Gå til innhold

Hvor unormalt er det at 6 åringen vår ikke vil verken lære seg å sykle eller gå på ski?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ski fikk hun til jul for 1 år siden, ny sykkel fikk hun ifjor sommer. Sykkelen tørr hun knapt se på. Hun er så redd for å ramle og slå seg.

Samme med skiene.

Jeg er redd hun skal bli utestengt og alene bare fordi hun ikke vil lære seg disse tingene. Når våren og sommeren kommer snart, og alle de andre barna kaster seg på syklene sine. Da blir jo hun stående igjen alene fordi hun ikke kan og vil sykle.

Har prøvd det meste for å motivere henne, men ingenting virker til å bite på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville satt meg ned med henne og lodded stemningen, få henne til å fortelle litt om akkurat hva hun er redd for. Videre hadde jeg fortalt at det ikke er såå farlig å slå seg litt, blåmerker er ikke verdens undergang og be henne tenke på hvor stolt hun kommer til å bli når hun får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo introdusert ski og sykkel alt for sent.

Her gikk vi på skitur ifjor allerede og da var gutten bare 3 år. Ikke så langt vel og merke men i år har vi gått lange turer.

I dag fikk han ny sykkel, da den forrige var for små(12"), og han gleder seg såå til å skal lære seg sykle uten støtte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel har hun hatt siden hun var 3 år. Men hun fikk ny ifjor sommer da den andre var blitt for liten. Men hun vil ikke lære seg å sykle uten støttehjul.

Mulig vi har introdusert ski for sent for henne. Det kan så godt hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6-år gamle gutt er likedan.. Interessen er der bare ikke. Han elsker stillesittende lek som bygge lego, leke playmo, tegne, spille spill osv. Har store vansker med å motivere til både sykle og stå på ski. Han er også veldig forsiktig av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altfor seint? unger er forskjellig. Jeg prøvde få min 3åring til å gå på ski, men nei det skulle han ikke!

 

La henne ta det i hennes tempo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dere foreldre som viser en frykt her, tenker jeg.

 

La henne være mer alene mens hun prøver ut sine nye leker. Ikke tving, men bare la alt mulig være tilgjengelig.

 

Jeg har barn som oppfører seg som prøvekaniner for alt mulig, og har klart å mestre alt sammen. Men de har fått gjøre det i sitt tempo, og når de har følt de er klare. Jeg har bare hatt utstyret klart, og har aldri hengt over dem mens de tester det ut :)

 

Jeg har ei på 10 år, som mestrer langrenn(inkl skøyting), slalom, rollerblades, rullesko, skateboard, sparkesykkel, sykkel og mye mer. Og det ved å lære det på egenhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror nok slike ting er greit å prøve tidlig. Til neste år bør dere jo ta henne med på skiturer o.l. Kanskje steder der dere vet det er lite folk om hun syns det er ekkelt. Hun skal vel begynne skole nå så da blir det jo sikkert skidager?!

 

Sykkel tror jeg nok mer går seg til. De andre vil jo sykle til skolen kanskje, møtes etter skoletid og sånn og kanskje det er det som skal til? Hardt og brutalt, men så lenge dere hjelper henne når hun ber om det, eller har øynene åpne og ser hun vil lære det, er det ikke sikkert de andre får med seg at hun ikke KAN sykle;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har dere jo prøvd;)

 

Jada, er fullstendig klar over at barn er forskjellige men å ikke prøve ski før en er 5 syns jeg er sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har så mye å gjøre med når man introduserer tingene..

Min eldste fikk både ski og sykkel av ivrige besteforeldre før han fylte 2 år, men han ville ikke gå på ski før omtrent i skolealder, og sykkelen fikk også stå i fred.

Den bittelille sykkelen med støttehjul, OG 3-hjulsykkelen ble aldri brukt, og jeg kjøpte ny sykkel den sommeren han var 4 år. Den sto også i ro lenge. Våren før han skulle begynne i 1. klasse, skulle de eldste i barnehagen på sykkeltur, og da bestemte han seg for å lære seg kunsten. Fikk min mor til å ta ham med på trening, og etter en times aktiv trim av bestemor ;) kunne han det!

 

Vet ikke hva som gjorde at han ikke ville gå på ski, eller sykle, men gjorde ikke noe for å tvinge ham heller. Tenkte at før eller siden så oppdager han gleden ved det! ;) Han har alltid vært en aktiv "utegutt", og etter at han lærte å sykle har han slitt helt ut en sykkel så langt. Ski er han ikke veldig gira på nå heller, men det er nok fordi han foretrekker "nedoverski" framfor "bortoverski", liker litt action! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min påstår at det er skiene som faller!

Han er nå 5, elsker å sykle dog med støttehjul. Tenkte å ta de av i år da balansen er bedre etter en sykdom.

 

For han var ski gøy etter å ha byttet ut dressen med to delt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går dere på ski og sykler selv da? Våre begynte tidlig fordi det er endel av hverdagen til oss voksene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går de ikke på ski i barnehagen?

 

Uansett tror jeg noe av det viktigste dere kan gjøre for at hun skal begynne med det er å gå på ski og sykle selv. Vis henne at det er morsomt, la henne sitte bakpå når du er på sykkeltur, lek dere på et jorde med aing og ski om hverandre.

 

Når det gjelder sykkel så sørg for at syklen er så liten at hun kan stå med flat fot på begge føtter på bakken når hun sitter på setet. Da er det ikke så skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme tenker jeg 21.41.

Om ikke foreldrene er aktive blir såklart ikke barna det.

Hva med å melde gutten på skikarusell til neste år? (om det fins dere dere er). Jeg spurte aldri gutten: "vil du gå på ski". Vi øvde litt i hagen før vi dro på første tur i lysløypa. Med masse andre barn tilstede, og kort tur første gang var det stor stas sette seg ned ved et bål og leke med andre barn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21:31

går dere ikke på ski selv? Er barn går jo selvfølgelig ikke å henter skiene selv og går på tur. Det krever jo noe av foreldrene da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, sykkel har hun hatt siden hun var 3 år, men fikk ny ifjor sommer. Men hun vil ikke lære seg å sykle uten støttehjul da hun er så redd for å falle og slå seg. Hun er ei veldig forsiktig jente.

Vil ikke påstå at jeg som mor er den som viser frykt overfor henne. Prøver å motivere så godt som mulig.

Og å la henne prøve ut på egenhånd tror jeg bare vil medføre at hun ikke kommer til å røre verken sykkel eller ski.

 

Når det gjelder ski så skyldes nok mye av hennes manglende lyst at jeg ikke er noen stor skigåer. Jeg har ikke ski og har aldri likt å gå på ski. Hennes far derimot var en ivrig skigåer i sin ungdom, og jeg har derfor egentlig overlatt til ham å ta henne med ut på skiturer. Noe han da selvsagt ikke har gjort så altfor ofte. Så jeg ser ikke bort ifra at jeg må kjøpe meg ski jeg óg og ta henne med ut...

 

Sykle elsker jeg å gjøre. Vi sykler hele vår, sommer og høst. Så der skulle det ikke mangle på inspirasjon.

Satser på at hun er mer motivert denne sommeren. Og at vi får trent masse når vi har fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...