Gå til innhold

Hva gjør man når lille ikke vil venne seg på middag...? (8 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tuppa er snart 8 mnd og har siden hun var 5 1/2 måned spist grøt. Elsker dette! Spiser to store posjoner grøt om dagen med sviske og fruktmos i, samt morsmelk. Jeg har nå prøvd å innføre et middagsmåltid i 15 tiden fordi hun begynner å bli sulten igjen da, men dette vil hun ikke ha! (Holdt på nå i 6-7 uker...) Hun vil bare ha grøt egentlig, kort fortalt. Vil hun tilslutt spise middag hvis hun blir sulten nok? Vil ikke ha mosa frukt alene heller, men greit når jeg blander det i grøt. Synes jo hun begynner å bli "så stor" nå at det kanskje er på tide å spise noe mer enn grøt liksom, eller er det greit å ha 3 grøtmåltider? Bør vel være litt mer variasjon i kosten eller? Help anyone??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hjalp det litt at hun fikk egen skje med litt middag på og at hun fikk spise litt med hendene samtidig som jeg lurte i henne litt middag med en annen skje. Så lenge det var morsomt så spiste hun og da leken var ferdig ville hun ikke ha mer mat. Men da fikk hun iallfall smake og hun fikk i seg litt.

Nå spiser hun mest med egen skje (er 11 mnd.) og spiser endel middag. Men er fortsatt ingen storspiser på den fronten;)

Skrevet

Takker for tips. Jeg får prøve å la henne grise litt for seg selv, kanskje maten smaker bedre da! :)

Skrevet

Hehe, ja, det blir endel gris. Men akk så morro hun har det og mat skal jo være litt morsomt også så det er verd det;)

Håper det, og andre råd du måtte få, fungerer. Lykke til:-)

Skrevet

ellers så er det bare å prøve litt hver dag. de er rare de små, plutselig så faller det i smak :) Den ene dagen kan det smake forferdelig, mens en annen dag er det veldig populært :)

Skrevet

Hadde samme "problemet" bare at mini er 6 mnd... han nektet å spise middag, brakk seg, lagde grimasern og noen ganger brakk han seg så mye at han spydde.

Det vi gjorde til slutt, var å venne han til å spise disse middagspureene, fra 4 mnd (grønnsakspure/gulrotpure).. etter et par uker, syns han det var helt greit. Vi lot han bare spise pureene et par uker, så begynte vi å blande et halvt glass pure med et halvt glass med middagsmat (de fra 5-6 mnd).. tok gjerne de som det var litt grønnsaker i fra før (f eks kylling med ris og grønnsaker) . Da ble det ikke så stor forskjell i smaken, og det gikk rett ned :) Etter et par dager med å blande, ga vi et helt middagsglass, og da hadde han vendt seg til smaken gradivs. Dette fungerte/fungerer hele supert her! Nå er det vel en 4-5 forskjellige glass han spiser helt fint, uten at vi blander i puree. Noen ganger nå prøver vi med en ny type glass, og hvis han ikke liker det, blander vi bare i puree, og da går det ned :)

Skrevet

Gutten min på 9 mndr spiser ikke most middag, han bare brekker seg. Det rare er at han spiser middag hvis den er delt opp i biter, altså ikke most. Da går det ned på høykant :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...