Mamma2011? Skrevet 2. april 2011 #1 Skrevet 2. april 2011 Er det noen som har erfaring med homeopati når det offentlige har "streiket"? Hilsen litt skeptisk..
vårsol73 Skrevet 2. april 2011 #2 Skrevet 2. april 2011 Dette kan du bare glemme, det er bortakstede penger, det virker ikke. Se boken "bad science" for en gjennomgang av forskningen for homeopati, og du vil se at det dessverre er bortkastede penger, hvor man forsøker å utnytte mennesker som er i sårbare situasjoner
Mamma2011? Skrevet 2. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. april 2011 Hm, ja da driter jeg i det (unnskyld uttrykket)
tryllestøv Skrevet 3. april 2011 #4 Skrevet 3. april 2011 Hei Jeg har ikke noe erfaring med homeoepati.Hva med å prøve akupunktur? Jeg går selv og får det frem mot mitt 2. forsøk og har hørt om andre med positive erfaringer. Her er du selvfølgelig avhengig av en som kan faget sitt og som har erfaring mer barnløshet, og det virker ikke for alle! Lykke til uansett :-)
vårsol73 Skrevet 3. april 2011 #5 Skrevet 3. april 2011 Det er det samme med akupunktur som med homeopati, dessverre, det har ingen forskningsbasert dokumentert effekt. Noen ganger når noen tar akupunktur feks i forbindelse med egginnsetting/uttak , og de blir gravide, tilskriver de dette akupunkturen. Det man ikke vet da, er om de uansett hadde blitt gravide likevel, uten akupunkturen. Når man tester effekten av akupunktur på samme måte som man må teste alle medisinske metoder som er tillatt å bruke, finner man ingen effekt av akupunktur (i dette tilfellet vil det si å trekke lodd mellom en stor gruppe kvinner, og plassere dem basert på loddtrekningen i to grupper, en stor gruppe som får akupunktur og en gruppe som ikke får, og se på om det er flere som blir gravide i akupunkturgruppen, finner man ingen forskjell mellom gruppene). Altså: man får kvinner i en sårbar situasjon til å bruke penger på noe som er helt udokumentert, men som er svært kostbart. Man ha ingen bevis for dette, alt er basert på enkelthistorier om noen som har blitt gravide og samtidig prøvd akupunktur. Hvis du har penger å bruke på "babyprosjektet" ville jeg mye heller undersøkt feks tilbud i danmark, der de kan gjøre ting som ikke er lov i Norge (med forbehold om at jeg ikke vet hva ditt problem er). Det er medisinsk dokumenterte metoder, og disse vil ha mye større mulighet til å hjelpe deg enn alle mulig alternative metoder. Jeg ønsker deg all mulig lykke til. Tro meg, hvis jeg hadde visst at slike alternative metoder hadde virket ville jeg brukt det selv, men det er dessverre ikke slik.
dincene Skrevet 3. april 2011 #6 Skrevet 3. april 2011 Det er jo sånn som du sier at man vet ikke om det var det som hjalp. Men i dette gamet erdet ofte med hodet å gjøre også. Klarer man å slappe av så er jo det bedre. Og hvis man kan få hjelp med akupunktur på den der måten så kan det være at for noen hjelper det. Det som er bevist er at akupunktur kan bedre blodomløpet i livmora. Og akupunktur er veldig avslappendes i seg selv.
vårsol73 Skrevet 3. april 2011 #7 Skrevet 3. april 2011 Dessverre tror jeg psyken og "hodets" rolle i dette er sterkt overvurdert når det gjelder dette... - men hvis man tror sterkt på dette, kan det kanskje ha en eller annen placebo effekt, det kan man ikke se bort i fra. Men- med forskningen på min side- dette er ikke hva jeg ville prioritert å bruke penger på.
tryllestøv Skrevet 4. april 2011 #8 Skrevet 4. april 2011 Hei Jeg er enig med Dinscene, det er påvist at akupunktur hjelper med å få bedre blodgjennomstrømning til livmoren, samt at den kan få deg til å slappe mer av. Det er gjort ulike studier på effekten av akupunktur, det er mange ulike måter å få/gi akupunktur på og noen av disse studiene viser at sjansene for å lykkes øker med akupunktur (f. eks Paulus metoden) Mange av de alternative behandlingsformene ser mer helhetlig på kroppen enn skolemedisinen som gjerne behandler ett område. Jeg har all respekt for de som ikke tror på slikt og er selv skeptisk, men for min del er det viktig å prøve det. Det er kostbart og en har ingen garanti for å lykkes. Det å finne en akupunktør som har erfaring med akupunktur og IVF er veldig viktig. Lykke til uansett hva du velger!
