Gå til innhold

La 4 og 6 åringen være alene hjemme


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er også stor forskjell på å la en treåring være alene med tvillingersom er bare noen mnd gmle og å la en 4 åring være alene med en 6 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

min datter var 7 år da jeg startet så vidt å la hene være alene, og da gikk jeg til butikken som var 2 min unna, og var borte 10-20 min max, og i starte enten med tlf el caller tilgjengelig, før det ville jeg kalle høyst uansvarlig!! er jo ignen av naboene som kan se hva som skjer innendørs!!!!!!!!!!!!

noen skader seg på ovner etc, setter fast i halsen, ingen barn på 4 og seks år som tenker som en voksen/rasjonelt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! finnes uendelige ting et barn på 4 og 6 kan finne på ..............................

kniver(skal bare leke), varmt vann, n so on n so on.......

 

tenk deg om, hva hvis ???????? ville du ha tilgitt deg selv ??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er HI et troll eller så ville hun faktisk ha tilgitt seg selv om noe skjedde. Kan hende 4-og 6-åringen har mer utviklet evne til å tenke konsekvens enn moren.

Selv om du ikke er redd barnevernet(veldig få er vel det egentlig;)), så vil det bety at det du gjør er galt. Og burde ikke det bety noe?

Og tenk om noe skjedde med 4-åringen? Den situasjonen du setter eldste i da er umenneskelig. Hun vil slite resten av livet siden det var hennes ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Td trapp det er fleire farer som du ikkje tenker på til alle tider.

 

Barn kan plutselig krangle og kva sjer da ? Dytte er fort før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg selv ville gitt bv en bekymringsmeld om jeg var en nabo av deg el.l og visste hva du gjorde,

 

til barnas beste ve og vel ja, .....

 

at de er alene er ikke til deres beste nei,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg mente med at jeg ikke var redd for hva folk sa varat jeg ikke blir plaget av sladder og at folk snakker stykt om meg. Det er jeg vant til fra oppveksten og herdet mot. Jeg hører derimot på folks argumenter. Det er jo derfor jeg stillte spørsmålet i utgangspunktet.

 

Etter min mening betyr det også mye at naboen er til stede (ca 6 meter å gå fra dør til dør. Å skaffe hjelp er derfor enkelt. Det er en ekstra sikkerhet i forhold til om vi hadde bodd alene i ødemarken eller for den del i en by og ikke kjent naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sladder kan ødelegge for barna dine. Eller gjør det ingenting det heller?

Er jo ikke bare deg i denne situasjonene.

 

Tross alt har du mulighet til å løpe inne. At det er kjedelig burde bety null.Selvfølgelig sier 6-åringen at det er ok, men du som mor burde ikke sette henne i den situasjonenen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ånei jeg skulle hvis har vært død som barn etter slikt som dere beskriver farene :S

 

heldigvis så hadde jeg og min bror lært dette: ovn er ikke leketøy, vaskemidler er farlige, kniver er skarpe og skal ikke lekes med, vi får husarrest hvis vi kranglet og sloss, brann så går vi ut og varsler naboene (ei nabojente hadde også lært det og varslet hele oppgangen da det brant hos naboen).

 

men det er vel bedre og sitte som ei hønemor 24/7 enn å lære barna ansvar og sikkerhet i hjemmet fra de er små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ikke si noe stygt til deg,men jeg lot ikke sønnen min vera aleina før han var 9år,men det er bare snakk om en 1-2 timer etter skolen,men han har egen mobil så han kan ringa meg når han vil,men før jeg lot han vera aleina,så spurte jeg mange foreldre i klassen hans ka di pleide å gjøra når ungene dis var ferdige på skolen,når jeg fikk vite at di lot ungene vera aleina litt etter skolen til foreldrene var ferdig på jobb så tenkte jeg at då var det påtide å la min og få lov til det,

men så er det og viktig å se ann på barnet,e han /hun voksen nok til å klara seg aleina di timene,er di det så er det greit,4åring ,det syns eg blir for lite,alt for lite,selv om en 6åring er der å passer på,

 

Du kjenner jo barnå dine best å tenker sikkert at du syns di er voksne for alderen,og at di klarer å vera aleina,men sånne små barn skal ikke vera aleina selv om di er voksne for alderen,plutselig så har den lille glemt ud at du er ute å jogger,så springer hun/han rundt å leiter etter deg uten at den største merker at hun/han har gått for å leite,ikke bra asså.så vent noen år,vet du har lyst å komma deg ut å gjøre ting,men beklage,har man et ansvar så har man et ansvar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke å få være alene før deer 9 år, selv om de er gutter, synes jeg er drøyt.

Da jeg begynnte på ungdomskolen var jeg patruljefører på speideren for 8 jenter på 9 år. Vi dro på hytteturer, teltturer og etter hvert nattvandringer og overnattingsturer uten telt samt selvfølgelig leire i inn og utland. Da vi begynnte var det stor forskell på jentene. 2 av dem hadde aldri fått værealene hjemme ol. Gudene må vite hva foreldrene deres tenkte med å la det gå direkte fra aldri alene til å få dra på hyttetur der eldsteman var 12 år, 3 km fra vei og telefon. De som ikke var vant til å værealene hade det tøft de første gangene, for ikke å snakke om hvordan jeg hadde det, men etter litt trening var det bare morsomt for dem også.

