Gå til innhold

Noen her som har erfaringer med ørebetennelser til små barn? Trenger råd....


candyqueen

Anbefalte innlegg

Lillepus, på 2 år, har vært dårlig siden forrige lørdag, med spysyka, feber og vondt i øret. Spyinga ga seg etter en dag, men feberen har vært av og på siden søndag. Ikke nødvendigvis så veldig mye, men alt fra 38,3-39,7.... Allmenntilstanden hennes er ikke på topp. Slapp og sutrete, sløve og røde øyne....generelt ganske tufs. Har gode perioder innimellom, men lander som regel på feber igjen. Hun tar seg endel til øret og sier hun har vondt, gråter.... Var til lege på onsdag, nettopp fordi hun ga uttrykk for vondt i øret, men han kunne ikke se noe pga for mye ørevoks, og fordi hun ikke var helt medgjørlig. Han tok crp, som var på 13. Ergo, så var det ingen ting og vi måtte bare ta tiden til hjelp.... Hvor lenge skal hun gå med ørevondt "uten at det er noe"? Og må crp være høy om en har ørebetennelse? Synes så synd på henne.... Hun er ikke den som klager på "vondter", så det at hun tydelig gir uttrykk for at ting ikke stemmer, er litt vondt å se på..... Jeg gir henne paracet, men likevell...... Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minstemann her har hatt mange ørebetennelser i vinter, og har blitt veldig tufs. Vi har gått til legen når han har hatt feber og dårlig allmenntilstand (sover dårlig, spiser lite, sutrete etc). Har fått antibiotika hver gang fordi det da trolig har blitt bakterielt. Man skal jo ikke gi for mye antiobiotika, men når barnet tydeligvis har det så vondt, så tenker jeg at det er verdt det. Jeg ville tatt turen til legen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt paracet og nesedråper (ikke saltvann) helgen om det ikke forverret seg og om det ikke var bra på mandag så ringt legen.

Storebror har vært veldig plaget og det er ikke noe godt i det hele tatt:(

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesespray får ned hevelsen mellom svelg og øre og letter tryggek. Gi paracet mot smerter og hev hodeenden.. Crp viser om det er en baktriel el virus betennelse, ved virus har ikke antibiotika effekt crp over 50 regnes ofte som baktriell.. mange leger er heldigvis restrektive mot å gi antibiotika mot ørebetennelse da det er lite dokumentert effekt.

noen kjærringråd er: varm el ullvott, el annet ullplagg og legg over øret. eller hell hudtemperert olje i øret... gir ofte barna mine nesespray når de er forkjølet selv om de ikke er tett i nesen for å forebygge ørebetennelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det trenger IKKE å være utslag på crp selv om ørebetennelsen er bakteriell!

 

Mini på 6 mnd har nettopp hatt ørebetennelse i en mnd tror jeg. Første gang vi var på legevakten, med dårlig almentilstand, litt feber, og grining hver gang jeg prøvde å legge ham ned, fikk jeg overtalt legen til å se ham inn i ørene. De var røde, mest på høyre side. Så da sa legen at om det ikke var utslag på crp, var det nok virus, og vi måtte ta tiden til hjelp. Det var ikke utslag.

 

En mnd senere sprakk høyre trommehinna, og masse gult gørr kom ut. Han hadde i mellomtiden vært mye tufs, og mye tull m soving, derfor jeg tror han hadde betennelsen hele tiden, men temperaturen var stort sett normal. Vi dro på legevakta igjen, og traff samme legen. Da sa han at nei, det trengte ikke være utslag på crp ved ørebetennelse for den var så lokal at det var ikke sikkert det ga utslag i blodet! Jaha, så da hadde han endret mening siden sist! Ble litt furstrert da... Fikk antibiotika, og mini ble i fin form igjen:)

 

Skjønner poenget med å være restriktiv med bruk av antibiotika, men kan ikke la småttisene være syke i dages/ukesvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...