J -76 Skrevet 2. april 2011 #1 Skrevet 2. april 2011 For å gjøre en lang historie kort. Jeg har ammet babyen min til nå,i litt over 2 mnd. Jeg må desverre slutte pga kronisk tette melkeganger som arSUF utvikler seg til brystbetennelse. Hvordan stoppe? Kan en få foreskrevet noe som hjelper? Eller må jeg pumpe meg gradvis ut av det? Hilsen fortvilet
*Nøtta* Skrevet 2. april 2011 #2 Skrevet 2. april 2011 Jeg vet ikke hvordan det fungerer om du stadig får brystbetennelse,men om man skal kutte melkeproduksjonen "til vanlig" så gjelder det å bare pumpe ut den verste sprengen- altså ikke tømme hele brystet. Og gjerne bind noe stramt rundt brystene. Dette skaper et press på de,som vistnok skal sende signal om at de er fulle nok.
Gjest Skrevet 2. april 2011 #3 Skrevet 2. april 2011 Hei! Bind et skjerf rundt overkroppen- stramt! (Knuten foran.. hehe) Ikke pump eller press ut melk med mindre du må. Gjør du dette, så stopper produksjonen i løpet av et par tre dager. Bruk gjerne lecitin kapseler for å unngä betennelse når du slutter. Det hjalp meg! Jeg gikk kun ute skjerf når jeg dusjet. Masse lykke til!
Gjest Skrevet 2. april 2011 #4 Skrevet 2. april 2011 Glemte å si at jeg kuttet ut amminga på denne måten, jeg hadde flere betennelser. Lecitin blir anbefalt av Ammehjelpen http://ammehjelpen.no/artikkelsok?sok=lecitin
mariabee Skrevet 2. april 2011 #5 Skrevet 2. april 2011 heisann! Jeg fikk resept hos legen på tabletter som stoppet min produksjon relativt raskt. Måtte bare pumpe litt innimellom et par dager, så var sprengen og alt borte med meg.
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 2. april 2011 #6 Skrevet 2. april 2011 Uff, kjære kjære deg J-76:) Føler masse med deg, forstår dere har hatt en tøff periode. Selv pumpet jeg meg, og når jeg skulle slutte så bare sluttet jeg. Men jeg hadde jo ikke så store mengder da.... Ønsker deg masse lykke til, og koz deg med Prinsen og Prinsessen:) Varm klem fra oss:)
Pumba78 Skrevet 2. april 2011 #7 Skrevet 2. april 2011 Skulle akkurat til å skrive om det samme. Har hatt tette melkeganger minst en gang i uka i 3 måneder. Hun er nå 5 måneder og det blir mer og mer flaske (måtte begynne med det da hun var tre måneder pga at hun ikke la på seg). Har tydeligvis ikke mye melk men får allikevel tette melkeganger HELE tida! Føler med deg, ekstremt slitsomt i lengden!
J -76 Skrevet 3. april 2011 Forfatter #8 Skrevet 3. april 2011 Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg skal kontakte fastlegen i morgen å undersøke om jeg kan få foreskrevet noe. Jeg tror det blir vanskelig å bare stoppe da dette kommer til å skape nye kuler, så det tør jeg rett og slett ikke. Jeg har også vurdert å trappe gradvis ned, men føler det blir å dra ut noe vanskelig, egentlig bedre å bare kutte helt ut, men jeg får undersøke i morgen.....Gruer meg............
Pumba78 Skrevet 3. april 2011 #9 Skrevet 3. april 2011 Meld fra hva legen sier da - her har knøttet akkurat løst opp i nok en runde med tette melkeganger - nr 2 denne uka...
Gulljentene Skrevet 3. april 2011 #10 Skrevet 3. april 2011 Her blir det også veldig klumpete og vondt i den puppen jeg hadde stygg brystbetennelse i i januar. Kan gå mellom 5 og 7 timer uten at det blir sånn, men da er puppen knallhard og jeg får helt panikk! Så er også interessert i å høre hva slags råd du får av legen. Jeg er også helt hysterisk redd for å bli syk igjen. Og så lei av å pumpe og styre :/ Ikke alltid babyen min vil ha mat akkurat når puppen er sprengt heller, og hun er såpass småspist at hun ikke klarer å tømme den. Lykke til hos legen!
J -76 Skrevet 4. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 4. april 2011 Takk igjen! Jeg har fått legetime i morgen, skal gi dere tilbakemelding om hva hun sier. Lykke til alle dere som sliter med tette kanaler og betennelser, noe herk..... Ta vare på dere!
J -76 Skrevet 5. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 5. april 2011 Heisann jeg har fått resept på parlodin, de vil stoppe melkeproduksjonen forholdsvis smertefritt. Legen har ingen forklaring på hvorfor noen stadig får tette melkekanaler og brystbetennelse. Hun ga meg full støtte og understreket viktigheten at man ikke sliter seg fullstendig ut da babyen og familien ikke er tjent med dette. Jeg har vært bedre noen dager så er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, så tenker over saken til torsdag. Tar jeg tablettene er det ingen vei tilbake, så jeg vil være helt sikker. Føler meg mislykket og utilstrekkelig akkurat nå, og må innrømme at jeg innerst inne heller mot å slutte, men er redd for konsekvensene valget vil medføre. Håper dere andre får det bedre og fortsett å følge råd fra ammhjelpen selv om verken lecitin eller gryn har hjulpet meg, så kanskje det hjelper dere, Stor klem J
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå