Gå til innhold

Barnevakta "forlangte" opptil 150 kr timen! Hva er egentlig normalt å gi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pleier å gi henne rundt 50 kr timen, men har aldri fastsatt et fast beløp..Hvis vi er ute i feks 3-4 timer, så pleier hun å få ca 250 kr.

Så satt hun altså barnevakt forrige helg, og da vi kom hjem så sier hun at faren hennes har lest i avisa at barnevakter kan få opptil 100 og 150 kr timen!

Hun er 14 år. Hun bor i naboleiligheten. Barnet sover alltid når hun sitter her. Hun kan forsyne seg fritt av alt vi har av mat og godteri (noe hun i DEN grad også gjør), hun låner PC og alt hun vil her.

Hun gjør ingenting arbeid bortsett fra å drikke brus og spise godteri og sitte på internett, og nå forlanger hun faktisk å få i minst 100 kr timen. Dette har faren hennes også sagt.

Vi hadde avtalt at hun skulle sitte barnevakt to timer ikveld, da jeg og mannen min skulle på kino, men ærlig talt..200 kr for å sitte her i to timer??

Hva synes dere, og hva er normalt å gi?

Fortsetter under...

Skrevet

At barnevakter KAN få opptil 100-150 kr i timen, eh ja, de KAN vel det, men jeg ville ikke gjort det. Da jeg var praktikant (15-16 år) så fikk jeg 40 kr i timen. Satt fast to dager i uka på ettermiddagen, men jeg fikk samme pris selvom jeg kanskje satt fra 8 til 5 om morningen. Når man får servert snop og brus osv så syns jeg ikke man skal forlange så mye i timen, barnevakt er jo faktisk ikke som en vanlig jobb. 150 kr i timen hadde jeg faen ikke da jeg jobba fulltid i butikk engang og da var jeg 19!

Syns dere betaler helt greit jeg.

Skrevet

150kr i timen er absurd. Når det er sagt så betaler dere helt ræva. Da jeg satt barnevalt for 20 år siden fikk jeg 50 kr i timen. Dere burde definitivt ligger MYE nærmere 100 kr i timen.

Skrevet

Synes 75 kr timen må være mer enn nok.

150 kr er omtrent det jeg tjener i min jobb, så jeg synes det er absurd at en 14-åring skal kreve like mye for å overvåke et sovende barn.

Hun spiser sikkert mat og godteri for minst en femtilapp også.

Skrevet

Til sammenlikning: Jeg tjener 202 kroner i timen, og jeg er sykepleier med 15 års ansiennitet. En del mer avsvar enn den sjokoladespisende tenåringsjenta. Men for all del, hadde jeg vært desperat, hadde jeg om så gitt 500 kr.

Skrevet

syns 100 kr timen er helt ok, jeg.

Ville ihvertfall IKKE betalt for lite. Da er det bedre å være raus.

Annonse

Skrevet

Jenta mi på 16 er fast barnepike til en gutt.

Hun får 40 kr timen ,og synes at det er helt greitt :-)

Klart hun skulle ha ønska at hun fikk mere , men sånn er det bare.

Syns dere betaler nok jeg .

Skrevet

jeg fikk 200-300 kr for en kveld, dersom jeg også la ungen/ungene fikk jeg 400 kr. Men det varierte veldig fra plass til plass, de som hadde litt mindre råd så fikk jeg mindre. Men så må du og kansje tenke litt på om hun kjeder seg når hun sitter barnevakt.

For min del da jeg satt barnevakt så var det kjekkest og sitte hos de vi fikk leke med barna og legge de, så det var de plassene vi ofte sa ja til(vi passet disse barna også på dagtid og var ute og trillet) for for meg og mine veninner så var det det og være sammen med barna og leke og stelle og legge som var kjekkest med og sitte barnevakt. Mens de som ikke ville vi skulle legge barna og slikt betalte ofte oss mer slik vi skulle synes det var kjekt på den måten og sitte barnevakt, hos noen få familier kunne jeg få 500-600 for en kveld(fra rundt 7-8 til 1-2 tiden)

Så du må jo også høre litt på barnevakten sine ønsker og finne en ordning som begge parter blir fornøyd med;)

Skrevet

Til samanlikning har eg 133 kr/timen som assistent i barnehage (5 års ansiennitet). Har då ansvar for 4-5 barn mellom 1 og 4 år. Mating, stell, søvn, leik, tur, alt. Samt naturlegvis daglege gjeremål som rydding av kjøkken, vask av golv etter måltid osv.

Barnevakta di kan jo få valget mellom den timeløna ho har + dei godene ho har (snacks, mat), eller å få høgare løn, men då naturlegvis og fleire arbeidsoppgåver (Vaske golv? Rydde ut av oppvaskmaskin? Brette tøy?).

150 kr timen + ubegrensa med snacks for å sitte på ræva og spela data? Då hadde eg glatt slutta i barnehage og heller begynt som barnevakt...!

Skrevet

De fleste tar faktisk 100 kr i timen. Det fikk jeg erfaring med da jeg skulle finne barnevakt for jenta mi. Og hvis du skjekker barnepasseren.no, og andre barnevakt firmaer, så anbefaler de en times lønn på 110 kr i timen.

Jeg ga barnevakten min 80 kr i timen, + at jeg kjøpte inn pizza, brus, og noe snacks til hu. Også fikk hun 100 kr i timen hvis passet ble 3 timer, eller mindre.

Så ja, det er dyrt å ha barnevakt på kveldstid!

Skrevet

Ja gi henne 150,- timen, og skriv en liste over husarbeid som skal gjøres mens dere er borte. Hvis du søker litt blandt venner er det sikkert noen som kjenner noen som mer enn gjerne kommer og vasker huset deres for 150,- timen og samtidig overvåker et sovende barn. 50,- timen for å sitte på reva mer mer enn nok.

