Gå til innhold

Gi meg din beste oppskrift på lammelår og alt tilbehør!

Anbefalte innlegg

Etter en barndom med total mangel på mattradisjoner utenom den typiske oksesteika til høytider utenom jul så er jeg helt blank. Men det skal jeg rette opp for unga mine, så nå vil jeg ha deres beste oppskrift på lammelår til påske :-) Gjerne med dessert som passer til ;-)

Fortsetter under...

Gjest Filifjonka

Jeg kjøper hvitløk og skjærer små snitt i lammelåret og putter inn hvitløksfedd. Så gnir jeg det med salt, pepper og rosmarin før jeg bruner det i en panne eller gryte. Deretter steker jeg det i stekeovn på ca 125 grader. Jeg bruker steketermometer for da har jeg god kontroll. Den skal ha en kjernetemperatur på ca 70-76 grader, avhengig av hvor godt stekt du vil ha den. Jeg har også litt vann i langpannen, og etterfyller under stekingen hvis det damper bort.

Jeg syns det passer godt med blomkål, gulrøtter, erter, rosenkål eller brokkoli, men du velger det du liker. Jeg koker grønnsakene, ikke for lenge, jeg liker dem litt faste.

Jeg serverer også poteter til, som regel kokte, men jeg er også veldig glad i fløtegratinerte. Og de du lager selv blir SÅÅ mye bedre enn Toros... Og så rødvinssaus, det er et must.

Nå fikk jeg lyst på lammestek...

takk for tips og god forklaring! Gleder meg allerede ;-)

Men hadde sett for meg at det skulle være litt mer hokus-pokus enn akkurat det, så det var jo litt betryggende også =D

Her går det også i hvitløk, rosmarin salt og pepper. Så legger jeg rotgrønnsaker(gjerne gulrot, pastinakk og løk) i bunn av langpanna og låret oppå og litt vann sammen med grønnsakene. Hvis du kjøper lår i en butikk med ferskvare så be dem om å skjære av knoken. Den bruker jeg til å koke kraft på i tillegg til at jeg bruker kraften fra langpanna.

Kok kraften sammen med rødvin. Du må gjerne bruke matvin uten alkohol eller kjøpe ferdig rødvinsaus og tilsette kraft istedenfor den væsken som det står på pakka. Siden jeg har allergiker i hus så bruker jeg maismel til å jevne sausen.

Jeg lager fløtepoteter ved siden av, jeg forkoker potetene. Så er det hvitløk, salt, pepper, fløte og ost

Annonse

takk for tips :-) Dette skal testes ut ;-) For en gangs skyld så gleder jeg meg faktisk til påskemiddagen! Sånn utenom den kjedelige ribba faren min har tenkt å lage da

Den beste sausen jeg har smakt til lammelår var vanlig brun saus,men laget på krafta fra langpanna.Og med brunost i. Gud den var nydelig.Kokt i jerngryte.

Selv bruker jeg toro sin til lam (husker ikke helt navnet) Bruk kraften fra pannen istedenfor bare vann:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...