Hedda39 Skrevet 5. april 2011 #9 Skrevet 5. april 2011 Hei!! På mine tre første ivf forsøk så gikk jeg til akupunktur. I lang tid før jeg begynte på hormoner, i god tid før egguthenting, rett før innsett, rett etter insette, i rugeperioden.. Jeg tenkte at det må hjelpe!!! Det førte til: neg ferskforsøk, avbrutt forsøk pga cyste og eggpose, negativt fryseforsøk!! På mitt 4. forsøk orka jeg ikke tanken på akupunktur,.... Jeg tok det heller rolig og prøvde å fokusere på at det skulle gå bra!! Og da endte jeg opp med positiv test. Jeg trodde akupunktur skulle hjelpe meg til å bli gravid, men jeg klarte det visst uten den hjelpen:)
dincene Skrevet 6. april 2011 #10 Skrevet 6. april 2011 Jeg vil bare minne på at akupunktur har langtidsinnvirkning på kroppen vår. At man har behandling i går betyr ikke at alt av det er ute av kroppen om ei uke. Av og til tar det lengre tid å rette opp ting vi ikke forstår. Og man vet jo ikke hvor mange av dei egga som blir satt inn ikke er gode nok til å overleve i utgangspunktet. Noen stopper opp og utvikler mere. Andre klarer ikke å feste seg. Og det er sikkert mange grunn til det. Det eneste som jeg har opplevd som er negativt med akupunktur er at det er ikke en godkjent behandlingsform. Det vil si jeg må betale selv alt og at det må tas i jobbtida. Her jeg bor er det ikke åpent på kveldstid. Da må jeg stikke av fra jobb og springe tilbake og det er stressende i seg selv.
vårsol73 Skrevet 8. april 2011 #11 Skrevet 8. april 2011 Akupunktur har ingen langtidsvirkning på kroppen vår (og ingen korttidsvirkning heller for den saks skyld), det har ingen dokumentert effekt dessverre. Bruk heller pengene dine på tiltak med dokumentert effekt.
dincene Skrevet 8. april 2011 #12 Skrevet 8. april 2011 Har du studert alle som har blitt behandla i østen eller? Og andre får nok lov å tro noe anna skal nok man tro?!!!
vårsol73 Skrevet 9. april 2011 #13 Skrevet 9. april 2011 Alle kan selvsagt tro på hva de vil, men når det gjelder effekten av behandlinger ønsker vi jo ikke å tro, vi ønsker å vite. Det er jo ingen vits å kaste bort mange penger på noe som ikke virker. At man har brukt dette i østen i tusen år, beviser ingen ting, det kan være tradisjoner ol som har ført til at man har brukt det så lenge. Jeg beklager, men slike alternative behandlinger har ingen effekt. Ofte er det jo sånn at man klamrer seg fast til håp om at noe virker for at man skal får det man ønsker seg. Bruk heller pengene dine på en hyggelig middag eller ferie med mannen din
Snupperella81 Skrevet 9. april 2011 #14 Skrevet 9. april 2011 Jeg er en av de som tror på akupunktur, har ikke prøvd det i forbindelse med ins/ivf ,egentlig fordi jeg aldri får somla meg til å bestille time. Men jeg synes jo det er en ganske stor bekreftelse på at det virker siden det har blitt brukt i over tusen år. Tror det hadde "dødd" ut ganske fort hvis det ikke hadde funka. Er mange akupunktører som har mange faste, som kommer igjen og igjen... tror ikke de hadde kommet tilbake hvis de ikke føler de får noe ut av det. Det er jo selfølgelig stor forskjell på de som setter nålene, alle er nok ikke like flinke, men sånn er det jo med alt. Nå er jo jeg ganske åpen for det meste. Jeg tror jo også på healing, (Driver litt med reiki selv, for dere som vet hva det er) og mamma spår i kort. Så det er mulig jeg har fått det i morsmelka at jeg ikke er så skeptisk til ikke vitenskapelige beviste "ting". Uansett alle er forskjellige, og det må vi jo bare akseptere. Noen vil prøve det ut og bruke penger på det, mens andre heller bruker pengene på noe annet. Det er den enkeltes valg.
dincene Skrevet 9. april 2011 #15 Skrevet 9. april 2011 Jeg har ikke brukt akupunktur ir forhold til ivf behandlinga mi så mye. Har ikke hatt tid på grunn av hektisk hverdag og at dei har det åpent fram til 15.30 bare. MEN jeg har hatt ei betennelse inn under skulderen, satt så dypt at kiropraktoren ikke klarte å komme borti og valget var å ta smertestillende. Men så kom jeg over akupunktur. Og etter noen 5 behandlinger ble skulderen som ny. Det er ikke altid nåler som blir brukt. Jeg fikk mye lys- og luftakupunktur. Og JEG opplever at akupunktur hjelper meg å slappe av! Og det er en subjektiv mening selvfølgelig. Jeg prøver ikke å si at alle må springe dit men det er dumt å si at nei, det hjelper ikke og det er bevist at det ikke hjelper osv...
vårsol73 Skrevet 9. april 2011 #16 Skrevet 9. april 2011 Selvsagt må alle får tro på det de vil og bruke penger på det de selv ønsker. Hvis man tror sterkt på noe, vil man jo uansett få en placebo effekt av det, fordi man tror det virker. Det jeg savner når det gjelder dette med alternativ behandling, er at man reflekterer rundt hvorvidt dette faktisk virker. De fleste "vondter" går faktisk over av seg selv, og selv om man bruker alternativ behandling samtidig , er det ikke sikkert det er det som har hjulpet. Jeg synes bare det er rart at kvinner som er her inne på forum og virker oppgående, reflekterte, og har mye kunnskap om medisin, ikke er mer reflekterte også når det gjelder dette med alternativ behandling. Husk, det er sterke kommersielle interesser bak dette som ønsker å tjene penger på det. Det synes jeg er uetisk, fordi man faktisk da bevisst spiller på at mennesker som er i en sårbar situasjon.
Elastica Skrevet 15. april 2011 #17 Skrevet 15. april 2011 Hei Vil bare fortelle om min egen erfaring:-)) Med siste mann hadde vi prøvd i 3 år uten hell -ikke engang antydning til positiv test.. Ble overtalt av en bekjent til å besøke en som drev med akupunktur/homeopati. Var i utgangspunktet veldig negativ til dette, men vi hadde jo prøvd alt annet så hvorfor ikke?? Tok aku 2 ganger i uken i 3 uker og fikk homeopatmedisin, og vips der satt spiren!!! Jeg hadde absolutt ingen tro på dette ,så jeg tviler på at det var placeboeffekt;-)) I samme svangerskap fikk jeg voldsom bekkenløsning. Gikk til fysio i et helt år uten nevneverdig bedring. Til slutt gikk jeg til akupunktur på samme sted som fysio var ..etter 3 uker var jeg smertefri og uten nevneverdige plager. Siden har jeg brukt alternativ -medisin mot forskjellig plager. Litt rart i grunnen at vi er så veldig skeptisk til det alternative som er helt uten bivirkninger ,mens det ikke koster oss en kalori å knaske piller med masse bivirkninger. Det må selvfølgelig være helt opp til hver enkelt hva man ønsker å bruke penger på og ikke. Jeg jobber selv i helsevesenet og anser meg selv for å være ganske oppegående, er enig at det er en del som skor seg på det de kaller alternativ behandling- men samtidig er det også VELDIG mange som er utrolig flinke , det gjelder bare å undresøke grundig på forhånd og gjerne få anbefalinger fra kjente:-) Uansett hva du velger ønsker jeg deg lykke til og håper det sitter en spire snart :-))