Skrevet

herre min juldag. 150 kr timen? skaff dere ny barnevakt sier jeg. hun er 14 år!! hva tjener en 17 åring etter tariff avtale da? 90 kr timen? jeg har 126 kr timen i min jobb og er 24 år. jobber i helsevesenet. det er helt uhørt. når jeg var ung og satt mye barnevakt fikk vi som regel 200 kr, og da la jeg ned barna og sto opp med dem om mårrån.. det er ikke mange årene siden. dessuten syntes vi det var kjekkt å få sitte barnevakt ikke bare fordi det var moro og jeg var veldig glad i småbarn, men fordi det gav oss muligheten til å få litt alenetid også. som ungdom syntes vi det var stas å få være alen hjemme. men ungdommen nå til dags er blitt mye mer storforlangende synes jeg. jeg hadde gitt henne 150 kr for de to timene. men egentli synes jeg 50 kr timen er nok. barnet sover jo. vi betaler 500 kr for at vaskehjelpa skal vaske hele huset vårt, å hu bruker ca 5 timer... det sier vel litt..

Skrevet

Dette er uhørt. Såklart skal hun ikke ha 150 kr i timen for å sitte på ræva, spise godteri og passe et SOVENDE barn!

Jeg har 130 kr timen som hjelpepleier på sykehjem. Dagtid.

Annonse

Skrevet

Vi Gir 100 kroner timen under samme omstendigheter. Sovende barn, mat og godterier osv. Trodde det var helt vanlig.

Skrevet

100 kr i timen? For å sitte barnevakt om kvelden når barna sover...i tillegg til å få godteri og mat og alt det hun kan forsyne seg av? Hun er bare 14 år. 14 ÅR! Herregud, hva er det hun skal med 100 kr i timen for da? Det er det lærlinger på 17-18 tjener på lærlingplassene sine.

50 kr i timen er nok.

Hi, du kan si til denne jenta, at om hun forlanger 100-150 kr i timen, så vil dere benytter dere av andre (selv om dere ikke har andre). Så vil hun kanskje drite i å kreve 100-150 kr i timen.

Og etterhvert så kan dere øke med 10 kr. Ikke mer

100 kr i timen for å sitte barnevakt, er uhørt.

Skrevet

Syns 100 kr. timer er grei betaling.

Å ramse opp hva barnevakten gjør/ikke gjør er irrelevant. Jenta er der for å passe barn som sover og da må hun vel få lov sitte på ræva? Eller skal hun stå over senga til barna?

Uansett må jenta være der. Selv om hun bor vegg -i-vegg. Dere kjøper en tjeneste av jenta, er ikke slik at dere gjør henne en tjeneste!

Skrevet

Syntes det hørtes veldig mye ut. Når jeg var lærling i barnehage, utdanna meg til barne og ungdomsarbeider, pleide jeg å sitte barnevakt for det ene barnet. Tok henne med meg etter jobb, lagde middag, lekte og la henne. Vi hadde avtalt en pris på rundt 70/80 kr timen, noe jeg syntes var helt greit (fikk som regel betalt litt bedre).

Skrevet

Men, dette er en 18 åring og hun har ikke krevet noe. Jeg hadde aldri latt en på 14 sitte barnevakt, uten at det betyr jeg kritiserer deg

Skrevet

Innlegget mitt var ikke hintet til deg, 15.47.

Leste bare at noen foreslo 100 kr i timen for å sitte barnevakt. Syns det er for mye å gi en 14 åring 100 kr for å sitte barnevakt.

Men syns det er greit å gi en 17-18 åring 100 kr for å sitte barnevakt.

15.39

Skrevet

Her var det mange gjerrige kjerringer! De siste 15-20 årene har det skjedd noe i forhold til pengers verdi. For 15-20 år siden fikk jeg og alle andre tenåringsjenter i dette området 50 kr timen. Det er klart de skal ha mer nå.

Skrevet

Når jeg var 19 år satt jeg barnevakt for et barn for 50 kr timen. mor der hadde ei venninne som også trengte barnevakt. Hun hadde tre barn, og satt da for 70 kr timen. En dag skulle de ut sammen og jeg passet alle 4 sammen. Vi gjorde ikke noen avtale på forhånd om betaling, men jeg tok det for gitt at jeg hvertfall ikke ville få mindre enn 120 kr timen. De betalte meg 70 kr timen for alle 4, satt ikke barnevakt for de igjen!

Skrevet

Om barnet er våken så gir jeg 70,- i timen. Sover hun så er det en 50-lapp i timen + snop og brus på kveldstid.

Dette er svarte penger og det er nok betalt.

Skrevet

Det er hårreisende!

Og da må det i det minste være "hvitt".

Hun er så ung at hun vel ikke ha det samme som en over 18...

Du får ta en prat med henne og spørre om hun virkelig vil være barnevakt av og til.

Sjekk ev med frivillighetssentralen der du bor om hva de anbefaler for de ungdommene som har gått barnevaktkurs.

Skrevet

150 kr timen!?! For den timesprisen vil jeg også sitte barnevakt! Kan godt slenge med husvask inkl i prisen også!

Har en liten vaskejobb ved siden av studiene og da får jeg 128 kr timen.

Jeg mener at en sum på ca 70-75 kr timen hadde vært mer påpasselig. Jeg hadde ikke gitt etter for faren hjennes, da kan jo han heller finne en jobb til henne med den lønnen da. (kan jo da se hvor lett det er å finne jobber til en 14- åring med 150 kr timen).

Skrevet

70-75 kr mer påpassselig? Jo høyere beløp jo bedre passer pengene på barnevakten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...