Gå til innhold

Noe for samboere eller gifte som har problemer med økonomien.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sånn har vi det. Bare at her er det jeg som setter opp budsjettet. Også har vi en felles konto vi handler mat fra som begge har kort til. Jeg får barnetrygden og handler derfor klær og utstyr av den til barna.

 

Alle er happy happy. Krangler ALDRI om penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

 

Jeg trodde at når folk gifter seg, så ville dem dele like på pengene. Dem bor jo sammen og jobber for å forsørge hverandre. Så skjønner ikke helt dem som er: min og dine penger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler på alt, selv om mannen min tjener en god del mer enn meg.. Vi holder av 1500 kr hver av lønningene våre som kan gå til eget forbruk (kafebesøk med venninner, frisør, duppedingser til mannen etc etc) og resten går inn på regningskonto og felleskonto for forbruk.. I begynnelsen delte vi det mer opp, men etter å ha bodd sammen et par år og ha fått barn sammen ble det idiotisk og det er nå våre penger, ikke mine og dine penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda enklere at den som har mest penger på konto betaler regningen når den kommer, og at den som har mest på konto når maten skal handles betaler det. Trenger ikke bli krangel om penger for det vel?

og felles konto utenom sparekonto er jo bare idioti etter min mening.

Se for dere dette:

En felles konto med to tilhørende kort. Begge to bruker kortet i samme periode på det som skal være viktige innkjøp, og har kanskje også betalt regninger fra den uten at den andre har fått det med seg. Resultat: Kontoen kan bli overtrukket, og en står der som en sau i kassen og får ikke betalt, fordi at pengesystemet kræsja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en felles sparekonto, felles regningskonto og felles brukskonto met et kort til hver.

 

I tillegg har vi hver våre private kort til private konti. Vi beholder like myetil lommepenger (8000,-) og setter alt annet inn til felles. Skulledet være tomt på felleskortet kan jeg fint trekke privatkortet og tilbakeføre.

 

Aldri krangel om penger, og vi har begge nok til private aktiviteter/klær/frisør/spa/bytur osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det der virket tullete jeg....de kan da bare ha alle pengene inn på samme konto og betale alt med den. det er da det som er felles økonomi... jaja... jeg er ihvertfall veldig fornøyd med å ha det sånn :) Føler da virkelig ikke at jeg snylter på gubben selv om han tjener litt bedre enn meg. Det er våre penger som vi bruker på familien vår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 17:15

 

La begge lønningene gå inn på en felles konto, og så overfør et beløp til den enkelte sin konto som lommepenger, f.eks. 5000, til klær, frisør, kafe eller hva man vil. Så betales all mat og fellesutgifter i det daglige fra felleskontoen. Regninger fra regningskonto man overfører penger til fra felleskonto. Sparebeløp til sparekonto fra felleskonto. Begge har like mye å rutte med i hverdagen.

 

Forutsetter selvfølgelig at man følger den her idéen om å forsørge hverandre. Hvis den som tjener mest er fornøyd med å få kjøpe alt man vil og la den som tjener minst aldri ha råd til noen ting fordi alt går med til faste utgifter, så må man jo ha et annet system. Men det syns jeg er litt smålig, da, særlig om man er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles kontoer. Alle står i mitt navn, men samboeren min har disposisjonsrett til alle kontoene og vi har begge kort på ene kontoen. Inn på lønnskontoen kommer alt av penger inn, som fordeles ut på de forskjellige kontoene vi har til sparing, regninger og kort. Aldri vært noe problem at en av oss ønsker seg noe og det ikke er penger til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Vi har veldig god økonomi og har til stadighet det " problemet" at jeg ønsker meg noe vi ikke har penger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er vi ett fellesskap. Vi har felles regningskonto og felles sparekonto, men utover det bruker vi hans lønn først og min etterpå. krangler aldri om penger, er enige om hva vi vil ha ut av pengene og hva vi skal bruke de på. Større utlegg av typen 2000 kroner til jakke har vi pratet om først sånn at begge vet at dette utlegget kommer denne måneden.

Syns det blir klønete og skrive opp alle kroner og øre og deretter skylde hverandre for en felles middag ute.. For dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke fungert for vår del, jeg er student og har lav inntekt, mens mannen har høy inntekt, min inntekt dekker knapt halvparten av regningene.

Veldig greit at det er våre penger her i hus og ikke mine og dine penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo da, ser den. Det er våre penger her også. Men på denne måten vet vi at vi alltid har penger til faste utgifter, mat og bensin.

 

Det som er til overs på våre egne brukskontoer bruker vi som vi ønsker selv :) Jeg vet alltid hvor mye jeg har på min brukskonto til enhver tid og det gjør mannen også.

Så om har prioriterer å kjøpe dyre datating, mobiltelefoner og spill, så er det helt ok for meg... og omvendt. Jeg kan bruke pengene på akkurat hva jeg vil.

 

Samtidig har vi full kontroll på alle kontoer. Har disp rett og kan overføre om vi trenger penger. Unntatt våre egne brukskontoer og sparekontoer. Så ingen overraskelser her i gården :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker veldig rart. Paret er gift og har 2 barn, i tillegg tjener de likt? Må da være enklere å sette alt til fellespott og så dele samme beløp i lommepenger? Tenk når A bruker mye og B sparer mye. Skulle de skille seg sitter B i skjeggen i postkassa da formue (=sparepengene) blir delt.

 

Virker veldig smålig. Jeg kan ikke tenke meg å sitte med kalkulator i hånda og summere opp maten vi har spist og hvem som har betalt - og en halv time senere gå til sengs og har lidenskaplig sex med regnskapsførereren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er kun samboere, og har ikke felles økonomi med felles konto og sånt, men vi føler jo begge et ansvar for at familien skal ha til det vi måtte trenge. Mannen i huset tjener dobbelt så mye som meg, vi har delt opp sånn grovt hva vi betaler, så han betaler hus, kommunale utgifter, forsikringene, billån på den ene bilen, årsavgift på en bil og campingvogn og renovasjon. Jeg betaler strøm, NRK-lisensen og billånet på min bil og årsavgiften på den.

 

Når alt er betalt har han ca 20000 igjen på sin konto, jeg har ca 5000 (fordi jeg har mange andre regninger som studielån, forbrukslån, stallplass). Han overfører penger til meg når jeg trenger det, og jeg har full disposisjon av hans konto når han er borte på jobb. Dette er et spørsmål om tillit, og vi er begge enige om vi skal gjøre et større innkjøp, og han spør meg hvis han vil bruke 3000 på en ny sag, selv om han har råd til det og det er hans egne penger.

Dette opplegget fungerer perfekt for oss, kan ikke huske sist vi kranglet om penger.

 

Vi har planer om å ha en felles brukskonto, regningskonto og sparekonto når vi gifter oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke til å skrive noe i den tråden.

 

 

Hva med han som mener han kunne jobbe ekstra for å tjene mer penger til seg selv om det var noe han hadde lyst på(Espen).

vem skulle passe ungene mens han tjente mer penger til seg selv. Kona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...