singel_IVF Skrevet 15. april 2011 #18 Skrevet 15. april 2011 Kjære dere Grunnen til at alternative behandlingsmetoder ikke er "godkjente" behandlinger i Norge er jo nettopp at de ikke er dokumentert. Hadde de kunnet dokumentere effekt, hadde de jo ikke vært såkalt alternative lenger. Hvis det liksom virker, hvorfor skulle ikke dette kunne dokumenteres for disse behandlingene, på lik linje med skolemedisinen? merkelig at mange ikke ser at noe skurrer her. Det er ikke skeptikerne sin oppgave å bevise at det IKKE virker, det er deres egen oppgave å bevise AT det virker. Sånn er det for alle som prøver å finne behandlinger for noe. alt som faktisk godkjennes er det noen som har DOKUMENTERT vitenskapelig først. Når det gjelder homeopat-medisin. Er dere klare over hva dette egentlig er? Det er sukkerkuler dynket med en vannløsning av et naturstoff som ofte er så fortynnet at det ikke er noenting av selve stoffet igjen (og det innrømmer homeopatene selv). Likevel mener de at vannet som medisinen fortynnes i har egenskaper i seg til å transportere en frekvens fra det opprinnelige stoffet utover i fortynningen. Eh.... Kilde: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1318399 Snupperella81: Du syns det er en stor bekreftelse på at det virker siden det har blitt brukt i østen i over tusen år. Hva slags bekreftelse er dette? i Asia tror de på alt mulig rart. aldri glem placebo-effekten. Tro kan flytte fjell. og som det allerede er nevnt går det meste over av seg selv etter en stund enten man tar medisiner eller ikke. Hørt om tradisjonell kinesisk medisin? tigerpenis, løvetestikler, haibrusk, slangegift, massevis av urter de tror gjør ditt og datt (selvfølgelig uten dokumentasjon) , for ikke å snakke om bjørnegalle. For å si det sånn, hadde jeg fått en alvorlig sykdom, hadde jeg heller latt meg behandle på et norsk sykehus enn av en asiatisk folkemedisiner.
dincene Skrevet 16. april 2011 #19 Skrevet 16. april 2011 Til singel_IVF "For å si det sånn, hadde jeg fått en alvorlig sykdom, hadde jeg heller latt meg behandle på et norsk sykehus enn av en asiatisk folkemedisiner." - men når man holder på med IVF så er det ofte lite et sykehus kan gjøre i forhold til å forbedre forhold i livmora. Og jeg har tro og jeg får lov å ha tro at akupunktur kan forbedre blodgjennomstrømming i livmora
vårsol73 Skrevet 16. april 2011 #20 Skrevet 16. april 2011 Til Elastica: Du nevner to erfaringer du selv har gjort deg som har ført til at du har trukket en konklusjon om at den alternative metoden du prøvde virker. Innenfor forskning kalles dette for anekdotisk bevis. Det kan ikke tillegges vekt fordi at det er bare basert på en person, og du kan ikke vite hva som ville ha skjedd hvis du ikke hadde prøvd dette. Det er jo faktisk sånn (selv om det kanskje ikke virker sånn her) at de fleste faktisk etter hvert blir gravide. I tillegg vil mange "vondter" etter hvert gå over av seg selv. Jeg synes det er underlig og faktisk litt skremmende at så mange kvinner inne på dette forumet er så utrolig ukritiske til såkalte alternative metoder, til tross for at de når det gjelder andre ting virker både kunnskapsrike og reflekterte. Ekstra skremmende synes jeg det er når elastica forteller at hun jobber i helsevesenet. Jeg håper i hvertfall at du ikke gir råd om slike "behandlinger" til pasienter du møter i jobben din. Til singel_ivf: jeg støtter det du skriver, og jeg håper at vi med denne diskusjonen kan få flere kvinner til å tenke kritisk gjennom det med såkalt "alternativ behandling". Husk at vi er alle i en sårbar situasjon fordi vi ønsker barn, og noen tjener veldig mye penger på å komme med udokumenterte påstander om at de kan hjelpe oss med det. Les mer om dokumentasjonen for homeopati og andre alternative metoder her: http://www.badscience.net/category/complementary-medicine/homeopathy/