 

Min mening er i hvertfal at det er viktig å la barna trene på selvstandighet, men at en fireåring sansynligvis er for ung til å være alene hjemme med en seksåring i en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hadde aldri lyst å vera aleina,derfor kunne jeg ikke tvinge han,derfor lot jeg han gå på sfoen til han gikk ut av 3klasse,vi hadde en samtale med han da han skulle begynne i 4klasse om han var klar for å slutte på sfoen og helr vera aleina hjemma etter skolen,ikke ofte 4klassinger går på sfo,han var då enige om at han ville dette,det er sjelden folk lar ungane sine vera aleina hjemma før di iverfall har begynt i 2-3klasse,.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du inngår en avtale med foreldrene dine om at de titter bortom minst en gang i løpet av joggeturen, så synes jeg dette skal gå greit.

 

Apropos det med å gå hjem fra bhg alene. I avdelingen til min datter var det en jente som av og til gikk både til og fra barnehagen alene for noen år tilbake. Noe man kanskje skulle reagert på, men faren hennes er en høyst oppegående politimann som absolutt visste hva han gjorde. Denne jenta er både ansvarsfull og forstandig for alderen og jeg er ganske overbevist om at lar man barn få ta ansvar fra tidlig alder, så blir de også ansvarsfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke latt de være alene hjemme. Har selv to jenter på 5 og 9 år og de får aldri være alene hjemme. De har sagt at de kan være alene hjemme, mens jeg er i butikken. Det tar 3 min å kjøre dit, men hadde aldri i livet gjort det. De får pent være med.

 

Vi har mange gode naboer, men lar heller ikke de får ansvaret for mine barn. La heller foreldrene dine komme bort en gang i blant, slik at du kan ta deg en løpetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis seksåringen er klar over at det går an å løpe inn til naboen hvis det skulle være noe, så er det helt i orden. :) Min kusine var alene mens min tante gikk i butikken da hun var fem, og selv fikk jeg gå i butikken for mamma da jeg var fire. Det er stor forskjell på barn, og hvis du kjenner at dine barn klarer dette fint, så gjør du det. Ikke hør på hysterihønene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERREGUD, kvinnfolk. HI er ikke ressurssvak på bakgrunn av dette, og dersom det faktisk finnes folk her som hadde sendt bekymringsmelding på grunn av dette så kommer de garantert til å ha ungene boende hjemme til de er 30. De kan umulig være selvstendige. Jeg blir gal av hysteriske mødre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4-åring og 7-åring er alene hjemme iblant. Mens jeg er i butikken eller kjører samboeren på jobb. Det har vært opp mot 20 min av gangen.

 

Mye kan skje, men herregud. Mye kan skje når de er 14 og 20 og 10 år også. Man kan ikke alltid passe på barna sine, og holde dem i hånda. Jeg hadde ikke vært borte en time, men 20 min hadde vært null problem. Hva med når barna er ute og leker? Eller får ikke deres 6-åringer leke ute alene? Når 7-åringen min er på besøk hos andre er de ute i skogen etc alene, uten at noen kan se dem hele tiden. De fleste 7-åringene går alene hjem fra skolen. Og det har ikke forandret seg stort fra de var 6 år. Flere er alene hjemme før eller etter skolen. Nei, slutt å vær så redde for alt som kan skje. Det blir et utrolig slitsomt liv hvis man alltid skal være redd for det verste tenkelige.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4-åring og 7-åring er alene hjemme iblant. Mens jeg er i butikken eller kjører samboeren på jobb. Det har vært opp mot 20 min av gangen.

 

Mye kan skje, men herregud. Mye kan skje når de er 14 og 20 og 10 år også. Man kan ikke alltid passe på barna sine, og holde dem i hånda. Jeg hadde ikke vært borte en time, men 20 min hadde vært null problem. Hva med når barna er ute og leker? Eller får ikke deres 6-åringer leke ute alene? Når 7-åringen min er på besøk hos andre er de ute i skogen etc alene, uten at noen kan se dem hele tiden. De fleste 7-åringene går alene hjem fra skolen. Og det har ikke forandret seg stort fra de var 6 år. Flere er alene hjemme før eller etter skolen. Nei, slutt å vær så redde for alt som kan skje. Det blir et utrolig slitsomt liv hvis man alltid skal være redd for det verste tenkelige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din eldste kan bruke en mobiltelefon, og du holder deg kort vei hjemmefra, så synes ikke jeg det er noe verre en foreldre som sover mens ungene er oppe. og det er det mange foreldre som gjør i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager baserer du det på? At vedkommende tidlig fikk være selvstendig? Man skilter ikke akkurat med at man er den skarpeste kniven i skuffen med en sånn innholdsløs kommentar.

 

Jeg selv ble aldri lært selvstendighet. Ei heller min søster som er 20 år nå. Og det er ikke gøy!! Når man er over 18 år så er det jævlig kjipt når man er halvparten så selvstendig som jevngamle. Der vil jeg ikke at mine barn skal havne. Uselvstendighet er en selvtillitsnedbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...