Gå til innhold

Har et vennepar som kun fullammer en 10 mnd gammel baby

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

nei, det er jo ikke heldig da, for barnet trenger jo mere enn bare melk når det er 10 måneder. Nå var det jo nylig et barn i frankrike som døde 11 måneder gammelt forsi at foreldrene bare gav det brystmelk. barnet døde av underernæring bare 5,7 kilo tror jeg.

men nå har jeg faktisk selv vært i den fortvilte situasjonen at jeg har prøvd å gi barnet mitt alt av både grøt, brød og middagsmat fra barnet var 6 måneder uten at vi greide å få barnet til å ta til seg noe som helst. Det var bare brystmelk som ble godtatt av den lille tassen, og vi prøvde alt, absolutt alt. ikke før han var fyllt ett år og hadde gått i barnehage i 2 måneder begynte han å ta til seg annen mat. (ja, det ble fryktelig mange ammepauser og det var et styr for å si det mildt....) Så det kommer jo selfølgelig an på om det er et valg tatt av forledrene eller av barnet selv. ;)

Annonse

Problemet med den franske babyen var vel underernæring kombinert med mors dårlige kosthold (mangel på essensielle vitaminer mm)?

Dette kan jeg lite om, men jeg mener å huske at jeg har lest her inne at ved enkelte tilfeller blir mødre anbefalt å fullamme til et år (skjelden men av helsemessige årsaker for baby). Her kan nok noen andre svare bedre...

Normalt sett ikke ok, i noen tilfeller helt ok.

Dersom dine venner ikke følger vanlige helsestasjonskontroller og har ok vektoppgang på barnet, er det neppe ok. Om helsesøster eller lege er involvert og barnet legger på seg som det skal, er det trolig helt greit.

Annonse

Hva så??

Jeg fullammet barnet mitt til det var 1 år. Barnet la godt på seg hele veien, vi prøvde ofte med mat av forskjellig slag, men barnet var ikke interessert i det hele tatt. Kanskje kan det være grunnen også at barnet der ikke vil ha mat?

Men helsesøster sa til meg at jeg ikke skulle stresse det. Ingen blir fullammet til dem er 15 år.

Hvem sa at barnet ikke vil ha mat? Hun forsøker å stjele mat fra min baby hele tiden. Brokkoli, kyllingbiter, ost, brød osv. Men foreldrene vil gi barne vegetarkost og laktosefri kost så da er det meget begrenset hva barnet får lov å spise.

Vegetarianere spiser jo alle typer grønnsaker, bønner, linser, kikerter, og også melkeprodukter, lakrosefritt er jo ikkenoe problem der. Så det at det er begrenset er jo igrunnen feil, og brokkoli burde jo isåfall være supert ! Da står det jo heller på foreldrenes vilje....

Og hvis barnet er interessert i mat så burde det absolutt få det. Og hvorfor ikke grøt? Det kan vegetarianere fiiiiint spise ! Så i dette tilfellet så syntes jeg ikke det virker greit å fullamme en baby på 10mnd, nei.

Jeg ammet datteren min til hun var over året - på det viset at hennes hovednæring kom fra puppen min. Hun fikk tilbud om annen mat fra 6 mnd, og spiste gjerne en skje eller to av det meste, hun var godt over året før jeg fikk i henne noe som kunne minne om et halvt måltid av noe annet. Men plutselig snudde det seg, og nå spiser hun det meste.

Nå vet jeg at jenta vår fikk i seg det hun trengte, hun var nesten 11 kilo på ettårskontrollen, tror at jeg har kraftfor i puppa, hehe. Så situasjonen her var litt annerledes.

For å svare på spørsmålet ditt - jeg tror IKKE at det er skadelig for en baby på 10 mnd at den hovedsaklig får maten sin fra puppen, men jeg liker ikke det at barnet ikke får smake på mat og ikke får sjansen til å prøve forskjellige ting. Om det er skadelig for DENNE babyen å bli fullammet må de som er rundt den svare på. Kjenner du foreldrene godt nok til at du kan lufte din bekymring på en god måte?

Mange mødre har nok melk til at det kan gå ganske greit og slett ikke alle babyer er klare for fast føde når de er seks mnd gamle, men da bør man få ekstra oppfølging (av lege/barnelege/helsesøster) i forhold til vektoppgang og eventuelt behov for jerntilskudd.

Hvis det bare er et påfunn fra foreldrenes side uten gode grunner til det er det sannsynligvis ikke så veldig ok.

Tja, hvis ungen får næring, har da grunnen noe å si? Må man ha "gode grunner"?

En helsesøster fortalte meg at det var ikke noe å bekymre seg for, mange mødre som var sektmedlemmer ( f eks Smiths venner) og derfor ikke brukte prevensjon, fullammet i stedet barna i 12 mnd, fordi de da ikke ble gravide underveis! Så fikk de litt avstand mellom fødslene.

Er det god nok grunn for deg?

(Fra 6-7 måneders alder kom de innom nå og da og fikk sjekket jernlagrene til barnet, og dersom de var ok, fortsatte de. Med helsesøsters godkjenning...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...