Elastica Skrevet 17. april 2011 #21 Skrevet 17. april 2011 vårsol 73: Du skriver at jeg trekker konklusjoner basert på to hendelser ... Hvor er den konklusjonen da??? Skriver jeg at jeg derfor anbefaler akupunktur til alle?? Hvis du ser på hovedinnlegger så ser du at hu spør om noen har erfaringer ,og jeg svarer ang. egne erfaringer.! Kunne også nevnt i fleng venner som har hatt nytte av dette -men det gjorde jeg ikke. Det at jeg nevnte at jeg jobber i helsevesenet -var i forbindelse med skepsis..De fleste som jobber med skolenmedisin har stor skepsis mot annet. Siden du ble så skremt av dette kan jeg fortelle at jeg forholder meg proffesjonell i jobben og ikke snakker om eget privatliv , men dette er jo et åpent forum der vi er litt mer private -er det ikke? Hvorfor er du så negativ da -at du kommenterer alle sine innlegg?? Du må jo stole på at folk her inne er voksne og veloverveide og i stand til å ta egne valg -også basert på det som blir snakket om i forummet.. Har du prøvd alternativt selv? Medisiner som blir brukt i forbindelse med ivf har mange bivirkninger både på kort og lang sikt . Ofte blir det også brukt medikamenter som ikke er godkjent i Norge. Mye ut av dette er ei heller godt nok dokumentert i forskning... Du nevner ikke noe av dette.. Dersom DU hadde blitt gravid ved hjelp av altenativ medisin - ville du ikke han nevnt dette når andre SPØR om erfaringer og ville ikke du trukket en konklusjon dersom det hadde klaffet etter mange år den ene gangen du gjorde noe anderledes?? Det brukes akupunktur på de fleste sykehus i dag , i idrettsmedisin, på fastlegekontor osv -er alt dette bare idioti og humbug.?? Jeg syntes faktisk at det er bedre å tro på egne erfaringer ,på det man opplever og ser med egne øyne enn allverdens forskningsrapporter. For enhver rapport foreligger det som oftes en annen som beviser det motsatte... Som sagt så ønsket jeg bare at HI kunne få høre om mine erfaringer og ellers så håper jeg at alle her inne vil lykkes med sitt ønske om en etterlengtet liten baby -uansett fremgangsmåte :-))
vårsol73 Skrevet 17. april 2011 #22 Skrevet 17. april 2011 Til Elastica: Det jeg mente med din konklusjon, var at du ut fra at du hadde brukt alternativ medisin på to egne problemer, trakk konklusjonen om at det var den alternative behandlingen som var årsaken til, henholdsvis, at du ble gravid og at bekkenløsningen forsvant. Det kan du aldri vite, fordi du vet ikke hva som ville ha skjedd hvis du ikke hadde gått på alternativ medisin, du kunne ha blitt gravid likevel, og bekkenløsningen kunne ha gått over. Du kan tro at det var den alternative behandlingen som førte til at du ble gravid, men du kan aldri vite. Mitt poeng i dette er at "egne erfaringer" er ikke så interessant når man skal vurdere om noe virker. Man må ha kontrollerte undersøkelser hvor man undersøker to grupper, og trekker lodd om noen som får alternativ behandling og noen som ikke får, og ser om det feks er flere gravide i den gruppen som fikk alternative behandlinger. Ofte er det dessverre sånn at mange stoler på mye på andres erfaringer. Nettopp dette vet denne industrien å utnytte, og ofte i markedsføring kan man se bilder med navn og lignende av folk som påstrå at de har blitt friske etter bestemte behandlinger. Dette er såkalt anekdotiske bevis. Skal man vite om noe virker bedre enn noe annet, Når det er sagt, er nok akupunktur den alternative metoden som er best dokumentert når det gjelder IVF, og den eneste hvor man faktisk har gode studier (riktignok svært få studier) som har vist at det kan ha effekt. Beklager at jeg provoserte deg med å relatee dette til ditt arbeid i helsevesenet, det var nok formuleringen min som kom feil ut, de fleste i helsevesenet er nok veldig profesjonelle i forhold til dette (jeg jobber ikke i helsevesenet, og vet ikke noe om det annet enn den lille kontakten jeg selv har hatt med helsevesenet)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå