, om han misliker fysisk kontakt, om han sliter med å skjønne hva du mener eller føler ... Men jeg ville nok gått til en profesjonell først.

Skrevet

En jeg kjenner som har asperger kan fortelle de han nettopp har blitt kjente med om sexen han pleier å ha (litt sær type sex). Han er og veldig dårlig på å forstå hva som er sagt i fortrolighet, og hva han kan dele vidare med andre. Der går det litt i stokk..

• 2 år senere...
Skrevet

Hei :) jeg har vært sammen med mann i ca 3 år....og han har nettopp fått diagnosen Asperger. Etter å ha lest en del om dette,er det mange brikker som har falt på plass.Jeg anbefaler alle som lever med en Aspergers til å Google og lese: " Voksne Aspergere-en brukerveiledning for venner".

Denne er utrolig nyttig og er skrevet av en Asperger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...