Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 2. april 2011 #1 Skrevet 2. april 2011 Vi vurderer å delta på humanistisk navnefest i Drammen, men er usikker på hvordan opplegget er. Det virker utfra informasjonen som at dette er en felles løpende-bånd-seremoni for mange barn. Hvor personlig og bra er dette? Hadde håpet en person kunne kommet hjem til oss og avholdt seremonien her, men det tilbyr de visst ikke... Vil gjerne ha en seremoni i tillegg til kaffe/lunsj siden vi må få bruk for dåpskjolen som går i arv.
Nikamo Skrevet 3. april 2011 #2 Skrevet 3. april 2011 Vi hadde navnefest i regi av HEF, og det var en flott srmoni ) (Har hatt navnefest til 3 barn, og alltid vært fornøyd, men denne siste var nok den mest høytidlige.) Den er jo ikke "personlig" i den forstand at den henvender seg kun til dere og deres barn... Men det er likevel en flott markeing synes jeg. En og en familie kommer jo opp og får overrekt en navnetavle, så det er jo noe fokus på den enkelte famile også. Vi gikk også inn i prosesjon - alle dåpsbarna med foreldre og evt søsken. Da får man jo litt oppmerksomhet ;o) (Selv om jeg syntes det var den "verste" delen av det...! Hehe...) Men når det kommer til at dere må få brukt dåpskjolen, så er vel kanskje ikke navnefest det beste alternativet... Personlig synes jeg det ser helt feil ut med dåpskjole i navnefest! Da må man bestemme seg liksom - om en absolutt MÅ få brukt denne dåpskjolen, ja så bør en kanskje velge dåp...
Nikamo Skrevet 3. april 2011 #3 Skrevet 3. april 2011 Glemte å si at dette var i Vestfold, men tror sermoniene er relativt like... )
pip pip Skrevet 3. april 2011 #4 Skrevet 3. april 2011 Vi hadde navnefest sermonii Oslo rådhus og den var ganske lik dne du beskrev. tror nok alle slike sermonier er ganske like.Minnet meg også veldig om min konfirmasjon:) Jeg er også kjempefornøyd med sermonien. Vi hadde fest dagen før (lørdag)med overrekelse av diplom og kontrakt til fadderene og søndagen var det sermoni i oslo rådhus. etterpå dro hele gjengen til aker brygge for å ta en kaffe. En fantastisk helg
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 3. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 3. april 2011 Der sa du noe om dåpskjolen som jeg ikke hadde tenkt på. For oss har den ikke noe kristent over seg, flere barn fra siste generasjon har hatt den på ikke-kristlige seremonier. Jeg var den første som ble døpt i den, og siden har alle farmor sine barnebarn og barnbarns barn brukt den. Så det å få brukt den er viktigere enn noe annet ved seremonien. Vurderer å holde navnefest hjemme - uten HEF - dersom dette blir litt rart. Skjønner jo om noen reagerer hvis de andre barna ikke har den type drakt.
Nikamo Skrevet 4. april 2011 #6 Skrevet 4. april 2011 Vet du hva, jeg var kanskje litt vel bastant i det forrige innlegget mitt - det beklager jeg ) Når vi hadde navnefest nå, så var det ett av barna som hadde dåpskjole på. Så det er ikke sikkert dere ville vært alene om å velge dette! Det er bare min personlige mening at det ser litt snodig ut med dåpskjole i navnefest fordi jeg forbinder det så veldig med nettopp _dåp_. Jeg får liksom litt følelsen av at familien synes det er kjemperart å velge noe annet enn den tradisjonelle dåpen, så for å blidgjøre gamle tanter og oldeforeldre, så drar de i det minste på dåpskjolen liksom... ;o) Hehe... Men det er store variasjoner i hva navnefestbarna har på seg, så det er jo helt opp til dere - er veldig lov med dåpskjole også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå